Längdförhållande på en ny (gammal) båt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Längdförhållande på en ny (gammal) båt

Inlägg av thomask » tis 03 nov 2015, 19:28

Sitter igen och jämför på "båtfakta" efter en ny båt då den gamla 26an råkade bli såld.

Har kommit fram till 3 tänkbara som passar plånbok (när det är rea) och inbillade krav.
Är bara okunnig vad som är en otrög och samtidigt ett stabilt båtåkande vad gäller båtformen.

Sunwind 31 / 311 som verkar vara nästan 2.20 meter (!?) längre än vattenlinjelängden och förhållandevis smal.
Längd överallt: 9.37 m
Längd i vattenlinjen: 7.18 m
Bredd: 2.9 m

Maxi 909 Som tycks vara lite plattare i botten? och knubbigare. och ev lägre tyngdpunkt på kölen med bulben (?)
Längd överallt: 9 m
Längd i vattenlinjen: 7.5 m
Bredd: 3.08 m

Albin Alpha med för tung mast och klen motor och lite omodern överbyggnad. annars perfekt storlek (!)
Längd överallt: 8.93 m
Längd i vattenlinjen: 7.2 m
Bredd: 2.84 m

Dom 3 verkar på pappret vara snarlika vad gäller rigg / skrov / boendekomfort och lys mm....
Är det någon som vet ifall längden i vattnet stämmer på Sunwinnen? tittar man på bilder på dom 3, så verkar dom se likadana ut.

/Thomas båtlös.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Re: Längdförhållande på en ny (gammal) båt

Inlägg av Anders » tis 03 nov 2015, 22:21

Hej
Alla måttuppgifter får man ta som ungefärliga, men uppgiften om längd i vattenlinjen stämmer nog rätt väl för Sunwind 31. Den var samma under alla år i broschyrmaterialet, finns även en uppgift om 7,25m i en gammal SRS-tabell. Så runt däromkring är det troligen.
Maxi 909 och Sunwind 31 har olika skrovformer, vilket man föredrar får man själv avgöra.
Albin Alpha är i grunden samma båt som Albin Cumulus fast med ny akterspegel och innanpåliggande roder samt annan inredning och mer segelyta.

/Anders L

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 03 nov 2015, 22:58

En båt med överhäng kan ha väldigt kort vattenlinje stillaliggande, men lång seglande vattenlinje när den skjuter fart - tänk skärgårdskryssare till exempel som på papperet kan ha en väldigt kort vattenlinje, men är extremt lättdriven i skrovet och snabbt kommer upp i fart och seglar på hela båtlängden.
Du kan därför inte avgöra mha vattenlinjelängdens angivna mått om båten är trög eller inte.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 04 nov 2015, 10:44

Stirrade mig blind på siffror Peter, Tänkte inte så djupt. Såg på bilder att aktern är en bra bit ovanför vattnet, Så vattenlinjen behöver jag kanske inte hänga upp mig på.
Alla 3 verkar ju ha liknande lys för storleken. runt 1.10 om jag kollat rätt.
Alla verkar kommentera Alphans överriggning /balans. Och det låter ju inget för mig.

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 04 nov 2015, 11:04

Jag skulle nog snarare kalla den normalriggad, många andra underriggade.

Jag resonerar så här; skall du åka runt i skärgården kan man inte ha för hög rigg (nästan), för när det blåser lite är det bra, sedan kan man minska segel genom revning (försegel, storsegel). I en underriggad båt (vanligt på 70-talarna, Maxi 77 är ett lysande exempel) kan du ju pröva att öka segel i lättvind, vilket det ofta är under semestrarna.

Skall du korsa Atlanten gäller andra regler...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 27 nov 2015, 20:14

Maxi 909 och Sunwind 31 har olika skrovformer, vilket man föredrar får man själv avgöra. (Ander skrev)

Hjälp mig snälla! "för att själv avgöra" måsta man ha erfarenheter!
Och det har jag inte!
Min nästa båt, kanske någon av ovanstående, ska vara en båt som INTE kränger våldsamt eller följer vinden som ett löv. Inte för att det gör mig så mycket, Men min tjej får panik om det blir oförutsedda händelser.

Så olika skrovformer kanske har stor betydelse.
Men jag kan inte se att det är så väldigt olika mellan Sunwind 31 och Maxi 909

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 27 nov 2015, 22:57

Hmm... ingen av dessa båtar kränger våldsamt och följer vinden som ett löv. Eller alla. Det handlar ju mer om att lära sig hantera båten, att veta när man ska segla med skotet i handen, reva seglen - eller kanske till och med inte ge sig ut.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » lör 28 nov 2015, 11:14

Jo det fattar jag.Men tack för svaret, Hoppas att det kan bli någon, vilken som till sommaren som kommer.

Skriv svar