internationell cert
-
mi
internationell cert
undrar om nån har koll på sånt, ska segla till portugal i höst och man ska ha nåt som heter internationellcertifikat. oceanseglar klubben fixar sånt om inte jag minnns fel, nån som vet mer om det
mvh
mvh
-
Jens K
Det kan vara bra för att bevisa att du äger båten eftersom vi inte har något båtregister i Sverige.
Certifikatet kan beställas av Svenska båtunionen. Se länk:
http://www.batunionen.com/certanso.htm
Certifikatet kan beställas av Svenska båtunionen. Se länk:
http://www.batunionen.com/certanso.htm
Även SXK utfärdar int. cert.
När jag talade med dom fick jag information om att det är bra att ha med sig just för att kunna styrka ägandet av båten. Det kan även vara vettigt att ha när man återvänder till Sverige (om det nu är en hyfsat ny båt) så det inte blir några diskussioner om moms osv... (Det är ju inte ovanligt att man köper båt i utlandet till lägre moms, och är den \"yngre\" än 3 månader och 150h brukstid så skall den momsas i sverige).
SXK tar 250kr har jag för mig..
När jag talade med dom fick jag information om att det är bra att ha med sig just för att kunna styrka ägandet av båten. Det kan även vara vettigt att ha när man återvänder till Sverige (om det nu är en hyfsat ny båt) så det inte blir några diskussioner om moms osv... (Det är ju inte ovanligt att man köper båt i utlandet till lägre moms, och är den \"yngre\" än 3 månader och 150h brukstid så skall den momsas i sverige).
SXK tar 250kr har jag för mig..
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"
-
Peter den Store
SXK-beviset visar naturligtvis inte äganderätten heller, om man vill vara krånglig.
Ifall man är minsta förtänksam skaffar man naturligtvis någon sorts dokument som dels visar vem som är befälhavare, redare (ägare) och att båten man seglar är svensk. I brist på ett \"riktigt\" fritidsbåtsregister får dessa dokument duga och jag har hittills inte varit med om att de missuppfattats varken utomlands eller hemma. En svensk skattmas kommer naturligtvis också att ta ett sådant dokument som ett starkt bevis på att båten återvänder \"hem\" om man kan visa upp detta papper.
Ifall man är minsta förtänksam skaffar man naturligtvis någon sorts dokument som dels visar vem som är befälhavare, redare (ägare) och att båten man seglar är svensk. I brist på ett \"riktigt\" fritidsbåtsregister får dessa dokument duga och jag har hittills inte varit med om att de missuppfattats varken utomlands eller hemma. En svensk skattmas kommer naturligtvis också att ta ett sådant dokument som ett starkt bevis på att båten återvänder \"hem\" om man kan visa upp detta papper.
Anders S
-
Gäst
Varför så krånglig?
Det är väl alldeles uppenbart att om du har ett intyg på att båten a) är din och b) har hemmahamn i Sverige så kommer detta att lugna den som av någon anledning får för sig att du tar hem en båt från t ex Tyskland.
Det är naturligtvis en smal sak att (be)visa det rätta förhållandet på annat sätt, men tänk så mycket enklare med ett intyg/certifikat.
Det är väl alldeles uppenbart att om du har ett intyg på att båten a) är din och b) har hemmahamn i Sverige så kommer detta att lugna den som av någon anledning får för sig att du tar hem en båt från t ex Tyskland.
Det är naturligtvis en smal sak att (be)visa det rätta förhållandet på annat sätt, men tänk så mycket enklare med ett intyg/certifikat.
Anders S
-
Peter den Store + Gäst
Nu är du allt ute och \"seglar\"Det är väl alldeles uppenbart att om du har ett intyg på att båten a) är din och b) har hemmahamn i Sverige så kommer detta att lugna den som av någon anledning får för sig att du tar hem en båt från t ex Tyskland.
1. Du kan gott köpa din båt i Tyskland utan några som helst problem förutsat att den inte är ny och att momsen är betald.
2. SKX certifikatet säger ingenting om eventuella skatter eller dyl.
Du kan exempelvis köpa en båt i Västindinien som aldrig har seglat i EU-vatten och ändå ha ett SXK-cert där det står att du är ägare och din hemmahamn är exempelvis Stockholm trots att båten inte seglat där.
Alltså bevisar det ingenting ur skattesynpunkt.
Mvh
Peter
Kanske tänker du inte på hur svenska tjänstemän arbetar? Man har skyldighet att beakta alla relevanta fakta i målet, och har man ett intyg från SXK eller motsvarande som visar att man både äger båten och den har hemmahamn i Sverige så hjälper det till att visa hur det ligger till.
Vill man vara helt omöjlig kan man alltid hävda att än det ena, än det andra inte gäller hit och dit, men svenska tull- och skattetjänstemän är vanligen varken dumhuvuden eller paragrafryttare så det brukar lösa sig om man har rent mjöl i påsen. Att ett dokument inte \"bevisar allt\" betyder inte att det är utan värde.
Nyttan med ett SXK-certifikat är i vart fall störst vid kontakter med myndigheter utomlands.
Vill man vara helt omöjlig kan man alltid hävda att än det ena, än det andra inte gäller hit och dit, men svenska tull- och skattetjänstemän är vanligen varken dumhuvuden eller paragrafryttare så det brukar lösa sig om man har rent mjöl i påsen. Att ett dokument inte \"bevisar allt\" betyder inte att det är utan värde.
Nyttan med ett SXK-certifikat är i vart fall störst vid kontakter med myndigheter utomlands.
Anders S
-
Peter den Store
Hur naiv får man varaKanske tänker du inte på hur svenska tjänstemän arbetar? Man har skyldighet att beakta alla relevanta fakta i målet, och har man ett intyg från SXK eller motsvarande som visar att man både äger båten och den har hemmahamn i Sverige så hjälper det till att visa hur det ligger till.
?????Vill man vara helt omöjlig kan man alltid hävda att än det ena, än det andra inte gäller hit och dit, men svenska tull- och skattetjänstemän är vanligen varken dumhuvuden eller paragrafryttare så det brukar lösa sig om man har rent mjöl i påsen. Att ett dokument inte \"bevisar allt\" betyder inte att det är utan värde.
Jag vet inte om du är medveten om det eller inte, men detta motsäger det du säger i första stycket
Mvh
Peter
-
Jens K
Hallå där, lugna ner er. Det här certet är trots allt det _enda_ som går att få i Sverige om man inte registrerar sin pärla i fartygsregistret till en avsevärd kostnad.
Så länge vi inte har något obligatoriskt båtregister finns det helt enkelt inget annat som kommer i närheten. Det lilla orangea certet innehåller information om vad sorts båt det är, vem som är ägare och vem som är befälhavare. Och den informationen finns inte att få i ett samlat papper på annat sätt i Sverige.
Det finns vissa länder där det kan förekomma kontroller där man ska bevisa just dessa detaljer och då undrar jag hur den Store Peter tänker göra annars? Har du din båt registrerad som fartyg hos Sjöfartsverket??
Hela den där debatten om moms hör över huvud taget inte hit. Om det nu skulle vara ett så pass stort problem att slippa betala moms när man seglar in till sin hemmahamn efter utlandsturen, så fattar jag inte hur det är möjligt att folk seglar utomlands över huvud taget.
Så länge vi inte har något obligatoriskt båtregister finns det helt enkelt inget annat som kommer i närheten. Det lilla orangea certet innehåller information om vad sorts båt det är, vem som är ägare och vem som är befälhavare. Och den informationen finns inte att få i ett samlat papper på annat sätt i Sverige.
Det finns vissa länder där det kan förekomma kontroller där man ska bevisa just dessa detaljer och då undrar jag hur den Store Peter tänker göra annars? Har du din båt registrerad som fartyg hos Sjöfartsverket??
Hela den där debatten om moms hör över huvud taget inte hit. Om det nu skulle vara ett så pass stort problem att slippa betala moms när man seglar in till sin hemmahamn efter utlandsturen, så fattar jag inte hur det är möjligt att folk seglar utomlands över huvud taget.
Men vad har Peter Den Store nu att anföra i saken?
På vilket sätt kan nu ett certifikat skada? Är det alldeles säkert att det inte kan vara till nytta? Och hur i all världen vet du att en tullare eller skattmas inte bryr sig om ifall man har papper på att man äger båten, sedan när, och var den har sin hemmahamn?
PS. Du påminner lite om Svante Wendel. Känner du honom?
På vilket sätt kan nu ett certifikat skada? Är det alldeles säkert att det inte kan vara till nytta? Och hur i all världen vet du att en tullare eller skattmas inte bryr sig om ifall man har papper på att man äger båten, sedan när, och var den har sin hemmahamn?
PS. Du påminner lite om Svante Wendel. Känner du honom?
Anders S
-
Peter den Store
Det är klart att man skall ha sin registrerad om du seglar utomlands, det är inte det mina inlägg handlar om. Läs.Det finns vissa länder där det kan förekomma kontroller där man ska bevisa just dessa detaljer och då undrar jag hur den Store Peter tänker göra annars? Har du din båt registrerad som fartyg hos Sjöfartsverket??
De handlar om att det inte finns något samband mellan certifikatet och eventuell betalda skatter.
Läs ovanPå vilket sätt kan nu ett certifikat skada?
Ja.Är det alldeles säkert att det inte kan vara till nytta? Och hur i all världen vet du att en tullare eller skattmas inte bryr sig om ifall man har papper på att man äger båten, sedan när, och var den har sin hemmahamn?
Eftersom du återigen inte tror mig så får du väl tala med Tulllen den här gången. Jag gjorde det förra året då jag skulle ta in en båt.
Nej, men jag antar att du kommer att berätta det eftersom du tycks vara så förtjust i att se dina egna ord på forumet och därför alltid vill ha sista ordet.PS. Du påminner lite om Svante Wendel. Känner du honom?
Mvh
Peter
-
Jens K
I fartygsregistret? Gojja! Det internationella certifikatet togs fram just för att du ska slippa detta. Det är hela idén, annars skulle det inte finnas.Peter den Store skrev:
Det är klart att man skall ha sin registrerad om du seglar utomlands, det är inte det mina inlägg handlar om. Läs.
Det är ju ingen här som hävdat detta. Vi bryr oss inte om skattmasen, vi snackar om att kunna bevisa ägande, inget annat.
De handlar om att det inte finns något samband mellan certifikatet och eventuell betalda skatter.
Dessutom: inom EU behöver du ju inte bry dig om skatten. Och seglar du utanför EU har du naturligtvis klarerat ut innan du lämnat Schengenområdet. Så du kan ju bevisa att du lämnat EU och hade båten redan då. Alltså har du inte köpt den utomlands.