Spänningsfall, blinkande lampor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ceder
Guldmedlem

Spänningsfall, blinkande lampor

Inlägg av ceder » mån 12 okt 2015, 08:38

Hej,

Jag har i flera båtar observerat att man kopplat exempelvis tryckvattenpumpen (som ju drar ström intermittent) så att lampor etc. blinkar. Anledningen är uppenbar, mindre uppenbart är dock vid vilket spänningsfall man uppfattar att en lampa blinkar. Gör man det vid ett spänningsfall på 0.1V, 1.0V, 0.05V eller när blir skillnaden i utstrålat ljus så stort att man lägger märke till det?

Jag skall installera tryckvatten och planen är att pumpen skall matas från en plint som även servar andra förbrukare i båten, jag behöver därför dimensionera matningen till denna plint så att spänningsfallet till följd av pumplasten inte blir för stort.

(Jag är medveten om att problemet är borta ju närmre batteriet i kedjan jag hänger matningen till pumpen, men det är inte det jag är ute efter.)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Spänningsfall, blinkande lampor

Inlägg av Anders S » mån 12 okt 2015, 12:05

Ögat är mycket känsligt för en ljusstyrkesänkning (och, färgtemperaturskillnad, om vi talar glödljus), så det är nästan otänkbart att inte upptäcka ett litet spänningsfall på det sättet.

Sedan inträffar detta i olika grad hur du än kopplar in belysningen, för spänningsfallet vid batteriet kommer du inte ifrån. Det blir ju mer märkbart med klena ledningar, givetvis, men då är spänningsfallet pga ledningen, inte batteribelastningen. I professionella sammanhang har jag en (olänkbar) uppgift om att 5 % spänningsfall är acceptabelt.

Om din pump drar 10A, kabellängden är ca 10 meter (ToR) och vi gissar litet på kontaktresistans i säkring och strömbrytare, så är 6 kvmm ett gränsfall, hellre 10 kvmm.

Här ett verktyg: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Anders S

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » mån 12 okt 2015, 16:25

Anders S skrev:Ögat är mycket känsligt för en ljusstyrkesänkning (och, färgtemperaturskillnad, om vi talar glödljus), så det är nästan otänkbart att inte upptäcka ett litet spänningsfall på det sättet.

Sedan inträffar detta i olika grad hur du än kopplar in belysningen, för spänningsfallet vid batteriet kommer du inte ifrån. Det blir ju mer märkbart med klena ledningar, givetvis, men då är spänningsfallet pga ledningen, inte batteribelastningen. I professionella sammanhang har jag en (olänkbar) uppgift om att 5 % spänningsfall är acceptabelt.

Om din pump drar 10A, kabellängden är ca 10 meter (ToR) och vi gissar litet på kontaktresistans i säkring och strömbrytare, så är 6 kvmm ett gränsfall, hellre 10 kvmm.

Här ett verktyg: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Ja, jag hade snarare tänkt 25mm2 till den gemensamma matningen, kabellängd 2,5m (totalt 5m) och det med en pump på 4.5A borde ge ett spänningsfall på 0.02V eller 0.1% vilket rimligen borde ha minimal påverkan på belysningen i båten. Om jag sedan tappar 1-5% från plinten till pumpen spelar ju sedan mindre roll. Men som sagt förenklar man problemet så borde det innebära en tusendel i minskat ljus (även om det inte är fullt så enkelt) vilket för en lekman låter som väldigt lite, men jag har ingen egentlig uppfattning om hur ljuskänsligt ögat är.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2015, 19:42

Ögat ser en tillfällig spänningssänkning fantastiskt bra, om det handlar om glödljus (vanliga lampor). Det är därför det upplevs som besvärande med en liten spänningsförlust. Sedan blir det dessvärre mer märkbart än bara spänningsfallet i kabeln, eftersom batteriet kommer att "svara" på förbrukaren med ett spänningsfall (mot-EMK).

Men det låter sunt att ha en stadig kabel till fördelningspplinten, så har jag det också. Men nog ser jag på läslampan då någon använder toapumpen, om jag nu inte helt enkelt märker det på annat sätt. 4-5 A kommer att märkas en smula, det är oundvikligt.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 14 okt 2015, 09:25

Kan man inte montera en krets som "mjukstartar" pumpen, alternativt en kondensator eller liknande som kan jämna ut spänningen när pumpen går igång? Till LED-belysning torde man kunna koppla in en DC-DC omvandlare som håller spänningen på 12V oavsett om batterispänningen fluktuerar.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar