Hur väljer man vinsch? Storlek och märke?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
gustavj
Rookie

Hur väljer man vinsch? Storlek och märke?

Inlägg av gustavj » ons 29 jul 2015, 07:18

Hej! Jag har nyligen köpt en Maxi 77:a och funderar nu på att köpa nya vinschar att ha en bit akter om originalvinscharna. Jag har tittat runt lite på forum och bloggar, men åsikterna är olika om vilken storlek det ska vara. Allt ifrån 15 till 35 har nämnts...

Så, finns det någon tumregel på vinschstorlek som man kan gå efter?

Det står väl mellan 28:
http://www.hjertmans.se/produkter/segli ... rsen-28-st

och 15:
http://www.hjertmans.se/produkter/segli ... -15st-krom
just nu...

Tack på förhand!

/Gustav

caveman
Trogen medlem

Re: Hur väljer man vinsch? Storlek och märke?

Inlägg av caveman » ons 29 jul 2015, 12:13

Om de vinshar du har är orginal enväxlade som sitter i framkant på sitbrunnen så bör du välja tvåväxlade selftailing som du sätter akter om skotskenan, ungefär mitt på sittbrunnssarjen. Tänk på att då måste ha ca 25 mm teak mellan vinsh och sarjen. Skotet måste ha en vinkel upp från blocket. I annat fall får du beknip på vinshen. Storleken bör var minst Andersen 28. Andersen, Harken och Lewmar är alla av god kvalitet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 29 jul 2015, 13:23

Jag skall komma med en surgubbekommentar:

Om man helt nyligen köpt sin Maxi77 (som väl varit, skall vi säga, "prisvärd"?), så kanske man inte skall köpa vinschar för 12 papp, det första man gör. Segla med båten en smula, och bedöm om det är nya, starka winschar som gör den mycket bättre än eljest.

Jag grundar detta råd på att jag, vid varje ny båt (för mig) haft ca 27 (minst!) viktiga och önskade förbättringar som jag längtat att få göra. Dessa har sedan snabbt minskat i betydelse då jag börjat segla båten, i många fall alldeles kvittat, eller så har jag kommit till insikt att den befintliga lösningen varit tillfyllest.

Detta sagt, så skall man givetvis inte snåla om man nu byter till nya winschar, och Andersenwinschar i rejäl storlek är mycket bra val. Att de är selftailing är också en stor fördel. Tänk då på att skotet måste passa i greppet på winschen, och att det kanske måste läggas till ett nytt skot i budgeten...
Anders S

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » ons 29 jul 2015, 15:11

Många förordar att man gärna skall välja ett nummer större winch än nödvändigt, "uppgradera"
själv bytte jag ut Lewmar 30 mot Andersen 28 ST

selftail var verkligen ett lyft, men nästan lika bra vara att underdelen på Andersen är mycket smalare
så centrum av winchen kom ca 5 cm närmare mittlinjen på båten,
vilket gjorde att winchhandaget snurrade runt utan att fastna i mantågs(nät)

jag hade ett extra långt winchhandtag att ta till när det blåser mycket
(läs genuan fått sitta uppe för länge,...)
utväxlingen bestäms ju dels av kuggaran i winchen men också av handtagets längd.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Skriv svar