Välja jolle för två med möjlig att segla själv

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
perzzonj
Rookie

Välja jolle för två med möjlig att segla själv

Inlägg av perzzonj » tis 26 maj 2015, 11:11

Hej!

Jag har seglat det mesta som flyter men är för den delen varken någon superduktig seglare eller kunnig om så värst mycket.
En gång i tiden seglade jag b-kanot. Kommer ihåg det som vingligt men kul.

Numer har jag ingen båt men kommer ut på havet mha andra.
Är lite sugen på att köpa en jolle tillsammans med min bror.
Planen är att skaffa något som vi kan ha kul i tillsammans men som också tillåter ensamsegling.
Den behöver inte nödvändigtvis klara ensamsegling i hård vind eller med undanvindssegel uppe men så att man kan komma ut och ta sig fram iaf.
Brodern har en triss idag och den är utdömd som för tråkig av oss båda.
Vi väger kanske 150 Kg tillsammans och är i 30-år åldern.

Några som jag tittat på är 470 oc 29ér. Schyst att bara en är i sele samt att det finns rejäla undanvindssegel tycker jag.
Samt att priserna inte är hysteriska.

Är det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande båtar som rekreationsbåtar?
Är det jättetrist att segla en 29ér om man väger 10 kg mer än klassregeln föreskriver?

Kanske finns det några som jag helt ignorerat?
Vi har också funderat på två lasrar istället men lasrar verkar ohemult dyra och roligare att segla ihop tror jag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Välja jolle för två med möjlig att segla själv

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2015, 13:04

Spontant säger jag då 470. 29:er är rolig, men bara om det är varmt i vattnet. Kappseglas mest mot ungdomar, fysisk. Andra båtar; Snipe - men den blir bara rolig om man kappseglar den emellanåt.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 26 maj 2015, 16:09

Kanske en Hobie Cat? Jag har aldrig provat själv, men det verkar kul med katamaran, dessutom kan ni vara med i Archipelago Race!
X-342 SWE 18 "Kexet"

perzzonj
Rookie

Inlägg av perzzonj » ons 27 maj 2015, 08:43

Kattor är säkert roligt men de tar mer plats, tror jag, och har en lite annan segeldynamik än enkelskrov. Eftersom en del av detta handlar om att bli en bättre kölbåtsseglare tror jag det är bättre med en enskrovsbåt. Men de är ju ganska praktiska de där kattorna, lätt att få med sig saker och att campa "i" dem

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 07 jun 2015, 18:23

Hej
Med tanke på er vikt, så har jag två förslag.
1. 420, den kan passa er perfekt och den är faktiskt konstruerad för att även seglas ensam.
2. Finnjolle, kul enmansjolle där två får plats. Bäst alternativ om det blir mest enmanssegling.
Calle

Se gla ut

perzzonj
Rookie

Inlägg av perzzonj » tis 11 aug 2015, 12:12

Det blev en 420.
Känns bra så här långt.
Bara det att det strulade en del i början så vi har bara fått till en tur på vattnet än.

Skriv svar