Elscheman ,o andra elfrågor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

Elscheman ,o andra elfrågor

Inlägg av omega » mån 11 apr 2016, 20:59

Hej
Skall hjälpa en bekant med lite el i hans båt,det är en motorbåt men hoppas ändå få ställa frågorna här.
Elen ser hemsk ut ,oreda överallt säkert tio olika matningar får batteripolerna osv,så frågorna gäller om det finns några fina elsceman på nätet över motorbåts el,
Idag har han 6 batterier två huvud brytare ,men tar man bort startkretsen startar den ändå.
Min tanke är att göra två kretsar ,startmotor och bog propeller får två batterier ,generatorn laddar dem,samt ena utgången på mobitronic laddaren ,en septor skiljer sen förbrukningskretsen från startkretsen och utgång två på mobitronic laddaren laddar den kretsen,sen monterad en jord plint från skyllermarks samt två plus plintar ,en med spänning hela tiden samt en som matas via brytaren.
Men räcker två batterier på vardera 75 amp till bog o start,brukar man lägga dessa ihop,

//Johan

sangris
Diamantmedlem

Re: Elscheman ,o andra elfrågor

Inlägg av sangris » mån 11 apr 2016, 21:58

Skyllermarks.se har en del bra info och förslag på batteriinstallationer i sin Elguide.
Jag har själv byggt upp ett system i min båt efter deras grundprincip.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Elscheman ,o andra elfrågor

Inlägg av Anders S » tis 12 apr 2016, 07:37

omega skrev:Hej
Skall hjälpa en bekant med lite el i hans båt,det är en motorbåt men hoppas ändå få ställa frågorna här.
Elen ser hemsk ut ,oreda överallt säkert tio olika matningar får batteripolerna osv,så frågorna gäller om det finns några fina elsceman på nätet över motorbåts el,
Idag har han 6 batterier två huvud brytare ,men tar man bort startkretsen startar den ändå.
Min tanke är att göra två kretsar ,startmotor och bog propeller får två batterier ,generatorn laddar dem,samt ena utgången på mobitronic laddaren ,en septor skiljer sen förbrukningskretsen från startkretsen och utgång två på mobitronic laddaren laddar den kretsen,sen monterad en jord plint från skyllermarks samt två plus plintar ,en med spänning hela tiden samt en som matas via brytaren.
Men räcker två batterier på vardera 75 amp till bog o start,brukar man lägga dessa ihop,

//Johan
Normalt räcker ett 75AH batteri till start och bogpropeller, respektive. Problemet är framförallt att ladda bogpropellerns batteri, eftersom det kommer att belastas kraftigt med långa mellanrum. Jag bedömer att man därför kan ha start- och bogpropellerbatteri av ungefär samma typ (motorstartbatterier), kanske till och med parallellkopplade.

Övriga batterier ("förbrukarbatterier") bör vara av en typ som är lämplig för det driftfallet.

Om man vill använda generatorn för att ladda både start- och förbrukarkretsarna är det lämpligt att ha en separering mellan dessa. Troligen är det detta du tänker dig (septor). Men litet enkelt uttryckt; vägen mellan start/bog-kretsen och förbrukarbatterierna måste vara enkelriktad. Ett enkelt sätt att lösa detta kan vara med ett skiljerelä, kopplat så att generatorladdningen fördelas till båda kretsarna, men då generatorn inte laddar, dessa separeras. Se till att Septorn fungerar på det sättet, och att den medger tillräcklig laddström (ett urlakat och halvtomt förbrukarbatteri på 3-400 AH vill ha mycket mer laddning än två start/bog-batterier som kanske inte använts länge, om än relativt intensivt).

För att inte kladda till det med korskopplingsbrytare och slikt, överväg att använda startkablar för att i förekommande bristsituation koppla samman förbrukarna med startkretsen, ("nödstart").
Anders S

Skriv svar