Ny genomföring i sandwichlaminerat skrov.
Ny genomföring i sandwichlaminerat skrov.
Jag borrade ett hål för en ny genomföring i helgen och upptäckte då att skrovet är sandwich med balsaträ. Pluggen, 35mm, som kom ut var helt felfri och torr, jag kunde inte bryta isär den med handkraft. Vid köpet av båten för ett par år sedan gjordes en fuktmätning utan anmärkning så jag känner mig trygg med skrovet.
Är det något särskilt att tänka på när jag gör ett nytt hål i botten? Jag tänker mig att jag även måste se till att det inte kommer in vatten från insidan av båten så jag tätar även där men är det något mer?
Båten är en Najad 343 från 81, 1" kompositgenomföring från Trudesign och jag tätar med Tec7.
Är det något särskilt att tänka på när jag gör ett nytt hål i botten? Jag tänker mig att jag även måste se till att det inte kommer in vatten från insidan av båten så jag tätar även där men är det något mer?
Båten är en Najad 343 från 81, 1" kompositgenomföring från Trudesign och jag tätar med Tec7.
Re: Ny genomföring i sandwichlaminerat skrov.
Jag hade:
Karvat ur distansmaterialet minst någon centimeter in från hålet. Sedan hade jag fyllt med epoxy för att få det tätt - kanske satt en liten form och gjort ett litet hål högst uppe och sedan fylla i epoxyn via den för att sedan borra ett nytt hål genom epoxyn när allt härdat. Efter det monterat genomföringen i valfri tätgegga.
Karvat ur distansmaterialet minst någon centimeter in från hålet. Sedan hade jag fyllt med epoxy för att få det tätt - kanske satt en liten form och gjort ett litet hål högst uppe och sedan fylla i epoxyn via den för att sedan borra ett nytt hål genom epoxyn när allt härdat. Efter det monterat genomföringen i valfri tätgegga.
Alla borde ha skägg
Håller med Peter_K fast med en liten modifikation då det går att "klara sig" utan form.
Karva ur balsan runt hålet.
Tejpa igen hålet både på in och utsidan.
Borra två hål bredvid varann i överkant av det urkarvade området - ett tillräckligt stort för att man med en plastspruta skall kunna spruta in epoxy + ett lite mindre för luften att evakuera.
Fyll tills det är "proppfyllt o vill rinna ut genom lufthålet.
Tejpa för bägge hålen o låt härda.
Borra på nytt genom epoxin.
Funkar även med polyester, men epoxin har bättre vidhäftning till både laminat och balsa.
Karva ur balsan runt hålet.
Tejpa igen hålet både på in och utsidan.
Borra två hål bredvid varann i överkant av det urkarvade området - ett tillräckligt stort för att man med en plastspruta skall kunna spruta in epoxy + ett lite mindre för luften att evakuera.
Fyll tills det är "proppfyllt o vill rinna ut genom lufthålet.
Tejpa för bägge hålen o låt härda.
Borra på nytt genom epoxin.
Funkar även med polyester, men epoxin har bättre vidhäftning till både laminat och balsa.
Ajdå, jag som redan satt dit genomföringen med Tec7 på utsidan men det är ju såklart ett bättre alternativ med ett rör runt hålet.
Genomföringen sitter i praktiken nästan lodrätt ner så det borde ju räcka med att tejpa igen på undersidan och sedan fylla upp med epoxi. Skall man ha lite mikroballonger i eller är det bättre med ren epoxi?
Hur stor risk löper jag över tid om jag inte fyller med epoxi? Genomföringen sitter ganska synligt så den är lätt att kontrollera men börjar den läcka så gör den ju det fem minuter efter man gjort sin veckokoll och då hinner det kanske ställa till en del innan man hinner täta...
Genomföringen sitter i praktiken nästan lodrätt ner så det borde ju räcka med att tejpa igen på undersidan och sedan fylla upp med epoxi. Skall man ha lite mikroballonger i eller är det bättre med ren epoxi?
Hur stor risk löper jag över tid om jag inte fyller med epoxi? Genomföringen sitter ganska synligt så den är lätt att kontrollera men börjar den läcka så gör den ju det fem minuter efter man gjort sin veckokoll och då hinner det kanske ställa till en del innan man hinner täta...
Jag hade inte inte sjösatt... men jag är o-modig.
Alla borde ha skägg
Har hunnit fundera en liten stund och i kväll blir det att åka ut, plocka bort genomföringen och sedan gjuta igen med polyester. Polyester är mest för härdningens skull, båten är fortfarande ganska kall och jag vill kunna sjösätta ganska snart.
Tack för hjälpen!
- marede
- Diamantmedlem
En fråga; vad är syftet med epoxin - att täta mot distanmtrl eller få en stadigare grund för genomföringen? Jag hade nämligen gjort lika som Gaidin om jag haft samma skrov, i tron att tätmassan (Sika, tec7, etc) tätar tillräckligt om man lägger en ring runt flänsen på genomföringen och sedan tätar inifrån runt rörets utsida mot skrovet och upp till insidan av muttern. Men jag är ju novis, men vill så klart lära mig. 
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Både ock!marede skrev:En fråga; vad är syftet med epoxin - att täta mot distanmtrl eller få en stadigare grund för genomföringen?
Alla borde ha skägg
om man vill slippa att mecka med att få in en epoxyplugg i hålet, så kan man laminera från insidan. Då fasar man hålet och lägger tre lager matta på insidan.
Anders S
Det hade säkert gått ett tag utan att fylla upp med plast. Skrovet är totalt ca 35mm tjockt och de två sandwichlaminaten är nästan 10mm på varje sida. Nu var det ju ganska enkelt att tejpa igen hålet på utsidan och hälla i polyester efter att ha gröpt ut lite balsaträ så det jobbet var en liten insats för att sova lite bättre på nätterna.