Hjälp att välja båt (36-43) att hantera själv

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
SundWall
Rookie

Hjälp att välja båt (36-43) att hantera själv

Inlägg av SundWall » tor 14 apr 2016, 19:36

Hej,

Vi skall gå över till segelbåt istället för motorbåt. Jag har 20 års erfarenhet av div båtar 20-43fot och sjöliv och går just nu ett antal seglarutbildningar då jag inte har speciellt stor erfarenhet av just segling. Eller noll erfarenhet ärligt talat.

Utmaningen jag har är att det endast är jag själv som har intresse av att styra och navigera båten. Min fru älskar båtlivet men vill ej hjälpa till under själva åkandet, så noll hjälp av gast här :)

Därför undrar jag vilken båt Ni rekommenderar för oss att titta på? Vi söker en segelbåt i storleksordningen 36-43fot för max 1,3msek.

De jag tittat på är Bavaria 37, 40,42, beneteau 38, 40, alla från 2010 och senare. Allt från First till solei.

Så återigen, vilken båt skulle Ni rekommendera som är enkel att hantera för mig, med familjen med som underbart sällskap men ej som hjälp ;)

Nämnas skall också att vi inte avser att eg kappsegla utan att lugnt och tryggt ta oss runt mellan grinda och Utö där vi spenderar 99% av våra båtsemestrar.

Med vänlig hälsning, Martin

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Hjälp att välja båt (36-43) att hantera själv

Inlägg av Calle C » tor 14 apr 2016, 20:37

Hej
Det handlar mer om hur båten är utrustad, nuförtiden är många båtar helt handicapanpassade, bogpropeller i för o akter, elwinchar, autopiloter etc.etc
Se till att få med så mycket som möjligt. Sedan är det viktigt att din familj trivs i båten, barn kanske vill ha egen kabin m.m
Sedan är det så att mindre båtar är mer lätthanterliga och roligare att segla.
Calle

Se gla ut

SundWall
Rookie

Inlägg av SundWall » tor 14 apr 2016, 20:48

Tack för ditt svar. Ja autopilot och framförallt bog-men även akterpropeller har suttit på de flesta vi tittat på. Däremot är det lite olika med elvincharna. Men är det alltså något som du skulle rekommendera som underlättar mkt? Jag har fått för mig att det ändå inte är så superviktigt sålänge som vinscharna är nära ratten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 15 apr 2016, 06:36

Jag tycker inte att "handikapputrustad" är ett riktigt bra tillmäle i det här sammanhanget.

Problemen som man ställs inför är att hantera båten i två lägen, då det är dåligt väder (vind, sjögång), dels då man manövrerar i trånga lägen (trångt, tilläggningar, kanaler etc). Att sjömanskapet får ställas in korrekt är en självklarhet, att sätta sig lägen när framgången hänger på att allt går geschwint och inget hakar upp sig får man passa sig för.

Har man stor vana vid motorbåtar kan det ju få vara en ledtråd. En segelbåt med rejäl motor, pålitlig propeller är i sig själv i de flesta fall snällare mot skepparen än en stor motorbåt med (onödigt) stor motor, litet skrov i vattnet och mycket skrov och överbyggnad i vinden. Däremot brukar segelbåtar ha relativt mycket massa i proportion till motoreffekten, så Rally-Kalles patenterade tilläggning med tvärbroms på slutet får man kanske sluta med... :-)

När det sedan gäller själva seglandet finns det, som Calle påpekar) mycket hjälpsamma funktioner. Rullsegel känns ju som en rätt självklar funktion. Elwinschar kan vara en möjlighet, åtminstone för en del funktioner. Alla winschar behöver inte det stödet, men nåon kan man ju ha. Viktigare då att ankarutrustningen (både för och akter) har elmotorer (eller, i förekommande fall, hydraulik).

Är man, rent praktiskt, "ensam ombord" ställer det också en del andra krav. All "handikapputrustnin" (vilket ord!) minskar behovet att vara på däck i onödan, men man måste ändå respektera risken att trilla i vattnet. Har man en äkta okunnig hälft blir det ju inte så kul. Du kanske då kan förlika dig med ditt öde (du har inget val), din partner lär inte göra det lika lätt. Därför är de båtarrangemang som ser till att du inte druttar i vattnet viktiga.

Nu finns det ju massor av så pass stora båtar som seglas av små eller enmansbesättningar, så det är inte omöjligt eller ens kanske besvärligt. Men det skall vara roligt för alla ombord, och har du med dig din familj har de ju mer glädje av turen om du inte själv får slita som en iller bara för att reda ut resan.

Vad gäller storleken är det ju alldeles korrekt att som nybliven seglare har man mer eget utbyte av den mindre båten (är det roligare att köra en Golf GTI eller en fullastad buss, typ...). Nu är ju inte 36 fot en helt liten båt, den heller, och beroende på båtmodell handlar det också om vikten. Den tyngre båten är större, oavsett en fot hit och dit på längden. Båtarna du tittat på duger alla (som båtar) - kanske skulle jag hellre titta på en fransk än en tysk båt i detta. Men det är troligen en fördom :-) Hanse är ett alternativ du inte nämnt. Alla båtarna har ett stabilt andrahandsvärde, och väljer du att sälja bör ett känt märke vara mer lättsålt.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 15 apr 2016, 11:31

Glöm inte att det även skall vara enkelt att segla - inte bara förtöja, ta sig in o ut ur hamn samt sätta segel.
Självslående fock gör att du kan segla båten själv i princip alla lägen.
En rejäl autopilot är också en bra "extra-gast" som möjliggör att du kan sätta segel/reva eller kryssa med icke självskotande försegel.
I din situation skulle jag tex aldrig välja en ren genuabåt - många äldre Bavaria, Janneau och Beneteau (Oceanis) har gigantiskt stora genuor som är en utmaning att hantera på liten besättning.
110% fock eller självslående (selftacker - som finns på tex Hanse) hade jag sett som ett måste om man vill segla och inte använda segelbåten som en motorbåt.
Antalet Bavarior som man ser kryssa sig genom skärgården är ju tämligen begränsat - de flesta förlitar sig på järngenuan så fort det inte är sträckbog.
Det är ju inte för inte som tom Hallberg Rassy har gått över till att köra fock på sina nya båtar.

Skriv svar