Hur många watt på damma regularor?
Hur många watt på damma regularor?
Hur många watt solceller klarar en 10A regulator?
Re: Hur många watt på damma regularor?
10A x 12V = 120 W.
Jag skulle valt lite marginal och maxat med 100 W
Jag skulle valt lite marginal och maxat med 100 W
Alla borde ha skägg
En solcell som kan ge max 100 Watt, gör detta vid t.ex. 18 VDC, och strömmen är då c:a 5.5 Amp
Om solen är på topp och även reflekteras i blankt vatten in mot cellen, kanske det kan bli 6-7 amp.
En normal icke-MPPT-regulator kan i det läget skicka nästan hela denna ström till ett hungrigt batteri vid c:a högst 14 volt, säg 6 ampere.
Det betyder att om regulatorn klarar 10 Amp, så klarar den en solcell på c:a 100/6*10= c:a 165 Watt, i vart fall då den sitter så den inte själv blir solbelyst......
Om solen är på topp och även reflekteras i blankt vatten in mot cellen, kanske det kan bli 6-7 amp.
En normal icke-MPPT-regulator kan i det läget skicka nästan hela denna ström till ett hungrigt batteri vid c:a högst 14 volt, säg 6 ampere.
Det betyder att om regulatorn klarar 10 Amp, så klarar den en solcell på c:a 100/6*10= c:a 165 Watt, i vart fall då den sitter så den inte själv blir solbelyst......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Ok. Tack för svaren. Jag har idag 100w på en 10A regulator (icke mppt) och ska komplettera med 50w till. Känns som det får bli en till regulator alternativt byte till en större.