Problem med järnköl?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
skiandsea68
Rookie

Problem med järnköl?

Inlägg av skiandsea68 » fre 01 apr 2016, 23:37

DSC_0463.JPG
Är detta ett problem? Har precis tittat på en Scampi 30 från -78. Ser fin ut i skrovet. Inga tecken på pest, slät och fin. Men mellan skrov och järnköl ser det ut som på bilden ovan. Ska jag pruta eller bara leta vidare? Några förslag på hur detta fixas, och vad det kan kosta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Problem med järnköl?

Inlägg av Anders S » lör 02 apr 2016, 09:02

Sådana skador (korrosion) finns på nästan alla järnkölar. Det är (av naturliga skäl) svårt att ytbehandla kölen på ovansidan, och dessutom rör sig kölen överraskande mycket i skarven. Den "permanta lösningen" är att släppa ner kölen och ytbehandla den efter konstens alla regler, sedan släppa ner båten/lyfta upp kölen med tätmassa emellan. Så gör man (förhoppningsvis) då båten är ny eller vid en särtagning. Vi andra dödliga brukar stålborsta där rosten syns, blaska på med rostskydd (vanlig röd, zinkrik rostskyddsfärg fungerar överraskande bra, 7-stegs epoxy fungerar troligen litet bättre) men alla sådana "fix" innebär att problemet återkommer. Då löser man det igen (och igen, och igen).

När springan är målad lägger många en gummifog som en sorts spackel. Det KAN ha en viss betydelse för strömningen, men det gör ingen nytta i övrigt, bara visuellt. Hårda spackel fungerar inte alls. Med tanke på att problemet (det är inte så stort, rent strukturellt, mer kosmetiskt) återkommer kan det ju vara bra att använda en fogmassa som går att rensa bort.

Skall kölen tas ner kostar det många (tio)tusen kronor, gör man den lagning som 98,7 % av järnkölsägarna brukar få göra vart och vartannat år tar det ett par timmar i arbete och (mellan varven) torktid för färgen.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 02 apr 2016, 09:15

Jag tycker du ska leta vidare efter en båt med blyköl.
Den här som du tittar på har enligt mig för stora rörelseskador.
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 02 apr 2016, 10:49

Så där ser - precis som Anders S säger - de flesta båtar med järnköl ut. Han har också beskrivit jättebra åtgärder. Vill bara lägga till, att på min båt gjorde jag en bottenbehandling med epoxy, och det har i stort hållit bra. Jag bättrar några punkter varje år. I skarven mellan köl och skrov körde jag med vinkelkapen med en stenskiva som ju är lite bredare och gjorde ett 3-5 mm djupt spår i plasten ovan kölen för att få en ordentlig fog. Epoxybehandlade efter sågningen och sedan på med fog innan bottenfärg. Det har hållit jättebra nu i fyra år; lite rost kommer alltid i framkant av skarven men det känns ändå helt OK.
Alla borde ha skägg

skiandsea68
Rookie

Inlägg av skiandsea68 » sön 03 apr 2016, 11:57

Tack för svar! Det känns osäkert hur långt in skadan på plasten går (alltså på skrovets undersida mot kölen). Armeringen är framme och fransig vid skarven.
Även rost vid infästning av axelstöd
DSC_0459.JPG
och roderfäste. Utöver detta har båten stått otäckt hela vintern. Problem/faror med det?
DSC_0458.JPG
Bilagor
DSC_0459.JPG

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 03 apr 2016, 15:45

Avstå
Varför köpa ett problem, har du så gott om tid o pengar
Calle

Se gla ut

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » sön 03 apr 2016, 22:43

Självklart har den båten problem. Men det har de flesta båtar på ett eller annat sätt. Men allting går att fixa.
Det som gör mig lite osäker är att du behöver fråga om detta är ett problem.
Men är du trots det händig så fixar du väl det där. Lite (mycket) grovjobb med vinkelslip, stämjärn och sedan uppbyggnad med epoxi och kanske tillverkning av något beslag till roderfäste m.m.
Nu är ju båtar löjligt billiga att köpa, även sådan med betydligt mindre problem än denna.
Fast återigen, har du begränsad budget, är mycket händig och får båten "nästan gratis" så varför inte.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 apr 2016, 08:27

Jag tror heller inte att problemen måste vara diskvalificerande i sig själva. Däremot kan det ju vara bra att göra en samlad bedömning av allt som behöver göras och prissätta detta. Skulle den här båten (jag spekulerar) vara i ett synnerligt gott skick, med allt i bästa ordning, men med de uppvisade skadorna kan man gissa att en professionell reparation kan kosta ett antal tio-tusenlappar - något som man kanske bör försäkra sig om via ett varv.

Samtidigt är det tre skador på tre vitala system, kölen, framdrivningen och styrningen och om bara en av dem är allvarlig och inte kan "fixas lätt" har man en båt som inte går att lita på. Här tycker jag att den delaminerade och rostskadade axelbocken måste undersökas noga, lika noga som kölskadan (och anledningen till den). Calle C pekade på risken att det handlar om en brytskada - då kan ju kölinfästningen vara tveksam. Kanske handlar det om en allvarlig grundstötning och delamineringar och elände ?

Att en järnköl visar korrosion, fine - men med de andra bilderna i åtanke kan det handla om annat.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 04 apr 2016, 09:00

Calle

Se gla ut

Skriv svar