Mitt rullfockskapell är nu ca 4 år gammalt och fullt med mindre hål efter linorna som snörper ihop kapellet. Om man inte snörper ihop kapellet blir det ett stort vindfång och fladdrar rejält. Om man snörper ihop det blir det hål.
Vilken livslängd skall man kunna förvänta sig av ett kapell som kostat runt 4 kkr?
Finns det någon som kan tipsa om en bra leverantör av rullfockskapell?
Rullfockskapell
Re: Rullfockskapell
Den första frågan omformulerar jag något till att bli "vilken livslängd kan man förvänta sig ..." utan angivande av kostnaden då den rimligen beror på storlek.Vilken livslängd skall man kunna förvänta sig av ett kapell som kostat runt 4 kkr?
Finns det någon som kan tipsa om en bra leverantör av rullfockskapell?
Mitt subjektiva svar bli att mitt kapell nu har hållit i 25 år. Men så har jag alltid snörpt åt det så att det sitter tight. Annars slits kapellet också.
Det är förstås en hel massa faktorer som påverkar, som storlek (större slits mer), hur ofta det används, väder och klimat där det används (värre på väst- än på ost-kusten) osv. Men ett hyfsat kapell borde utan vidare hålla i minst 10 år.
Den andra frågan ... de flesta segelmakare gör också rullfockskapell. Sedan finns det kapellmakare som också kan vara bra. De kända är nog bättre än de mer lokala förmågorna, men det är självklart enklare att komma tillbaka lokalt.
Rullfockskapell är ganska enkelt att sy själv. Det enda svåra är att hitta blixtlås. Linorna runt kapellet behöver inte gå in i kapellet, de kan träs genom påsydda hällor.
/J
Lät sy ett uvskydd på befintlig rullfock för några år sedan kostnad ca 1000 Skr.
Nu har jag kollat. Priset var hösten 2010 3.700:-. Köptes samtidigt med genuan. Det är en känd segelmakare, Boding.
Längden är ca 15m. Område sydvästkusten, även känt som Öresundskusten.
Eftersom det fladdra när det blåser har jag alltid snörpt åt kapellet så mycket jag kunnat och alltid haft problem att få ned det eftersom friktionen är stor i snörplinorna, Kapellet är sytt med längsgående "veck" på båda sidor av dragkedjan. Plastöglor är fästa i vecken och snörplinan går i sicksack igenom. Friktionen i öglorna är tämligen låg. Seglet har alltid stramats upp ordentligt vid inrullning för att minimera diametern.
Förklaringen till problemet kan vara att omkretsen på kapellet är för snålt tilltagen. Alla "såren" i kapellet är där snörplinan går mot kapellytan mellan vecken, där dragkedjan också sitter.
Någon fler som har idéer om lösning?
Längden är ca 15m. Område sydvästkusten, även känt som Öresundskusten.
Eftersom det fladdra när det blåser har jag alltid snörpt åt kapellet så mycket jag kunnat och alltid haft problem att få ned det eftersom friktionen är stor i snörplinorna, Kapellet är sytt med längsgående "veck" på båda sidor av dragkedjan. Plastöglor är fästa i vecken och snörplinan går i sicksack igenom. Friktionen i öglorna är tämligen låg. Seglet har alltid stramats upp ordentligt vid inrullning för att minimera diametern.
Förklaringen till problemet kan vara att omkretsen på kapellet är för snålt tilltagen. Alla "såren" i kapellet är där snörplinan går mot kapellytan mellan vecken, där dragkedjan också sitter.
Någon fler som har idéer om lösning?
//Björn