Eberspächer -missljud fläkt?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Eberspächer -missljud fläkt?

Inlägg av Seagull » tor 29 okt 2015, 08:29

Min Eberspächer D4 airtronic har lite oljud i fläkten, mest då den går på låga varv och då den är nystartad.
Funderar på att åtgärda detta. Det går ju att köpa en ny fläkt men priset, 3100:-, avskräcker så jag funderar på om det finns några alternativ. T.ex att smörja fläkten? Och i så fall med vad?
Har någon erfarenhet av ämnet och vill dela med sig?

sangris
Diamantmedlem

Re: Eberspächer -missljud fläkt?

Inlägg av sangris » tor 29 okt 2015, 20:10

Har den alltid haft oljud eller är det något som kommit på senare tid?
Vad är det som låter? Är det fysiskt gnissel så går det kanske smörja lite med något beroende på vad och var det gnisslar, eller är det ett luftljud?
Har du någon slang ansluten på luftintaget? Där är det väldigt liten tolerans mellan fläkten och kåpan och Eberspächer avråder från att där montera en slangklämma då risken är stor att man klämmer ihop så att fläkten tar i...

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 30 okt 2015, 09:38

Missljudet har kommit med åren och det verkar vara från fläktens lager, inte luftljud eller skavljud från någon kåpa. Men alla slangar sitter med slangklämmor så jag ska absolut kolla att dessa inte ställer till med något. Dock hörs inte ljudet då värmaren går på fullt varv.
Det är ganska knepigt att komma åt att smörja och jag skulle helst vilja använda någon typ av värmetåligt fett, inte bara vanlig 556-spray, Fläktmotor och fläkthjul sitter stadigt ihop som en enhet och jag vill inte ge mig på att bryta bort fläkthjulet med våld för då ställer jag nog till med ännu mer oljud.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 30 okt 2015, 10:05

Det kanske kan fungera med lite teflonspray? Det borde inte kunna förstöra något iallafall...
X-342 SWE 18 "Kexet"

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » fre 30 okt 2015, 19:39

Jag renoverade precis min eberspächer. Fläktmotorn hade ett skuret lager som väsnades mycket i uppstart och minskade senare i takt med att värmaren blev varm.

Jag plockade ner värmaren och monterade isär hela motorn och bytte de två lagren till nya, nu spinner den som en katt. Detta trots att det är en D1'a från 1984, den låter och går som ny.

Det kan verka omständigt, men faktum är att det inte alls var så upphetsande som man skulle kunna tro.

I min fläkt satt det två 626zz-lager som man enkelt köper över disk hos t.ex. Tools-momentum.

I D4'an skall det sitta 624ZZ-lager men det ser du ju så snart du tagit dig dit. Titta på följande länk för en mycket detaljerad beskrivning av hur man monterar ner fläktmotorn med begränsad erfarenhet och utan specialverktyg. (Man kan ha åsikter om deras metodik och val av verktyg, men de lyckas)
http://www.letonkinoisvarnish.uk/Ebersp ... lower.html

På följande länk visar de hur du monterar när resten av värmaren:
http://www.letonkinoisvarnish.uk/D2_D4_Service_2.html

Man kan säkert smörja upp lagren och få de att snurra lätt med exempelvis 5-56, mitt skurna lager roterade kanon när jag smort upp det men det kändes att det inte var friskt och glappade en del. Jag kan tycka att om du ändå skall gräva dig ner till lagren, ta då och byt dom, en skada eller ett för stort spel i lagret kan absolut ge missljud även om det roterar lätt.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » sön 01 nov 2015, 10:29

Tack Ceder, jättebra länkar. Jag kanske trots allt ska våga mig på att plocka ned fläkten och kolla, alt smörja, lagren. I den andra länken beskrivs hur man bl.a tar ur glödstiftet med hjälp av en hem-modifierad hylsa, jag har för ngt år sedan gjort samma operation själv. Men en liten detalj som inte nämns här är det lilla 1-2mm ventilationshål som sitter nere i godset där glödstiftet sitter. Om detta lilla hål täpps igen av smuts/sot/koks, och det händer ofta, kommer värmaren att vara svårstartad. Den kommer att göra om sina startförsök och ibland går den igång och ibland inte. Felet förväxlas ibland med dålig-batterispännings-fel. Jag fick tipset från Thermoprodukter i Kalmar och min värmare startade perfekt efter rengöringen.

Skriv svar