Täta GRP-tank

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Täta GRP-tank

Inlägg av vhisla » ons 29 apr 2015, 14:25

Hej,

Har en tank som tycks läcka. Den är i glasfiber. Finns något lämpligt medel man kan pensla på på insidan som tätar?
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.

Spikifoten
Guldmedlem

Re: Täta GRP-tank

Inlägg av Spikifoten » tor 30 apr 2015, 19:00

Om man lyckas göra rent först så borde epoxi vara rätt svar. Följdfrågan blir vilken pensel som är lämplig för att komma åt att göra ett sådant jobb :lol:

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Kan det finnas säckar man kan "lägga ner" i tanken?

Inlägg av vhisla » sön 03 maj 2015, 11:12

Kanske man kan hitta någon form av bränsle-säck istället och ha den inuti gamla tanken? Vet någon något om detta?

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 06 maj 2015, 07:29

Är det en bensin/dieseltank? Eller vatten...?
Jag pysslade tidigare med att meka/bygga motorcyklar och om man hade byggt (svetsat i plåt eller plastat) en ny tank eller för den delen behövde fixa en läckande tank så fanns det en vätska typ flytande gummi som man hällde i och sen roterade tanken så att det täckte alla ytor. Överflödet hälldes ut och efter torkning/härdning så var tanken 100% tät.
Fast din tank kanske sitter fastplastad eller är inbyggd i båten?

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » ons 06 maj 2015, 09:31

Det finns många tillverkare av mjuka tankar som man kanske skulle kunna stoppa in:

https://www.google.se/search?q=fuel+bla ... sgHTyIGACg

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » fre 08 maj 2015, 09:03

Denna är fastmonterad och kan inte repareras som en mc-tank

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 08 maj 2015, 10:00

Varför inte svara på frågan om det är diesel, bensin eller vattentank? Är det så omöjligt?
Jag skulle även redan från början ha berättat vilket material tanken var gjord av. Och tom var den läckte. Men jag har märkt att det ofta inte är så man frågar om saker på internet. Och på en motfråga tex ang materialet så skiter man i att svara. Märkligt. Men vad gör väl det om hundra år. :)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » fre 08 maj 2015, 12:04

Sorry. Ej en avsiktlig miss. Dieseltank i GRP. Vet ej exakt vart läckan sitter.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 08 maj 2015, 22:02

Den måste väl gå att ta lös?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » ons 20 maj 2015, 16:35

Nej, den går inte att ta lös. Den är integrerad/inplastad i köl/kölsvin.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 20 maj 2015, 17:44

Intergral tankar var ju en inte helt ovanlig lösning på 70-80 tal. Idag finns det nog ingen som bygger sådana tankar. Man har lärt sig av misstagen!

Det är inte helt lätt att fixa sådana tankar om de börjar läcka. Först gäller det att hitta läckan. Sedan att täta den. Inte lätt att få vidhäftning i en 30 år gammal glasfibermatta som är mättad med diesel. Sedan att göra allt detta i en tank som Du kanske inte inte kommer ner i utan att såga upp den.

Ofta är det enklare, billigare och bättre att installera en nya tankar i ex.vis rostfritt. Tyvärr innebär det troligen att man få stjäla utrymme till tanken från något annat ställe på båten.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 21 maj 2015, 09:38

Instämmer med oceansailor, gammal dieseltank i GRP är nog MYCKET svår att täta.
Om du kommer åt att kapa upp utrymmet så kan man stoppa i en mjuk "säck" om det var för vatten det gäller men diesel tror jag inte det funkar.
I så fall får man malla o tillverka en rostfri tank som passar i utrymmet.
Om det inte går att kapa upp - hitta ett annat ställe för en ny tank.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 maj 2015, 07:23

Gör man en Googlesökning på "diesel fuel bladder" får man hel del träffar. En sådan tank kan man fodra en integrerad dieseltank med, men om det blir mer än en halvpermanent lösning kan jag inte tro - sådana tankar arbetar, och efter ett antal år lär de gå sönder, rent mekaniskt. Även i tillämpningar som de är tänkta för är "tillfälligt bruk" ett nyckelord. Kanske kan den vara vettig om man någon enstaka gång behöver extra mycket bränsle?

Kan man skära upp tanktaket borde det gå att installera en RF innertank i utrymmet, givet att hålet i tanktaket kan bli tillräckligt stort. Om inte, så får man nog dessvärre tacka för tiden som varit och använda utrymmet så gott det går till annat. På min förra båt fanns en sådan tank under motorn, och den gick aldrig att ha till något (ej åtkomlig). Tvärtom krävdes det att man kunde pumpa utrymmet torrt, för under årens lopp visade det sig ha tagit in en hel del vatten. Då jag efter flera säsonger som ägare öppnade upp stod det säkert tio liter vatten. Så tät var alltså den tanken.

De ende vettiga integrerade tankarna i så fall torde vara vattentankar, där konsekvenserna av ett obetydligt läckage inte är allvarliga. 1 dl diesel per månad är något helt annat än litet fukt...
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 22 maj 2015, 14:34

Integrerad vattentank är inte mkt. bättre. Förvisso så är läckagebesvären mindre. Istället utsätter man laminatet för färskvatten vilket inte sällan resulterar i böldpest inne i tanken.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 25 maj 2015, 20:47

oceansailor skrev:Integrerad vattentank är inte mkt. bättre. Förvisso så är läckagebesvären mindre. Istället utsätter man laminatet för färskvatten vilket inte sällan resulterar i böldpest inne i tanken.
När det gäller en vattentank klär man den på insidan med epoxylaminat och målar noga med epoxy (livsmedelsgodkänt), så löser det sig (inte).
Rå polyester eller polyester med topcoat kan få blåsor rätt enkelt, alldeles riktigt.

Been there, done that... :D .
Anders S

Skriv svar