Sådär; nu är värmaren hemma efter en lång period på verkstaden.
Tänkte passa på att göra en lite snyggare installation av bränsleinkopplingen än nuvarande påskärning på motorns bränsleledningen medelst T-stycke och slangklämmor.
Hade först tänkt att byta ut bränslefiltret mot ett nytt fint med glaskopp och använda en av de två anslutningarna till motorn, den andra till värmaren. Enkelt och snyggt! Men blev varnad att motorn kan suga luft baklänges via värmaren om jag har otur. Hur stor är risken, om man har tanken ovan filter?
En annan variant är ett T-stycke på nuvarande genomföring till motorns dieseltank. Två ventiler - en till motorn, en till värmaren.
En krångligare och idiotsäkrare variant är att borra in en till genomföring till motorns bränsletank. Då separeras systemen och lägger jag värmarens avsättning högre upp än motorns kan jag inte köra slut på motorns bränsle med värmaren. Fiffigt... men en jäkla jobb som kräver en del insatser med att plocka ur tanken mm.
Andra förslag, tankar, idéer..?
Jag vill inte ha en till tank för enbart värmar-bränsle.
Inkoppling dieselvärmare
Inkoppling dieselvärmare
Alla borde ha skägg
Re: Inkoppling dieselvärmare
Är på G att göra samma sak fast det gäller en helt ny installation.
Kompisen har sin T-koppling vid bränslefiltret - och mycket riktigt har han problem med luft i bränsleledningen.
Blir antingen ett T-rör direkt under tanken eller en egen anslutning i tanken - det hänger dock på om det finns plats att borra med tanken på plats.
Vill inte behöva skruva loss tanken. Problemet med borr-spånor skulle gå att undvika med speciellt borr som "drar spånorna uppåt".
Ett extra litet "moped-bränslefilter" på värmarens bränsleslang skall enligt vissa minimera problemet med luftbubblor (de fastnar i filtret - och om man sätter filtret direkt under tanken så borde det "lufta" sig själv när inte värmaren är igång)
Kompisen har sin T-koppling vid bränslefiltret - och mycket riktigt har han problem med luft i bränsleledningen.
Blir antingen ett T-rör direkt under tanken eller en egen anslutning i tanken - det hänger dock på om det finns plats att borra med tanken på plats.
Vill inte behöva skruva loss tanken. Problemet med borr-spånor skulle gå att undvika med speciellt borr som "drar spånorna uppåt".
Ett extra litet "moped-bränslefilter" på värmarens bränsleslang skall enligt vissa minimera problemet med luftbubblor (de fastnar i filtret - och om man sätter filtret direkt under tanken så borde det "lufta" sig själv när inte värmaren är igång)
Re: Inkoppling dieselvärmare
Har en t-koppling på motorns ledning och det har fungerat i tjugo år.
Om backventilen i värmarpumpen fungerar kan väl inget hända.
Man kan ju sätta in en extra backventil så har man dubbel säkerhet.
Om backventilen i värmarpumpen fungerar kan väl inget hända.
Man kan ju sätta in en extra backventil så har man dubbel säkerhet.