Bottenfärg eller inte?
Bottenfärg eller inte?
Hej!
Jag har hört och läst att man kan vara utan bottenfärg bara om botten har behandlats med epoxi flera lager.
Jag funderar på att vara utan bottenfärg ifall det har sina fördelar.
Min segelbåt har behandlats av:
http://www.de-ijssel-coatings.se/produk ... ellanlager
Är det lätt att sköta botten ifall man inte har bottenfärg?. Kan man köra båttvätt på botten själv med högtryck från Clas Ohlson?
Vad är fördelar med eller utan bottenfärg?.
Tacksam för hjälp.
/J
Jag har hört och läst att man kan vara utan bottenfärg bara om botten har behandlats med epoxi flera lager.
Jag funderar på att vara utan bottenfärg ifall det har sina fördelar.
Min segelbåt har behandlats av:
http://www.de-ijssel-coatings.se/produk ... ellanlager
Är det lätt att sköta botten ifall man inte har bottenfärg?. Kan man köra båttvätt på botten själv med högtryck från Clas Ohlson?
Vad är fördelar med eller utan bottenfärg?.
Tacksam för hjälp.
/J
Re: Bottenfärg eller inte?
Dina frågor kan få hur många olika svar som helst.
-Bottenfärgen, och då avses någon typ av bekämpningsfärg, har avsikten att hindra påväxt framför allt i saltare havsvatten. Har du din båt mestadels av tiden i en insjö eller utmed ostkusten klarar man sig bra utan bottenfärg. I insjöar finns dessutom inga, av Kemikalieinspektionen, godkända bottenfärger. Har du båten på t.ex västkusten får du räkna med beväxning och havstulpaner och där kan det vara motiverat med godkänd färg.
Nackdelen med bottenfärg/bekämpningsfärg är att det utsöndras farliga ämnen i vattnet, farliga för vattendjur och -växter.
-Din båts epoxibehandling har till avsikt att förhindra vatteninträngning i glasfiberplastskrovet. Försök skapa en så slät yta som möjligt för att få bra båtfart samt göra det svårare för beväxning att fästa.
-Tvätta med högtryckstvätt går bra i bägge fall, förutsatt att båtklubb/marina tillåter det.
-Bottenfärgen, och då avses någon typ av bekämpningsfärg, har avsikten att hindra påväxt framför allt i saltare havsvatten. Har du din båt mestadels av tiden i en insjö eller utmed ostkusten klarar man sig bra utan bottenfärg. I insjöar finns dessutom inga, av Kemikalieinspektionen, godkända bottenfärger. Har du båten på t.ex västkusten får du räkna med beväxning och havstulpaner och där kan det vara motiverat med godkänd färg.
Nackdelen med bottenfärg/bekämpningsfärg är att det utsöndras farliga ämnen i vattnet, farliga för vattendjur och -växter.
-Din båts epoxibehandling har till avsikt att förhindra vatteninträngning i glasfiberplastskrovet. Försök skapa en så slät yta som möjligt för att få bra båtfart samt göra det svårare för beväxning att fästa.
-Tvätta med högtryckstvätt går bra i bägge fall, förutsatt att båtklubb/marina tillåter det.
Var har du båten?
Tar du upp den regelbundet (och ofta)?
Har du tillgång till en bottentvätt?
Problemet med "giftfria båtfärger" är att det växer. Den här beväxningen måste gnuggas bort mekaniskt, och ju oftare man gör det, ju enklare är det.
Calle C: förslag om "Coppercoat" är en vettig kombination av så miljövänlig målning som möjligt och epoxifärgens hållbarhet. Det enda "miljösnällare" är i så fall en giftfri bottenfärg. Även den snälla, giftfria bottenfärgen ger en fördel, om inte annat då den "offrar sig" då du tvingas gå på med skyffeljärn, brukbaljor (för snäckor och musslor) och kommer att skava styggt på ytskiktet. Då kan det vara bra att inte skada det dyra epoxyskiktet.
Tar du upp den regelbundet (och ofta)?
Har du tillgång till en bottentvätt?
Problemet med "giftfria båtfärger" är att det växer. Den här beväxningen måste gnuggas bort mekaniskt, och ju oftare man gör det, ju enklare är det.
Calle C: förslag om "Coppercoat" är en vettig kombination av så miljövänlig målning som möjligt och epoxifärgens hållbarhet. Det enda "miljösnällare" är i så fall en giftfri bottenfärg. Även den snälla, giftfria bottenfärgen ger en fördel, om inte annat då den "offrar sig" då du tvingas gå på med skyffeljärn, brukbaljor (för snäckor och musslor) och kommer att skava styggt på ytskiktet. Då kan det vara bra att inte skada det dyra epoxyskiktet.
Anders S
Ajdå, för lite info tidigare ser jag. Tack för info.
Min segelbåt finns i Mälaren. Huddinge båtklubb. 26 fot. IW26 - Lill-scampi.
Kommer bara att segla i Mälaren nu i sommar.
På fastland under vinter och i vattnet under sommaren.
Alltså tar upp under hösten och tillbaka i vatten under våren.
Finns inte bottentvätt i min klubb tror jag men vet kanske någon om det finns i närheten?
Ser då ut som det räcker med bara epoxi jag har på botten och ingen bottenfärg behövs eller hur?
Min segelbåt finns i Mälaren. Huddinge båtklubb. 26 fot. IW26 - Lill-scampi.
Kommer bara att segla i Mälaren nu i sommar.
På fastland under vinter och i vattnet under sommaren.
Alltså tar upp under hösten och tillbaka i vatten under våren.
Finns inte bottentvätt i min klubb tror jag men vet kanske någon om det finns i närheten?
Ser då ut som det räcker med bara epoxi jag har på botten och ingen bottenfärg behövs eller hur?
Ligger du i Mälaren klarar sig båten bra med endast epoxi. Då är du dessutom laglig och snäll mot vårt dricksvatten i regionen. Det kommer att finnas ett tunt lager av grönt "slem" under båten då du tar upp den i höst men detta är lätt att avlägsna, med eller utan högtryck.
Nice! Då blir det epoxi.
Vilken färg tycker ni jag ska ha på botten?
Vit - Grå - Svart?
Vit blir ju "smutsig" med tiden?
Färg på segelbåten just nu:
Dekorlinje är marinblå, botten vit just nu. resten av båten över Dekorlinjen är Polarvit.
Läst att grå gulnar med tiden medan svart blir snyggare med tiden.
Vilken färg tycker ni jag ska ha på botten?
Vit - Grå - Svart?
Vit blir ju "smutsig" med tiden?
Färg på segelbåten just nu:
Dekorlinje är marinblå, botten vit just nu. resten av båten över Dekorlinjen är Polarvit.
Läst att grå gulnar med tiden medan svart blir snyggare med tiden.
Tänkte bifoga bild här men det verkar inte gå?
Vit ("vit", ofta är vit färg bruten en smula) ger fördelen att man enkelt ser påväxning, slick eller skador. Svart färg döljer allt sådant.
Anders S
För att få ett slät epoxi botten som möjligt måste man avsluta med att slipa botten eller hur? När man målar med epoxi blir det inte helt slät utan lite vågig? Vad för typ av sandpapper ska man avsluta med ifall man ska avsluta med slipning?. 120, 240, 320, 400?
Förra våren rollade jag på tre lager Hempel High protect som förebyggande böldpestskydd och det blev ganska apelsinskalig yta men istället för att slipa rollade jag på ett fjärde lager som jag drog efter med en bred stålspackel hårt tryckt mot skrovet så att det bara fyllde ut groparna i apelsinen. Det blev helt slätt gick förhållandevis snabbt och dessutom fick jag ju all epoxy kvar på båten plus lite till.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Jag slipade efter varje epoxistrykning med 400 papper för att sedan avsluta med en sista övergång efter 5 rundor med epoxi och en slipning med 800 papper (våtslip eftersom torrslippapper inte fungerar om epoxin inte har härdat fullt ut). Har även testat med 1200 papper och det känns ungefär som att slipa med vanligt kopieringspapper!
Du skulle kunna rationalisera bort att slipa efter varje strykning och göra det efter var tredje om du bara ser till att ev "gardiner" och droppar slipas bort - och där använde jag ett 120 papper för att få lite snabbare resultat när jag skulle ta bort mycket material.
Jag valde vitt, men tänk på att du måste ha mer pigment per liter färdigblandad epoxi än opm du väljer annan färg för att resultatet skall upplevas färgmässigt enhetligt.
//Mats
Jag slipade efter varje epoxistrykning med 400 papper för att sedan avsluta med en sista övergång efter 5 rundor med epoxi och en slipning med 800 papper (våtslip eftersom torrslippapper inte fungerar om epoxin inte har härdat fullt ut). Har även testat med 1200 papper och det känns ungefär som att slipa med vanligt kopieringspapper!
Du skulle kunna rationalisera bort att slipa efter varje strykning och göra det efter var tredje om du bara ser till att ev "gardiner" och droppar slipas bort - och där använde jag ett 120 papper för att få lite snabbare resultat när jag skulle ta bort mycket material.
Jag valde vitt, men tänk på att du måste ha mer pigment per liter färdigblandad epoxi än opm du väljer annan färg för att resultatet skall upplevas färgmässigt enhetligt.
//Mats
Scanner 391 nr 142