S-110 drev driver inte??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lw_gbg
Erfaren medlem

S-110 drev driver inte??

Inlägg av Lw_gbg » ons 19 aug 2015, 09:16

Hej på er sjömän!

Jag var i går ute med en god vän som precis har införskaffat en Maxi Magic med en MD5:a och tillhörande S-110 drev monterat i, när något rätt obehagligt hände.. Växeln gick inte att få i när vi startade upp motorn på vägen hem!

Vi gick ut lugnt och fint för motor, satte segel och seglade i två timmar, startade motorn igen för att ta ner seglen och hade då inte längre något driv direkt från start.

Jag har själv ingen erfarenhet av s-drev och har bara haft raka axlar med traditionellt backslag i mina båtar, men på den här kändes det verkligen inte som om växeln, varken fram eller back, överhuvudtaget gick i. Vi lossade då växelvajern direkt på drevet och la i växeln direkt från vredet på drevet, dock utan att känna någon som helst skillnad där heller. Dessvärre gick det dessutom att vrida "växelväljaren" rätt enkelt med endast lätt handkraft direkt på drevet också. Är det normalt? :?

Inga missljud, inga vibrationer och fin olja i drevet.

Vad tror ni är det mest sannolika som kan ha hänt? Är det drevet som har gett sig, och i så fall var? ...eller kan det rent av vara så att vi har tappat proppelern kanske? :o

Själv har jag som sagt ingen erfarenhet av dessa drev, så jag vet inte hur det brukar kännas när växeln går i, men jag misstänker att man bör kunna höra eller känna det även utan proppeller på?

Alla erfarenhet på området är av intresse! :cry:

Mvh,
Lw

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: S-110 drev driver inte??

Inlägg av Fredrik » ons 19 aug 2015, 10:42

Jag tror jag skulle börja med att kolla att ni har en propeller kvar. Jag har varit med om att tappa propellern på en båt med likadan motor. Om du tycker att växelväljaren går misstänkt lätt kanske det kan vara så att axeln till växelväljaren har lossnat inuti drevet?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Lw_gbg
Erfaren medlem

Inlägg av Lw_gbg » ons 19 aug 2015, 10:52

Tackar Fredrik, jag har liknande tankar.

Sannolikheten för att växelväljaren skulle lossna i drevet under segling känns ju liten, men eventuellt skulle det ju kunna hänt direkt när vi försökte lägga i växeln utan att det märktes. :-(

Lw_gbg
Erfaren medlem

Inlägg av Lw_gbg » ons 19 aug 2015, 20:46

Ok, mysteriet har fått en förklaring... Propellern är borta! :-(

Nästa fråga är då vad det skall sitta för propeller där? Storlek, stigning, axeldiameter och vad nu kan vara som man behöver veta?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 19 aug 2015, 21:07

Vad trist...
Här kanske du kan hitta något:
http://www.blocket.se/goteborg/AQ_prope ... ?ca=15&w=3
OBS, jag vet inget om denna säljare, men det verkar som att det fanns många propellrar till hyfsat låga priser.

Jag skulle nog helst försöka få tag i en 2-bladig foldingpropeller till en Maxi Magic, men om budgeten inte tillåter finns det nog billiga fasta 2-bladiga propellrar att montera.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 20 aug 2015, 14:35

Om du skall köra 2-bladig folding är det 14x8 som gäller. Jag letade länge på Blocket innan jag hittade en till salu för ett par år sedan.
Info om motor och drivlina, http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/v ... ies_se.pdf
Alla borde ha skägg

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 20 aug 2015, 20:05

Davids mekaniska i Göteborg brukar ha. Jag kör 13*9 till samma motor, den går mycket bättre med denna än 14*7 som jag hade tidigare. Ca 8,5 meter vattenlinje och 3,5 ton har jag.

Skriv svar