Miljövänlig bottenfärg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Loulitz
Rookie

Miljövänlig bottenfärg

Inlägg av Loulitz » lör 07 maj 2016, 05:40

Yo!

Köpte en albin cumulus för några dagar sedan (första båten) och funderar på det här med bottenfärg.

Då jag är lite av en miljömupp så motsätter jag mig perfluorerade ämnen (teflon bland annat)

Båten har vc17 nu och under resten an säsongen.

Tips och förslag ☺

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Miljövänlig bottenfärg

Inlägg av Besqua » lör 07 maj 2016, 08:16

Grattis till en fin båt och välkommen till forumet, och du ställer en bra fråga som varit rätt inflammerad över tid, kanske har vi den mest röriga tiden bakom oss.
Jag ser några alternativ, listar de i en tänkbar miljöbovsordning:
Behåll det fabrikat som finns under båten nu, måla när det behövs.
Hitta en färg som du bedömer mer miljövänlig och som garanterat sitter fast på din befintliga färg, kolla gärna med båtägare som nyttjat samma färg.
Försegla den befintliga färgen och sen bottenspolar du botten ett par gånger per sommar, frekvensen beroende på vart du ligger/seglar.

Vill någon veta hur jag tänkt?
Läs vidare:
Vår nuvarande båt var målad med miljövänlig färg av självpolerande karaktär, det var till sist så många lager att flagningen till sist gav kratrar lika dom på månen, skrapade bort dessa lager och tillförde kretsloppet okänd mängd gift och annat otyg trots försök att fånga upp i presseningar.
Jag tänkte sen på alla turer som varit när det gäller färgval och grad av förment giftighet, alla turer som påtvingats båtägarna, på alla ton av avspolad färg som ligger på våra båtklubbars uppställningsplatser.
Jag bestämde mig för att använda färg som de åren återigen blivit godkänd på östkusten dvs med lite koppar i, det har fungerat mkt bra.
Som min kompis i Härjedalen brukar säga: "Det ska vara så många döskallar som möjligt på burken" Nu menar han utefärg, men antalet behandlingar minskar bevisligen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 maj 2016, 10:12

Innan man kan svara på sådant; var ligger båten, i vilken hamn, hur används den och hur känslig är båtägaren för (litet) beväxning?

Till att börja med är det stor skillnad på tillåtna färger, beroende på var man har båten. Det är också stor skillnad på vad man verkligen behöver för att skydda mot påväxt. Utan att veta var båten ligger förtöjd och i någon mån var den seglas så är det omöjligt att råda avseende bottenfärg.

Sedan är det självklart att man använder den "snällaste" bottenfärgen som fungerar. Man bör dock (särskilt om man är "miljömupp") räkna på miljöbelastningen (om man kan) för de giftfria alternativen också med hänsyn till vad (miljö)kostnaden är för att lyfta och rengöra. Spolar man (eller "våttvättar" en biocidfärg skapar man en hel del giftigt avfall, som inte gör någon större seglarnytta. Detta beror till stor del på färgtypen, mjuka färger är särskilt illa om man skrubbar botten ofta. Men de flesta brukar komma fram till att hårda färger är miljömässigt bättre eftersom de inte genererar färgavfall.

Grönpåväxt är allmänt svårt att slippa (de medlen är hårt reglerade), snäckor klarar koppar av bra. Vill man då rengöra emellanåt stannar den hårda färgen kvar på båten. Nackdelen (och på sitt sätt fördelen) är att den färgen, då den ersätts/förnyas, kan samlas upp. Självpolerande färger hamnar i havet.
Anders S

Loulitz
Rookie

Inlägg av Loulitz » lör 07 maj 2016, 14:17

Tack för kalas bra svar.
Blev mycket att ta in, behöver nog en grundkurs i bottenfärg☺

Båten har hållit till mest i södra östkusten. Och delvis i västra.
Nya hemmahamn blir i Umeå. Och det är där med omnejd den kommer att segla flesta åren.

Den var riktigt "kratrig" då vi kikade på den. Dock inga blåsor och helt tät.
Blev rekommenderad av en lärd att lämna in den för blästring (tror det var is) till hösten och då får jag ju guld tillfälle att byta både kulör och fabrikat helt och hållet.

Kommer inte kappsegla med denna båt, tror ändå att det tar en stund att tjäna in den där extra knopen. Måste ju lära sig att segla först.

Då ni pratar om mjuk färg. Är det en såkallad "blödande" färg?
Det är det som båten har nu vet jag.

Och har ni nå bra tips på bra läsning i ämnet?
Var lite svår googlat

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » lör 07 maj 2016, 14:48

Hej,

Detta är ett ämne med lika många uppfattningar som båtägare, och alla åsikter finns nog representerade även på din klubb.

Vår båtklubb har fattat ett principbeslut att inte ha bottenfärger överhuvudtaget på klubbens båtar och räknar med att om c:a 5-6 år har hela flottan konverterats.

Jag tillhör de som går en extraväg för att skona vår miljö, och lägger ned lite tid på det, så jag har helt skippat bottenfärg på min båt. Hade tidigare blödande färg, och skrapade bort, och rent, med handskrapa och sedan slipade med maskin (hyr om du inte har en riktigt bra maskin - hobbymaskin kommer att göra dig frustrerad), och därefter ett par lager epoxi. Tycker att det fungerade mycket bra - men förutsätter att, om hemmahamn är kring Stockholm, att det finns en båtbottentvätt annars blir det mycket beväxtning även om det är bräckt vatten i denna region - västkusten är ju betydligt jobbigare (annars hade det inte funnits Ost respektive Väst-kustfärger)

Vi har en båt till och den ligger i sötvatten (Siljan) och där besvärar sig inte vare sig lokalbefolkning som vi utflyttade att måla - beväxtningen är så marginell.

Utöver att jag gör en miljöinsats som inte målar, är det dessutom en icke oväsentlig besparing att inte måla varje år. (förutom arbetet). Räknar jag på åtgång av epoxi, slippapper mm så gick det på ungefär samma kostnad som 1,5 års bottenmålning, och jag räknar med att bättra lite epoxi om c:a 5 år, men den totala livslängden för hela jobbet ligger på c:a 10 år, innan det är dags för en ny större insats

Hälsningar

//Mats
Scanner 391 nr 142

Loulitz
Rookie

Inlägg av Loulitz » lör 07 maj 2016, 15:04

Tack mats.

Gubben som har lurat in oss i seglar världen är gammal elit seglare. Tävlar fortfarande.
Och han har snackat om nanofärg. Ska tydligen vara det senaste. ☺

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » lör 07 maj 2016, 15:13

Hej,

jag nog är Nano det "nya" - även när det gäller te x varning/polering med mera, men nu kommer mina funderingar in om miljön - är nano-partiklar verkligen det vi vill ha i vår vattenmiljö - finns säkert någon som kan mycket om nanopartiklar som kan förklara. Ska du inte kappsegla annat än på klubbnivå skulle jag gå för en omålad botten med epoxi
//M
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 07 maj 2016, 16:23

Hej
Jag har mina båtar på västkusten, jag målar botten på dem vart tredje år och dessemellan bättrar jag där det behövs.
Vanlig kopparoxidfärg från biltema används med ca 5-10% kopparsulfat tillsatt
Båtbottnarna är helt befriade från påväxt, enda bekymret är propellern som får kraftig påväxt när jag använder offeranoder.
Det jag vill ha sagt är att du inte behöver måla om varje år, utan kanske bara vart tredje.
Calle

Se gla ut

Skriv svar