Min MD5 saknar sötvattenkylning så jag kollade glykolblandningen i motorn.
Tappade av några cl av köldblandningen och ställde i frysen, c:a -20 grader.
Till min förvåning blev det en sörja av det hela och min fundering är om det finns någon kraft i denna vid riktigt låga temperaturer.
Den exakta blandningen vet jag inte då det fanns lite vatten kvar i motorn vid konserveringen, men troligen kring 30-40% vatten.
Andra alternativet vid konservering av sjövattenkylda motorer är ju att blanda in en konserveringsolja ( så gjorde man förr) och tappa vattnet ur motorn, men tycker att det känns säkrare att ha en glykolblandning i avgaskrök och andra komponenter.
Undrar om man kan sova lugnt under kalla nätter(nåja, bor på västkusten så några 30-40 grader lär det inte bli)
Göran A
Glykolblandning - sprängkraft?
Re: Glykolblandning - sprängkraft?
Göran A skrev:Min MD5 saknar sötvattenkylning så jag kollade glykolblandningen i motorn.
Tappade av några cl av köldblandningen och ställde i frysen, c:a -20 grader.
Till min förvåning blev det en sörja av det hela och min fundering är om det finns någon kraft i denna vid riktigt låga temperaturer.
Den exakta blandningen vet jag inte då det fanns lite vatten kvar i motorn vid konserveringen, men troligen kring 30-40% vatten.
Andra alternativet vid konservering av sjövattenkylda motorer är ju att blanda in en konserveringsolja ( så gjorde man förr) och tappa vattnet ur motorn, men tycker att det känns säkrare att ha en glykolblandning i avgaskrök och andra komponenter.
Undrar om man kan sova lugnt under kalla nätter(nåja, bor på västkusten så några 30-40 grader lär det inte bli)
Göran A
"Sörja" är som det skall vara. Den effektivaste blandningen (det brukar stå på glykolflaskorna) brukar vara 50 %, mindre, men också mer glykol blir sämre frysskydd. Är du minsta orolig kan du ju fylla med glykolblandning OCH tappa ur kylarvätskan (då skyddar glykolen i kvarlämnade fickor). Det som då brukar hålla vatten är ljuddämpare och vattenfälla på avgasledningen och där skall det mycket till om även en sanslös fimbulvinter skall göra skada, om du har frysskydd.
Anders S
Tack för svaret Anders!
Jag har alltid trott att blandningen var rinnande tills man uppnår frysning enl beskrivningen.
Om det blir "sörja" i en bilmotor kan man inbilla sig att det kan bli proppar i slangar eller andra trånga passager, men i en stillastående båtmotor har det ju ingen betydelse.
Skall kolla olika glykolblandningar och se vilken (om någon) blandning i frysen är som rinnande vatten.
Göran A
Jag har alltid trott att blandningen var rinnande tills man uppnår frysning enl beskrivningen.
Om det blir "sörja" i en bilmotor kan man inbilla sig att det kan bli proppar i slangar eller andra trånga passager, men i en stillastående båtmotor har det ju ingen betydelse.
Skall kolla olika glykolblandningar och se vilken (om någon) blandning i frysen är som rinnande vatten.
Göran A
Nej, glykolen förändrar vattnets speciella förmåga til tvära fasövergångar och när rent vatten fryser (noll grader) kommer glykolblandat vatten att hålla sig flytande. men när frysningen väl börjar blir det dessutom mycket mer gradvis och inte lika "solitt" - därav att du observerar grynigheten. "Sörjigheten" räddar som regel motorblocket, även om man kan få cirkulationsproblem om man kör motorn (i slangar, ledningar, pumpar etc sprider sig inte motorvärmet så bra).Göran A skrev:Tack för svaret Anders!
Göran A
Jag misstänker att du inte har riktigt så bra blandningsförhållande som du tänkt dig om du ser sörja vid -20, men med 30% glykol händer det ungefär då. Vilken blandning som är optimal handlar om just din glykolsort, men vanligen säger man att 50/50 ger bäst frysskydd, ibland en smula mer glykol än så. Har du 30% inblandning kommer du att se begynnande frysning vid -20 - inget konstigt med det.
Kuriosa: Ren glykol (utan vatten) fryser vid ca -13...
Ingen fara, dock - du skall kanske inte bryta is under säsongen?
Anders S