Byte av vatten i sötvattenkretsen med våtdammsugare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem

Byte av vatten i sötvattenkretsen med våtdammsugare

Inlägg av Glad_seglare » tor 23 apr 2015, 10:48

Hej på Er

Som vanligt när det kniper så vänder jag mig till de så ofta både sakkunniga och hjälpsamma kompisarna här på forumet.

Jag ska byta vatten i sötvattenkretsen på min VP D1-20. Enligt manualen ska man släppa på två plastnipplar på sidan av motorn för att släppa ut vattnet. I mitt fall så är motorn kopplad till en värmare som "drivs" av värmen i kylvattnet i sötvattenkretsen varför den innehåller mer vatten och glykolblandning än normalt. Enligt instruktionsboken ska man sedan efterspola systemet tills vattnet som kommer ut är klart utan infärgning av rost. De nipplar som ska skruvas ut kan med nöd och näppe nås med händerna men inte rubbas bla för att det är trångt. Dess utformning är inte som sexkantmutter utan de har ett annat skumt grepp. VP har enligt deras återförsäljare ingen nyckel för detta. De rekommenderar blocknyckel (=svårt att få bra grepp) eller polygrip (= svårt att hantera i det trånga utrymmet och lätt att deformera plastnippeln).

En lösning på allt detta är enligt någon att suga ut vattnet med en våtdammsugare. Kan fås på Clas Olsson för 500 kr som rymmer 20 liter. Man lossar exempelvis i mitt fall en av slangarna till värmaren och suger ut allt vatten. Genomspoling sker genom att stoppa den andra slangen i en spann med vatten sen suga tills det blir utan rostinfärgning. Kan gå åt flera spänner kanske vad vet jag.

Har någon provat ett liknande förfarande? Kan det fungera?

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Byte av vatten i sötvattenkretsen med våtdammsugare

Inlägg av Anders S » fre 24 apr 2015, 06:51

Jag tror du skall tänka så här:

Nu sitter VV-beredare och motor ihop, och det är lika viktigt att tömma båda, om all kylvätska skall ersättas. Du kan använda våtdammsugare för att tömma (den kan man ha till mycket ombord, länsa oi svåråtkomliga hörn, tömma toaletterna vid vinterkonservering och samla upp kylvätska med) men töm motorn lika väl som vv-beredaren. Det kan troligen lyckas att tömma via slangarna mellan motor och VV-beredare och mest chans blir det om du suger i frånledningen från motorn och släpper in luft via kylvätskepåfyllningen först och sedan öppnar ledningen från VV-beredaren för att lufta den också. .

Med hjälp av två trädgårdsslangar (en med vatten in, en med vatten ut, över relingen) kan du nog spola igenom, men egentligen behöver du bara göra det om kylvätskan är slamfylld och ser "rostig" ut. Är den i skick och du byter i tid har den kvar det sista av rostskyddet och det bör då vara rent kylvatten i motorn (om än slitet, efter att ha skyddat mot rost i några år).

Tillägg, eftersom Lasse påpekade: Det här handlar om att spola igenom systemet, inte om att tömma ut glykolen. Den skall samlas upp och lämnas till miljöstationen!

Att man byter kylvätska har mer med korrosionsskydd att göra än att glykolen slutar skydda mot frost, för det gör den länge, länge. Skulle du därför ha kvar någon liter i systemet (av, bedömt, tio liter) är det inte någon katastrof. Välj sedan glykolsort efter tillverkarens handbok, för det är tillverkaren som vet vilka metaller som behöver korrosionsskydd.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 24 apr 2015, 07:14

Anders S skrev:Jag tror du skall tänka så här:

Med hjälp av två trädgårdsslangar (en med vatten in, en med vatten ut, över relingen)"
Och ner i en dunk för transport till miljöstationen.
Glykol är ohälsosamt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 apr 2015, 08:05

Lasse L skrev:
Anders S skrev:Jag tror du skall tänka så här:

Med hjälp av två trädgårdsslangar (en med vatten in, en med vatten ut, över relingen)"
Och ner i en dunk för transport till miljöstationen.
Glykol är ohälsosamt.
Det där borde ju JAG ha skrivit. Tack för påpekandet.

Nu tänkte jag mig nog att man först tömmer systemet, och sedan spolar det fritt från rost och slam. Genomspolningsvattnet är inte lika kritiskt som själva glykolvattnet, som man nu har i våtdammsugaren. Men DET skall ju samlas upp och lämnas på miljöstationen.

Själv öppnar jag tömningskranen, och så suger jag upp det gamla kylvattnet ur tråget under motorn. Sedan går jag förstås till miljöburen med det som sugits upp (många liter).
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » fre 24 apr 2015, 20:05

Hej på Er Anders och Lasse

Nu är det suget och tömt på kärlet i miljöstationen. Det gick väldigt lätt att suga ur systemet med en våtdammsugare. Först sögs expansionskärlet tomt sedan lossade jag tillflödet till värmaren (inte varmvattenberedare) och sög växelvis med handen på hålet till expansionskärlet och med handen på hålet där den lossade slangen satt så att luftflödet tog olika vägar genom motorn. Sög även med både öppen och stängd luftskruv på värmaren.

Nu ska motorn fyllas med ny kylvätska vilken jag tänkte göra genom expansionskärlet. Motorn ska vara självluftande. Värmaren sitter dock något högre än motorn så vattenpumpen måste trycka upp kylvattnet till denna. Frågan är om jag ska köra motorn med öppen lyftskruv på värmaren en kort stund så att den fylls med kylvätska och sedan stänga?

Hur som tack så mycket för bra tips. Hoppas att någon annan har nytta av denna information.

Hälsningar
Glad Seglare

Skriv svar