Bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem

Bottenfärg

Inlägg av liveborn » ons 03 feb 2016, 15:19

Köpte ny båt (ny för mig) 2014 som var målad med Lefant nautica copper vit.
Fortsatte med denna färg men fick inte så jättebra bra resultat förra säsongen...
Tog bort gammal färg, våtslipade, rengjorde och målade första lagret. När det var dags för andra märkte jag att färgen inte hade fäst på skrovet utan sprack eller lossnade när jag gick över med rollern. Någon som har erfarenhet av denna bottenfärg? Har endast målat med VC17 innan.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Bottenfärg

Inlägg av Peter_K » ons 03 feb 2016, 18:08

Vad är det för färg du målat med, och vad var underlaget du målade på?
Och vad var temperaturen när du målade?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 04 feb 2016, 08:29

Har samma problem med min båt som är målad med Trilux. Det visade sig att båten tidigare varit målad med VC17 och det verkar som att en tidigare ägare målat Trilux ovanpå VC17 utan att ens ha tvättat båten innan. Bara att ta fram skrapan och börja om och göra rätt. Jag ser det som ett flerårsprojekt; första året tog jag kölen, ifjol gjorde jag en tredjedel av skrovet...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem

Inlägg av liveborn » tor 04 feb 2016, 10:40

Peter_K skrev:Vad är det för färg du målat med, och vad var underlaget du målade på?
Färgen är ju lefant nautica copper. Båten är målad med den innan också. Tog bort förra säsongens färg och våtslipade så det var helt slät. Målade alltså på lagret som var under (grundfärg). Botten är gjord från grunden 2012. Var kanske 10C i luften. Kommer ihåg att jag kollade vart gränsen gick för att måla och det var över det. Funderar ändå på om det kan ha varit temperaturen som vart problemet.
Senast redigerad av 1 liveborn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
liveborn
Trogen medlem

Inlägg av liveborn » tor 04 feb 2016, 10:43

Fredrik skrev:Har samma problem med min båt som är målad med Trilux. Det visade sig att båten tidigare varit målad med VC17 och det verkar som att en tidigare ägare målat Trilux ovanpå VC17 utan att ens ha tvättat båten innan. Bara att ta fram skrapan och börja om och göra rätt. Jag ser det som ett flerårsprojekt; första året tog jag kölen, ifjol gjorde jag en tredjedel av skrovet...
Okej,.,ja det är mycket jobb!
Min botten är gjord från grunden 2012 sen målad med samma bottenfärg.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 04 feb 2016, 10:50

liveborn skrev:
Peter_K skrev:Vad är det för färg du målat med, och vad var underlaget du målade på?
Färgen är ju lefant nautica copper. Båten är målad med den innan också. Tog bort förra säsongens färg och målade på lagret som var under. Var kanske 10C i luften. Kommer ihåg att jag kollade vart gränsen gick för att måla och det var över det.
Okej - du målade alltså INTE på Nautica, för den hade du tagit bort. Vad var det under den, dvs det du målade på? Gelcoat, annan bottenfärg, tjärepoxy, epoxy... vad?
Skrovtemperaturen är avgörande också, inte bara lufttemperaturen, framför allt kölen har ju mer eller mindre en årsmedeltemperatur nästan, så har det varit minusgrader några dagar är kölen minusgrader även dagen efter - även om det är +10°C. Om det har en betydelse vet jag inte; jag skulle rekommendera att kontakta Lefant - de brukar vara bra att ha att göra med.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 07 feb 2016, 22:33

När kopparn släpptes fri igen för några år sedan fanns det några trådar om det här. Sök och du skall finna.

Lefant Copper är helt kompatibel med VC17 enligt tillverkaren. Det förefaller troligt när man målar med den, sas.
Någon större känslighet för temperatur och fukt har jag inte märkt med Lefant Copper, samma med VC17.

Uppenbarligen är det många som använder Lefant Copper, få har haft problem. Därmed är det inte den det är fel på.

Däremot är det viktigt med underlaget, frestande att fuska lite. Du får se till så att du har ett tillräckligt bra underlag för den färg du väljer, att tidigare och nya (?) lager släpper är följden av att färgen inte får tillräckligt fäste.
Det ligger nära till hands att tro att tidigare ägare valde att köra med Lefant Copper ovanpå någon annan färg utan att egentligen kolla så noga. Som alltid när man frågar i båtaffären så får man svar som - jaså, du har en mjuk, självpolerande färg? Ja, då skall du bara först måla med en primer som ger ett spärrskikt, efter det kan du ha en hård färg, det går så bra ...
Men så är det INTE ... under en hård självpolerande färg som Lefant Copper eller VC17 kan man bara ha en likadan färg (eller epoxy/primer) ... allt annat är bara skitsnack.

/J

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Inlägg av saxofon » mån 08 feb 2016, 17:36

Instämmer med föregående.

Min båt hade tidigare någon mjuk polerande bottenfärg (man blev blå enbart genom att simma i närheten av skrovet!)
ovanpå en epoxibehandling (vet ej vilken).

För tre säsonger sedan skrapade jag den helt ren så noggrannt som möjligt.
Tyckte det blev jämnt och fint så gick direkt på med Lefant Nautica Copper. Första lagret rött och andra blått.
Blev tunna lager och väldigt jämnt och fint. Det har hållt alldeles utmärkt sedan dess utan något mer jobb,
blir nog en säsong till, sedan lite lätt slipande och på med ett lager tror jag. Mycket nöjd med denna bottenfärg.

EDIT: lägger till att hemmahamn är i Stockholm

Skriv svar