Luftintag värmare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ceder
Guldmedlem

Luftintag värmare

Inlägg av ceder » lör 17 okt 2015, 19:30

Jag har en eberspächer airtronic värmare som i dagsläget suger sin förbränningsluft från sittbrunnen men hämtar luften, som skall värmas och skickas ut i ruffen, i stuven där den är monterad. Detta känns lite opraktiskt då detta utrymme är fullt av kemikalier, bränsletank samt sammankopplat med motorrummet. Jag skulle vilja dra även denna luft från sittbrunnen men jag går bet när jag letar efter någon form av praktisk genomföring för 50mm rör. Är det kanske någon här som löst detta på något elegant vis?

HansH
Diamantmedlem

Re: Luftintag värmare

Inlägg av HansH » lör 17 okt 2015, 20:01

Kolla på vattenliv.nu
Sök på "Genomföring för röranslutning 50 mm"
Flänsen/ringen kan man skippa och sen sätter man valfritt "ventilgaller" över hålet

sangris
Diamantmedlem

Re: Luftintag värmare

Inlägg av sangris » lör 17 okt 2015, 23:42

Jag har också en Airtronic i min båt. Jag har omvänt mot dig. Tar förbränningsluften i botten av akterstuven där värmaren sitter och kallluften hämtas från sittbrunnen. Jag har ett galler med slangstos (Hjertmans art nr 4905-76) men min kalluftslang är 75 mm på D4. Du skulle kunna använda ett sådant galler och komplettera med en förminskning (art nr 4986-7550) .
När jag köpte sittbrunnskapellet var jag lite tveksam till om jag fortfarande kunde ta kalluften från sittbrunnen, men efter kontakt med Eberspächers generalagent så fick jag lugnande besked. Det "läcker" så pass mycket runt Sittbrunnskapellet så det skulle inte vara någon risk. Man bör ju inte ta kalluften ifrån samma utrymme som ska värmas...

Skriv svar