Med tanke på teak och avskogning o allt det där
Vad säger den samlade klokskapen om 1)EVA "teak imitation" 2)Kork? 3)tryckimpregnerade furu-ribbor som nåtas?4)annat?
Jag har använt ett "alternativt träslag" som kallas bangkirai. Detta har använts för litet "diverse" utomhus (på båten), fotsteg, trä till badplattformen och som kantlist på nedgångsluckor av enklaste sort (vitmålad plywood). Resultatet är såpass stabilt och "teakliknande" (obehandlat blir det grått som teak, lackat blir det också rätt likt) att jag skulle våga föreslå detta som sittbrunnsdurk. Då får man förstås nåta om man vill slippa "smulsamlare", alternativt göra en lätt löstagbar durk.Seymor B Fudd skrev: ↑sön 02 jul 2023, 10:56Funderar på att byta ut iaf teaktrallen i sittbrunnen till annat material. Nu teakribbor med mellanrum - för stort för nåtning vilket innebär att det snabbt blir smuts och allmänt sjaskigt under. Bänkarna är "belagda" med teakribbor - allt i gott skick. Vill ha något som täcker durken och förhindrar detta. På C32:an, för länge sen, fick jag gjort, av Lidköpings Båtsnickeri durk och sittbänks teak. Till en avsevärd summa. Men snyggt blev det.
Med tanke på teak och avskogning o allt det därtänker jag mig annat material.
Vad säger den samlade klokskapen om 1)EVA "teak imitation" 2)Kork? 3)tryckimpregnerade furu-ribbor som nåtas?4)annat?
Kork fungerar (jag SITTER på kork, men durken är i teak) men för att vara prydlig i längden krävs arbete (slipning och lackering) om man vill ha ytbehandling. Annars blir den spräckligt grå utomhus - det kanske man kan tåla?Seymor B Fudd skrev: ↑mån 03 jul 2023, 16:53Tack för svar!
Ser intressant ut. Skruva vill jag inte så lätt löstagbart är väl det bästa. Kanske jag skall använda en skiva av något slag under att fästa på. Har ett slags mahogny skiva, tunn, som jag väl då får försöka behandla icke minst i kanterna. Tänkte mig sen silikon el sikaflex i två smala strängar runt om under det hela så att vatten i möjliga mån hålls ute (och mög).
Är rätt breda, 145, slår inte det sig?
Och vad om "EVA" materialet? Har ett sjok sånt från Erlandssons brygga sen i våras men är tveksam. Om använda det i så fall det också på skiva under.
Är ju en "högklassig" båt jag har så det skall ju se om icke dyrt så iaf propert ut.
O korken??? Båten är ju litet av korkek för mig...har nån i min närmaste omgivning låtit mig förstå.![]()
Jag talar om de plastmaterial som efterliknar traditionell teak. Ett exempel är "Isiteek".Seymor B Fudd skrev: ↑tis 04 jul 2023, 15:29Och när du talar om "fuskteak" - vad är det då för något?? Och var hittar man det? Är det EVA material du tänker på?
Det är ofta både snyggt och praktiskt. Nu kan det ju IOFS vara praktiskt med någon sorts "gallerdurk" i sittbrunnen, just för att dräneringen skall fungera (alla båtar har ju inte länshålen optimalt placerade). Jag håller med om att "fuskteak" (om än aldrig så propert lagd) sticker ut, eftersom den av naturliga skäl inte ÄR teak. Samma argument kan gälla för blandningar av träslag, om det inte görs begåvat.
Två skolor - fritt efter "hur man lagrar saker så att de fungerar när de plockas fram" uppsnappat bl a i försvaret:Seymor B Fudd skrev: ↑tor 06 jul 2023, 12:40
Apropås det - båten kommer att ligga still mest hela tiden. Bör systemen motioneras?? Alltså motor, värmare osv. Oljan behöver ju bytas till hösten p gr av åldrande antar jag.