Kylvattenintag
Kylvattenintag
God sensommar på er alla seglare!
För ett par tre år sedan då jag bytte motor i min båt så krävdes det en större slangdiameter för kylvattnet. Jag tog då bort den gamla genomföringen som hade en sil på utsidan av botten och monterade i stället en vanlig genomföring med kulventil. Inombords, intill motorn, monterades i stället en kylvattensil med genomskinligt lock och med en löstagbar "gallerkopp" som ska samla upp ev skräp som följer med vattnet in. Många av er har säkert denna lösning.
I går när jag puttrade ut en kort runda med båten hör jag att motorljudet är mera burkigt. Det kommer inget kylvatten ur avgasröret! Endast vid tomgång kom det lite, men med betydligt längre mellanrum än förut. Efter losskoppling av slangen mellan bottenventilen och kylvattensilen försöker jag blåsa ut vattnet som finns i slangen utan resultat. Det är stopp! Skruvar bort slanganslutningen (som är en 90gr vinkel) från kulventilen, och där sitter en propp av sjögräs och annat gojjs. Även under själva kulan är det täppt med sjögräs. (Oj, det blev en lång inledning) Nu till själva frågan:
Hur har ni andra löst installationen av kylvattenintag/kylvattensil? Bör det sitta ett galler på utsidan som förhindrar att ovälkommet material kommer in i slangen eller är det överkurs, då jag har ett filter/sil som ska ta hand om dylikt?
Det kanske är så enkelt att det än min slangvinkel som är boven i dramat. Hade jag haft en rak slanganslutning så hade det kanske inte hänt, eller vad tror ni?
För ett par tre år sedan då jag bytte motor i min båt så krävdes det en större slangdiameter för kylvattnet. Jag tog då bort den gamla genomföringen som hade en sil på utsidan av botten och monterade i stället en vanlig genomföring med kulventil. Inombords, intill motorn, monterades i stället en kylvattensil med genomskinligt lock och med en löstagbar "gallerkopp" som ska samla upp ev skräp som följer med vattnet in. Många av er har säkert denna lösning.
I går när jag puttrade ut en kort runda med båten hör jag att motorljudet är mera burkigt. Det kommer inget kylvatten ur avgasröret! Endast vid tomgång kom det lite, men med betydligt längre mellanrum än förut. Efter losskoppling av slangen mellan bottenventilen och kylvattensilen försöker jag blåsa ut vattnet som finns i slangen utan resultat. Det är stopp! Skruvar bort slanganslutningen (som är en 90gr vinkel) från kulventilen, och där sitter en propp av sjögräs och annat gojjs. Även under själva kulan är det täppt med sjögräs. (Oj, det blev en lång inledning) Nu till själva frågan:
Hur har ni andra löst installationen av kylvattenintag/kylvattensil? Bör det sitta ett galler på utsidan som förhindrar att ovälkommet material kommer in i slangen eller är det överkurs, då jag har ett filter/sil som ska ta hand om dylikt?
Det kanske är så enkelt att det än min slangvinkel som är boven i dramat. Hade jag haft en rak slanganslutning så hade det kanske inte hänt, eller vad tror ni?
Re: Kylvattenintag
Hej, vi har en rak genomföring och silen monterad på insidan, direkt på kulventilen. När det blev stopp förra året, kunde jag plocka bort locket på silen, öppna ventilen och trycka bort stoppet med en pinne. Det har hänt mer än en gång att det blivit bomstopp när intaget blivit blockerat av tång.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Haver "rak" anslutning.
Din krök är inte optimal.
Har ingen sil.
Men sjövattenfilter.
Lätt att rengöra om is stoppar upp vattenintaget.
http://lasselundell.se/februari.html se långt nerpå sidan.
Din krök är inte optimal.
Har ingen sil.
Men sjövattenfilter.
Lätt att rengöra om is stoppar upp vattenintaget.
http://lasselundell.se/februari.html se långt nerpå sidan.
Ja, har det hänt en gång, kan det hända igen. Kröken/vinkeln ska bytas ut mot en rak slanganslutning så jag kan göra som Fredrik skriver, peta bort skräpet med en pinne. Sedan vet jag inte hur man definierar filter eller sil. Sil är för mig lite mera grovmaskig. Filter mera som kaffefilter. Därför har jag kylvattensil!
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Det finns en fördel mer utvändigt galler. Får man lite större saker som fastnar där så finns det en möjlighet att de inte kommer längre och lossnar när man seglar. Utan galler så åker de garanterat in i slang och ev. filter och måste rensas bort.
Sök på sjövattenintag så ser du en del förslag, här är ett:
http://drevia.se/bilder/intag_ny.jpg
Med den här lösningen kommer bara mindre fragment igenom och du kanske
klarar dej från totalstopp i kylningen.
http://drevia.se/bilder/intag_ny.jpg
Med den här lösningen kommer bara mindre fragment igenom och du kanske
klarar dej från totalstopp i kylningen.
Besqua, betyder det att med det kylvattenintaget du länkar till, så är kylvattensilen jag har inombords onödig? Tårta på tårta...
[quote="sangris"]Besqua, betyder det att med det kylvattenintaget du länkar till, så är kylvattensilen jag har inombords onödig? Tårta på tårta...[/quote]
Tror inte det, säkert ingen exakt vetenskap, men visst känns det bra att inte större föremål far in i systemet att sedan filtrera en gång till är väl bara bra, som på denna illustration.
http://www.maringuiden.se/forum/uploads ... 3,0192.jpg
Tror inte det, säkert ingen exakt vetenskap, men visst känns det bra att inte större föremål far in i systemet att sedan filtrera en gång till är väl bara bra, som på denna illustration.
Rätt tänkt.Besqua skrev:Tror inte det, säkert ingen exakt vetenskap, men visst känns det bra att inte större föremål far in i systemet att sedan filtrera en gång till är väl bara bra, som på denna illustration.sangris skrev:Besqua, betyder det att med det kylvattenintaget du länkar till, så är kylvattensilen jag har inombords onödig? Tårta på tårta...
Haver nyss bytt impeller och "saknar" en "vinge", kommer att montera ett filter efter sjövattenpumpen som prov i morgon.
Återkommer om temperaturen går över "bomull".
Lasse,
Använd aldrig det filtret under vattenlinjen. Jag höll på att sänka en båt på grund av ett sådant filter, som satt just på saltvattenintaget på en båt jag köpte. Plasten sprack efter ett tag, av ålder eller utmattning.
/Janne
Använd aldrig det filtret under vattenlinjen. Jag höll på att sänka en båt på grund av ett sådant filter, som satt just på saltvattenintaget på en båt jag köpte. Plasten sprack efter ett tag, av ålder eller utmattning.
/Janne
Jag har såväl utvändigt galler på kylvattenintaget, 90-gradersböj efter ventil och invändigt sjövattenfilter ovanför vattenlinjen (Vetus). Således livrem och hängslen. Inga problem under tio år.sangris skrev: Hur har ni andra löst installationen av kylvattenintag/kylvattensil? Bör det sitta ett galler på utsidan som förhindrar att ovälkommet material kommer in i slangen eller är det överkurs, då jag har ett filter/sil som ska ta hand om dylikt?
Men 90-gradersböjen efter ventilen är i själva verket en T-koppling med en blindplugg. Och intaget är Seaseas variant med ett plastgaller som är fastskruvat i genomföringens yttre fläns. Tanken med detta var att i en nödsituation kunna rensa med en stång från insidan (och då ev. slå hål bort plastgallret). Således livrem, hängslen och säkerhetsnål. Har dock aldrig kommit till användning.
Tack SYBY för det tipset. En T-koppling får ju två funktioner i samma. Jag vill ha 90-graders böjen för att få undan slangen, som annars är i vägen...
En "T" kran är inte fel.
Men den skall vara "rak" till motorn.
I dräneringsläget är det enkelt att ansluta färskvatten för att renspola.
Eller tömma "sjösidan".
Men den skall vara "rak" till motorn.
I dräneringsläget är det enkelt att ansluta färskvatten för att renspola.
Eller tömma "sjösidan".