Brytpinne på utombordaren gick sönder under normal körning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem

Brytpinne på utombordaren gick sönder under normal körning

Inlägg av peon » mån 22 aug 2016, 08:35

Har knäckt brytpinnen på utombordaren tidigare men då var det pga för hög gas vid växling så det var inte så konstigt. Sedan dess har motorn gått utmärkt förrän igår då brytpinnen gick under vanlig körning. Vi var tre st på båten så vi lyckades segla till kaj, ta loss motorn och byta pinne. Men då jag ibland seglar själv blev jag lite orolig, hade aldrig orkat lyfta ur motorn själv. Brytpinnar ska väl inte gå av så här, körde inte ens särskilt fort. Någon som varit med om detta? Något i motorn som man bör kolla upp?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Brytpinne på utombordaren gick sönder under normal körning

Inlägg av Anders S » mån 22 aug 2016, 12:22

Det händer med ojämna mellanrum att brytpinnar brister "utan anledning". Det beror på att de är gjorda för att gå sönder innan drevet eller propellern gör det, litet enkelt uttryckt.

Jag skulle byta den (köp en "original" till din motor (två!), alla brytpinnar är inte lika) och sedan tillämpa regeln "En gång är ingen gång, två gånger är alla gånger".
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Brytpinne på utombordaren gick sönder under normal körning

Inlägg av Fredrik » mån 22 aug 2016, 18:28

Jag har en utombordare där lagret till propelleraxel skar, det funkade för det mesta men några gånger blev det tvärnit och brytpinnen gick av. Löste sig med nya lager...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar