Någon som vet om man kan flytta den med enkla medel? Jag anar dock att om det hade gått så vore det gjort av tidigare ägare. Men ändå värt att fråga, det finns mycket att vinna på ett förenklat underhåll...
flytt av vattenpump - enklare byte av impeller
- marede
- Diamantmedlem
flytt av vattenpump - enklare byte av impeller
Jag har en VP MD17 där vattenpumpen sitter riktigt otillgängligt vilket gör impellerbyte rejält mycket krångligare än det borde vara.
Någon som vet om man kan flytta den med enkla medel? Jag anar dock att om det hade gått så vore det gjort av tidigare ägare. Men ändå värt att fråga, det finns mycket att vinna på ett förenklat underhåll...
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: flytt av vattenpump - enklare byte av impeller
Om det är trångt, lossar jag hela pumpen, och byter impellern på "bänk".
Har bytt impellern bara på känn utan att se något, knöligt, det var på en HR26a.
Har bytt impellern bara på känn utan att se något, knöligt, det var på en HR26a.
- marede
- Diamantmedlem
Det är ju också ett alternativ, men fortfarande rätt knöligt att komma åt för att lossa pumpen. Pumpen sitter långt ner där den röda pilen pekar, nästan nere vid backslaget. Så man får ligga som en banan in under durken i sittbrunnen, och tappar man något så ligger det en meter ner i den djupa fickan i kölsvinet (=borta). Jag skulle vilja flytta pumpen till den blå pilen bredvid bränslefiltret - betydligt mer lättåtkomligt. Men om jag lyckats förstå rätt så har pumpen ingen egen motor utan drivs av kamaxeln? Det komplicerar ju det hela en aning.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Du kan nog inte flytta den (just mtp drivningen), däremot ersätta den med en elektrisk.
Hade en Yanmar-motor i förra båten där man hade gjort precis det.
Risken med eldrivna saker är dock att de gärna slutar funka när man behöver dem mest - vilken jag också råkade ut för.
Säkringen till motorn brann av mitt på Tjurpannan (stökigt ställe på Västkusten).
Hade en Yanmar-motor i förra båten där man hade gjort precis det.
Risken med eldrivna saker är dock att de gärna slutar funka när man behöver dem mest - vilken jag också råkade ut för.
Säkringen till motorn brann av mitt på Tjurpannan (stökigt ställe på Västkusten).
- marede
- Diamantmedlem
Låter inget vidare... Vilken otur!Säkringen till motorn brann av mitt på Tjurpannan
Men det skulle ju dock vara ett alternativ att ersätta med en elektrisk. Låter man den gamla pumpen sitta kvar utan impeller då, och bara förlänger slangen till lämplig position där man kopplar på den nya pumpen och sedan leder tillbaka till motorns kylvattenintag? Eller måste man montera bort den gamla pumpen för att få bra flöde? Det senare medför ju att den gamla pumpen måste ersättas av något lock över drivningen som skydd.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Tveksamt om gamla pumpen kan sitta kvar, impellern måste definitivt plockas ur. Annars brinner den upp...
Yttre packboxen kommer nog inte att må så bra heller om den får gå torrt.
Det var på en Yanmarmotor och de har ju ofta remdriven impellerpump varför det är lätt att plocka bort den.
En Penta/perkins-pump som drivs via en axel/drev in i motorn bör nog plockas bort o ersättas med en plåt/lock.
Finns en risk med el-pump. Om tändningen är påslagen men motorn inte är igång så fyller du avgasröret med vatten - och beroende på konstruktion/installation så kan det i värsta fall rinna in vatten bakvägen i cylindrarna (via en öppen avgasventil).
Eller så går motorn inte att starta pga för stort mottryck i avgasröret (allt vatten).
Yttre packboxen kommer nog inte att må så bra heller om den får gå torrt.
Det var på en Yanmarmotor och de har ju ofta remdriven impellerpump varför det är lätt att plocka bort den.
En Penta/perkins-pump som drivs via en axel/drev in i motorn bör nog plockas bort o ersättas med en plåt/lock.
Finns en risk med el-pump. Om tändningen är påslagen men motorn inte är igång så fyller du avgasröret med vatten - och beroende på konstruktion/installation så kan det i värsta fall rinna in vatten bakvägen i cylindrarna (via en öppen avgasventil).
Eller så går motorn inte att starta pga för stort mottryck i avgasröret (allt vatten).
- marede
- Diamantmedlem
Tack för den viktiga informationen! Man kanske får stå ut ett tag till med krångliga impellerbyten. I sinnom tid ska motorn bytas och det lär vara mer underhållsanpassat på nyare motorer har det sagts mig.Finns en risk med el-pump. Om tändningen är påslagen men motorn inte är igång så fyller du avgasröret med vatten...
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Går ju att ersätta skruvarna på impellerlocket med vingmuttrar för att slippa använda skruvmejsel.
Vad finns bakom motorn? Går det utrymmet att komma åt?
I så fall kanske en hålsåg och en lucka kan underlätta arbetet?
Vad finns bakom motorn? Går det utrymmet att komma åt?
I så fall kanske en hålsåg och en lucka kan underlätta arbetet?
- marede
- Diamantmedlem
Det finns en akterruff, men det är klart oklart om jag kan skapa åtkomst på ett enkelt sätt från den. Jag tror det blir svårt. Men den tanken ska jag spåna vidare på när jag är på plats och ser geometrierna och vad som är ivägen. Tack för tipset!
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Har en likadan motor i en liknande båt, jag har vingmuttrar men det gör ingen större skillnad. Skall man byta impeller måste man vara duktig flaskskeppsbyggare...
Jag kan inte ens se impellern utan att ta ut den och tar man ut den bör den ju egentligen bytas enligt VPs instruktioner vilket troligen är ett måste; Trycker jag ut impellern med två skruvmejslar kommer den garanterat att poppa ut och dyka ner i den där meterdjupa kölfickan och aldrig återkomma...
Jag kan inte ens se impellern utan att ta ut den och tar man ut den bör den ju egentligen bytas enligt VPs instruktioner vilket troligen är ett måste; Trycker jag ut impellern med två skruvmejslar kommer den garanterat att poppa ut och dyka ner i den där meterdjupa kölfickan och aldrig återkomma...
- marede
- Diamantmedlem
Jo, jag oroar mig egentligen inte så mycket för att ta ut impellern, det finns som sagt gott om plats för gamla impellrar i kölfickan.
Det är väl mer locket och annat som man tänkt sig återmontera som är trist att tappa, och att få dit den nya impellern oskadd. Eller snarare, få dit den och ha en rimlig chans att se att den sitter rätt och inte blivit skadad vid monteringen.
Vad har du för båt Gaidin?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Är det risk att tappa ner något under motorn så lägger jag ett tygstycke under "arbetsplatsen" som kan fånga upp eventuella förtappade prylar.Gaidin skrev:Trycker jag ut impellern med två skruvmejslar kommer den garanterat att poppa ut och dyka ner i den där meterdjupa kölfickan och aldrig återkomma...
På en båt vi hyrde ett par år sen pajade impellern och pumpen satt på baksidan. Jag stoppade in telefonen och tog en bild av eländet så jag visste hur det såg ut där jag skulle skruva. En ny bild när nya impellern satt på plats för att se att allt var som det skulle innan locket sattes tillbaka.
X-342 SWE 18 "Kexet"
En Najad 343 från 81. Jag ser inte någon lösning att ta upp ett hål från akterkabinen, det hålet skulle hamna under kojerna och där finns batterierna.marede skrev:Jo, jag oroar mig egentligen inte så mycket för att ta ut impellern, det finns som sagt gott om plats för gamla impellrar i kölfickan.Det är väl mer locket och annat som man tänkt sig återmontera som är trist att tappa, och att få dit den nya impellern oskadd. Eller snarare, få dit den och ha en rimlig chans att se att den sitter rätt och inte blivit skadad vid monteringen.
- marede
- Diamantmedlem
Ok. Det ser lite annorlunda ut för mig. Jag har batterierna under trappan till salongen och under navplatsen. Men jag tror (utan att ha bekräftat det på plats än) att jag måste igenom en mycket trång garderob långt ner i akterkabinen vilket torde innebära en minst lika akrobatisk manöver i den mån det ens är möjligt.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77