Limma våtrumsmatta?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Limma våtrumsmatta?
Efter att mödsamt ha avlägsnat hälften av den sunkiga mattan på insidan av nedgångsluckan undrar jag vad som är vettigast? Måla eller ny mattar. Måla gjorde vi med förluckan, men, nackdelen är kondensen. Om man sätter matta, vad limmar man den då med? Den gamla verkar vara limmad med kontaktlim i kanterna och våtrumslim på mitten.
/Anders G
Re: Limma våtrumsmatta?
Jag brukar använda Cascoflex.
Risken för kondens finns nog, men i vår förra båt satte vi vägg-väv (glasfiber) på toaletten, och målade med våtrumsfärgprogram. Det blev mycket bra och sist jag såg det satt det fast alldeles utmärkt. Kan ju vara ett alternativ på insidan av en lucka.
Annars är väl en fräsch matta ett gångbart(*) alternativ. Det dyra och luktande lösningsmedelslimmet sätter man väl alltid i kanterna och så använder man vattenlösligt på de stora ytorna? Det trodde jag var "båtstandard"? (Det gammaldags kontaktlimmet biter ju ohemult bra, vilket inte alltid det vattenlösliga, moderna gör.)
(*) jag hoppas du aldrig behöver gå på den, bokstavligen.
Annars är väl en fräsch matta ett gångbart(*) alternativ. Det dyra och luktande lösningsmedelslimmet sätter man väl alltid i kanterna och så använder man vattenlösligt på de stora ytorna? Det trodde jag var "båtstandard"? (Det gammaldags kontaktlimmet biter ju ohemult bra, vilket inte alltid det vattenlösliga, moderna gör.)
(*) jag hoppas du aldrig behöver gå på den, bokstavligen.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Har nu tänkt om litet. Det är omöjligt att få tag på samma sort som tidigare och som sitter i resten av taket. Det senare skulle jag även vilja byta ut på sikt, så jag tror att jag tar en skiva skummad PVC, samma sort som reklambyråerna har till skyltar och sätter fast med en liten luftspalt. Luckan är helt kvadratisk och med en svag böjning. En list får hålla i mitten, långskepps och i kanterna får det sitta under kanten på den delrin som luckan skall glica på.
/Anders G