Wema lanternövervakare, schema?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Ickx
Rookie

Wema lanternövervakare, schema?

Inlägg av Ickx » tis 12 apr 2016, 20:51

Hej,

Nybliven båtägare här som håller på och fixar inför sommaren. Parallellt med skrapandet och putsandet tog jag en titt på elen som inte riktigt såg så fin ut. Med segel och utombordare är det inte så mycket att fixa med men lite är det ju.

Min fråga gäller dock en lanternövervakare från Wema. Den var inte inkopplad tidigare men skulle vilja få den ordentligt kopplad, däremot begriper jag inte hur det ska vara. Någon som sett en tidigare som har lite ideér?

Raderna med kabelskor är kortslutna tvärs över. Lägger jag spänning på över den röda och blå kabeln lyser röd lanterna.

Hoppas någon kan hjälpa till :)
Bilagor
IMG_20160412_210638.jpg
IMG_20160412_210608.jpg

HansH
Diamantmedlem

Re: Wema lanternövervakare, schema?

Inlägg av HansH » ons 13 apr 2016, 07:28

Menar du verkligen "övervakare"?
De instrument jag sett som liknar ditt har väl snarare varit en indikator på om strömmen till lanternorna är påslagen, inte att de fungerar.
Eller hur menar du...?

Ickx
Rookie

Inlägg av Ickx » ons 13 apr 2016, 11:15

Exakt vad den gör vet jag ju inte men jag letade efter Wema-produkter och då hittade jag framförallt lanternövervakning. Därav antar jag att det är vad det är, men jag har ärligt talat ingen aning.

Oavsett skulle det vara intressant ifall någon visste hur det ska kopplas

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 13 apr 2016, 11:31

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 13 apr 2016, 11:57

Google is your friend...
Ser ut att vara en nyare version, men inkoppling bör vara samma.
http://www.wemasystem.se/images/manuals ... akning.pdf
Om det inte räcker så kan man ställa frågor via deras web:
http://www.wemasystem.se/lanternovervak ... a_question

Ickx
Rookie

Inlägg av Ickx » ons 13 apr 2016, 16:08

Schemat som länkas till två gånger ovanför behöver jag inte google till, det finns ju på Wemas hemsida ;)

Jag tror inte att den fungerar på samma sätt, dels därför att den inte funkat på samma sätt när jag testat och dels eftersom det finns två kontrollkablar på den länkade. Det finns endast en blå och en röd på min.

Däremot är det inte en dum idé att fråga Wema.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 13 apr 2016, 17:14

Ursäkta en korkad fråga, men varför behöver man en dylik..? Jag ser om mina lanternor lyser för att... tja, det lyser om dem..?
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 13 apr 2016, 17:21

Peter_K skrev:Ursäkta en korkad fråga, men varför behöver man en dylik..? Jag ser om mina lanternor lyser för att... tja, det lyser om dem..?
Är benägen att hålla med. På vår båt är det bara topplanternan som är svår att kolla (åtminstone när det inte är kolsvart ute)...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 apr 2016, 18:04

Peter_K skrev:Ursäkta en korkad fråga, men varför behöver man en dylik..? Jag ser om mina lanternor lyser för att... tja, det lyser om dem..?
Det beror ju på om man seglar dygnet runt. Då SLÄCKER man lanternorna när det är ljust. I det läget kan en skvallerpanel som visar om det är tänt kanske vara av värde. Dessutom har man ibland alternativa lanternmöjligheter där man vill bekräfta att inte trefärgslanterna är tänd tillsammans med de vanliga gångljusen. Vid motorgång skall topplanternan också tändas etc etc. Kanske skvallerpanelen visar detta enklare ?

Annars är det naturligtvis skräp till lanterna som inte lyser upp sig själv - även om en perfekt placering av lanternan innebär att den inte stör nattsynen alls (inga reflektioner). Den som vill kan ju borra ett litet skvallerhål i lanternan (limma föralldel en bit plastglas över hålet) om man vill ha en liten ljuspunkt att kolla in.

Att kolla så lanternorna lyser brukar vara en av plikterna för vaktens befäl, för övrigt. Att kolla så panelen lyser ger inte samma trygghet...
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 13 apr 2016, 18:41

På fartyg skall det var lanterne "bevakning" på bryggan.
Oftas har "bevakningen" larmsignal om någon slocknar.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 13 apr 2016, 20:39

Det är väl inte så fel att ha en panel som visar om lanternan är tänd eller ej. Själv har jag en egenkonstruerad variant, där jag lagt in en funktion så att jag inte kan använda trefärgslanternan samtidigt som de övriga. Självfallet så är det inte någon övervakning som visar om lanternan verkligen lyser eller ej. Lite koll får man nog se till att ha själv...
Det har nog hänt en o annan båtägare att de glömt släcka en lanterna och då är det bra med en panel av något slag...

Ickx
Rookie

Inlägg av Ickx » lör 16 apr 2016, 18:41

Jag gjorde så att jag helt enkelt frågade Wema och fick ett schema.

Vad gäller funktionaliteten så spelar det ju inte så stor roll, jag är inte intresserad av att köpa ett annat instrument att ha monterat där den sitter och jag är inte intresserad av att fixa en ny panel heller så det bästa är ju trots allt att koppla in den ordentligt när den nu kom med båten. Tycks dock vara trasig. Eventuellt kanske det blir ett hemmabygge till nästa år med panelen som hjälp. Om inte annat är det ju jäkligt pedagogiskt att se vilka lanternor som tänds med de olika knapparna för de gäster som inte har koll på terminologin eller vilka lanternor som ska vara tända vid olika lägen.

Skriv svar