Har varit iväg uppe i Stockholm och blivit med ny segelbåt. Känns kanon. Hemseglingen till Köpenhamn har gått väldigt bra.
Men nu, precis när vi närmade oss vår hemmahamn så hände det grejer..
För skojs skull tog vi omvägen till Malmö för att hälsa på bekanta och få eventuella besök.
Igår när jag skulle segla hem över sundet så blev besvikelsen stor. Motorn startar inte. Misstänkte först startmotorn och gjorde de felsökningar och test som står till buds. Men inget hände.
Fick efter ett tag hjälp av andra i hamnen, och ganska snabbt fastslogs det att startmotorn fungerar, men att motorn helt enkelt inte vill gå runt
Jag provade att dra runt den för hand, åt ena hållet går det fint. Men när jag drar den medsols (om man står framifrån) tar det Stopp.
Drog runt motorn åt det håll som gick (motsols framifrån) mer än ett varv för att sen testa o starta. Och precis på samma ställe som förut sa det kraftigt "DONK". Efter det slutade vi felsöka, och misstänkte att något tyvärr ganska allvarligt har hänt med motorn.
Men idag när man gått o tänkt en smula på det hela känns det ändå som att det kan vara ett "mindre" fel. Motorn gick hur fint och mjukt som helst in i hamn, både i back och fram och låg fart.
Så mina misstankar har börjat hamna på något slags ventil el. Bör sägas att detta inte är min starka sida, utan jag kämpar mig fram med lite grunder, internet, logik och samtal med människor.. En mekanikervän ska komma och kolla nu i veckan, men ju mer kött vi har på benen ju bättre möjligheter att fixa det.
Men vad tror ni? Någon som varit med om något liknande?