Vad tror ni att man vill ha för utväxling, som lägst, till en flytande storskotspunkt för ett 28m2 storsegel på en 31 fotare. Jag har sett någon Fenix med 1:2 men det måste vara tungt att trimma. Frågan är om det räcker med 1:3 eller om man vill ha ännu mer? Hur har ni lagt upp det?
Har ni råttorna i ändarna av skotskenan eller vid travaren?
Utväxling flytande storskotspunkt
Re: Utväxling flytande storskotspunkt
Hej
1:2 räcker
När du ska ha upp den i lovart ska det vara lätta vindar
1:2 räcker
När du ska ha upp den i lovart ska det vara lätta vindar
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Måtte va svagare än Calle som varandes särdeles nöjd med mina 1:4 på 26 kvadrat storsegel
Vagna upp är ju en sak. Vagna ner med kontroll en annan.
Ca 400 kg i skottet vid orevat och 10 m/s
Ger 80 kg i vagnen, på en tumme när.
20 kg med 4:1 utväxling orkar du flytta med lite svett i pannan. Skulle inte rekommendera att du lättar vagnen för att vagna ner en dm med 1:2!
Vagna upp är ju en sak. Vagna ner med kontroll en annan.
Ca 400 kg i skottet vid orevat och 10 m/s
Ger 80 kg i vagnen, på en tumme när.
20 kg med 4:1 utväxling orkar du flytta med lite svett i pannan. Skulle inte rekommendera att du lättar vagnen för att vagna ner en dm med 1:2!
En sanning med viss modifikation:
Att vagna upp kräver inte bara rätt utväxling utan också en rullagrad/kullagrad vagn. 4:1 och en stabil, rullande vagn är inte för litet.
Att vagna ner med en mindre "stark" utväxling är en annan sak, då kan till och med friktion i en trög vagn vara till fördel när det blåser...
Sedan beror det också en smula på var skotet sitter på bommen. En mittskotad bom (vid samma segelyta) kräver bättre utväxling och (ännu
y mer) kullager i vagnen.
Jag har ungefär 28 kvm i storen, skotet på bomnocken, och jag har en rullagrad vagn och 1:3 med rätt tröga block. Jag är ingen smurf, så det går anständigt att dra upp vagnen även i 7 m/s, men lätt? Njaee...
Att vagna upp kräver inte bara rätt utväxling utan också en rullagrad/kullagrad vagn. 4:1 och en stabil, rullande vagn är inte för litet.
Att vagna ner med en mindre "stark" utväxling är en annan sak, då kan till och med friktion i en trög vagn vara till fördel när det blåser...
Sedan beror det också en smula på var skotet sitter på bommen. En mittskotad bom (vid samma segelyta) kräver bättre utväxling och (ännu
y mer) kullager i vagnen.
Jag har ungefär 28 kvm i storen, skotet på bomnocken, och jag har en rullagrad vagn och 1:3 med rätt tröga block. Jag är ingen smurf, så det går anständigt att dra upp vagnen även i 7 m/s, men lätt? Njaee...
Anders S
Hehe, det var som jag misstänkte, åsikterna sprider friskt. Naturligtvis är hävarmen avgörande för den resulterande kraften i lateral led men jag hoppades på att få en bild av hur åsikterna ligger för riggar i vilka skotskenan sitter i sittbrunnen och det tycker jag mig ha jag fått. Det verkar spänna från att 1:2 räcker till att 1:4 troligen är vad man vill ha.
Min situation är att den förra ägaren köpt på sig en massa prylar som han inte fått monterat, han verkar ha varit glad i att handla men inte så glad i att fixa, så nu sitter jag på ändstycken och vagn som i sin nuvarande utformning ger 1:2, man skulle kunna komplettera ändstyckena med ett ytterligare block och på så vis få 1:3 för att få till 1:4 eller 1:5 behöver jag troligen köpa en ny vagn alternativt fästa lösa block i vagnen vilket inte känns så tilltalande.
Baserat på denna lilla undersökning kommer jag troligen att komplettera ändstyckena med ytterligare block och sätta upp det hela för 1:3 och så får jag väl se om jag tycker att det duger eller om det är för lite.
Tack för era inlägg!
Min situation är att den förra ägaren köpt på sig en massa prylar som han inte fått monterat, han verkar ha varit glad i att handla men inte så glad i att fixa, så nu sitter jag på ändstycken och vagn som i sin nuvarande utformning ger 1:2, man skulle kunna komplettera ändstyckena med ett ytterligare block och på så vis få 1:3 för att få till 1:4 eller 1:5 behöver jag troligen köpa en ny vagn alternativt fästa lösa block i vagnen vilket inte känns så tilltalande.
Baserat på denna lilla undersökning kommer jag troligen att komplettera ändstyckena med ytterligare block och sätta upp det hela för 1:3 och så får jag väl se om jag tycker att det duger eller om det är för lite.
Tack för era inlägg!