Göra enkel vacumventil.
Göra enkel vacumventil.
Att låta slangarna gå upp i en båge och montera ett T rör i stället för en vacumventil har jag förstått att flera gjort. Varför måste slangarna gå upp i en båge? Räcker det inte med att bara en slang går upp ifrån ett T rör direkt där vattnet går ur motorn och in i avgaserna? Missar jag något?
Re: Göra enkel vacumventil.
Vakumventilen måste sitta över vattenlinjen för att undvika hävertverkan.
Se beskrivning av vakumventilens funktion:
http://www.sxk.se/node/17860
Se beskrivning av vakumventilens funktion:
http://www.sxk.se/node/17860
Jo det är jag med på men jag tänker nog göra en med ett uppocknedvänt T i stället där "ståndaren" får en luftslang som mynnar över vattenlinjen. Det ger ju även en skvallerstråle och en garanterat problemfri funktion. Frågan gällde just placeringen av T-röret. Av utrymmesskäl så vore det bättre med en 5mm slang till en hög punkt än två 15mm slangar som ska dras upp.
Om T-röret sitter under vattenlinjen har du en potentiell hävertverkan redan vid den punkt där kylvattenslangen från motorn ansluter till T-röret. Då spelar det ingen roll att ståndarledningen släpper in luft i systemet "nedströms". Därför måste T-röret upp en bit över vattenlinjen.
Om du skissar upp systemet i genomskärning med inlopp, utlopp, motor o.s.v kommer du att se varför det inte fungerar.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Spider skrev:Jo det är jag med på men jag tänker nog göra en med ett uppocknedvänt T i stället där "ståndaren" får en luftslang som mynnar över vattenlinjen. Det ger ju även en skvallerstråle och en garanterat problemfri funktion. Frågan gällde just placeringen av T-röret. Av utrymmesskäl så vore det bättre med en 5mm slang till en hög punkt än två 15mm slangar som ska dras upp.
Kompisen har så i sin båt, "slangen" mynnar ut strax ovanför självlänsens "utgång" väl synlig skvallerstråle.
Två olika bud alltså? En säger att det inte går och en säger att det går..........typiskt. Men om T-röret sitter (ligger på rygg) uppe på motorn (YSB8) mellan utgång från motorn och ingång i avgaskröken så tänkte jag att när motorn stoppas så åker skvallerstrålen tillbaka och släpper då in luft i ledningen? Nu känner jag mig lite korkad, det känns som jag borde fatta detta..............hmmm
Det äger sin riktighet att vakumbrytaren måste befinna sig över vattenlinjens nivå. Om den inte gör det kommer avluftningen aldrig att avlufta, för det bildas ett vattenlås i avluftningen, och häverten (som du vill slippa) kan uppstå. Men det räcker att lyfta avluftningsröret ("T-röret") till en nivå över vattenlinjen, sedan kan man höja utloppet till säker nivå med en slang.
Samma vakumbrytare (rent principiellt) får man i högt placerade septiktankar (via ventilationen), på inloppet till toan (då med en luftventil som tar in luft i sugledningen) och varhelst man har en pump som mynnar ut under vattenlinjen. Det är kylvattenpumpen som ställer till det i det diskuterade fallet.
Samma vakumbrytare (rent principiellt) får man i högt placerade septiktankar (via ventilationen), på inloppet till toan (då med en luftventil som tar in luft i sugledningen) och varhelst man har en pump som mynnar ut under vattenlinjen. Det är kylvattenpumpen som ställer till det i det diskuterade fallet.
Anders S
Jag missade att nämna kanske det viktigaste, nämligen vattenytan.Archibald skrev:Om du skissar upp systemet i genomskärning med inlopp, utlopp, motor o.s.v kommer du att se varför det inte fungerar.
Jag misslyckades med att rita en begriplig skiss i Paint. Men jag försöker att beskriva det i ord.
För ett tänkt system med T-stycket under vattenlinjen vill vattnet ha samma nivå i hela systemet, inklusive den yttre vattenytan. Precis som en halvfylld vattenslang. Vattenytan i kylsystemet blir därmed i nivå med vattenytan på utsidan.
Om du sätter T-stycket ovanför den yttre vattenytan har bara kylsystemet mellan t-stycket och bordgenomföringen kontakt med den yttre vattenytan. Därmed blir vattnet stående upp till nivå med den yttre vattenytan endast i denna del och resten av systemet skyddas.
Jag vet inte om det där blev begripligt, en skiss är nog att föredra.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Vattnet i skvallerröret faller bara tillbaka till den nivå som motsvarar vattenytan utanför båten. Du får inte in någon luft i T-röret, så länge det befinner sig under vattenytan.Spider skrev:Två olika bud alltså? En säger att det inte går och en säger att det går..........typiskt. Men om T-röret sitter (ligger på rygg) uppe på motorn (YSB8) mellan utgång från motorn och ingång i avgaskröken så tänkte jag att när motorn stoppas så åker skvallerstrålen tillbaka och släpper då in luft i ledningen? Nu känner jag mig lite korkad, det känns som jag borde fatta detta..............hmmm
(Precis som Archibald nyss skrev, upptäckte jag just).
Jag kan inte riktigt se att någon annan i tråden hävdat att det du överväger fungerar.
Jag är med på hur det funkar. Ibland är saker så självklara så jag slår knut på mig själv. Tack för all hjälp.