Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Calle C
Hej
Vad tycker ni om hamnarna här?
Vilka är bra
Vilka är dåliga
Hamnavgifter?
Kom nu inte dragandes med naturhamnar.
Calle
-
Steen
Uhhh..... det är svärt. Är du til små hyggelige hamner eller store marinaer med komfort i **** campingklasse? Och tänker du på Själlands östkust?
Priserne är typisk danska kroner 80-100.
Pas på djubgående. Danmark har inte så mycket vatten som i Sverige

-
Hans-Erik
- Trogen medlem
Hej Calle! Jag seglar till Helsingör i helgen för att titta på Baltic Sail. Helsingörs hamn är trivsam tycker jag, med stadens centrum o Kronborgs slott på gångavstånd. Trevliga mindre danska hamnar längs Öresund är Humlebaek, med konstmuseet Lousiana. Sletten med en trevlig segelklubb med livemusik. Avgift för min 8-metersbåt DKK 100 och då ingår 3 fria öl på klubben! Rungstedt med sin hamnpromenad med butiker o restauranger. Vedbaek är trevlig samt Tårbaek med promenadavstånd till Bakkens nöjespark. Avgifterna är ungefär 100 DKK i dessa hamnar för min båt. Ja, detta är några av mina danska pärlor. Norreborg på Ven är också mycket mysig. Avgift SEK 80 som hamnfogden Stig Blidberg brukar göra en uppmärksam på redan innan man lagt till.

.Min hemmahamn är Råå och där trivs jag väldigt bra. Välkommen på besök! Av förklarliga skäl vet jag inte avgiften i Råå, men tror att den ligger på SEK 100 för min storlek.
Jag skulle också vilja passa på att fråga dig, Calle, som verkar besitta stora kunskaper om segling; med tanke på mitt besök i Helingör i helgen undrar jag vad som krävs för att ett skepp skall kallas fullriggare.
Mvh
Hans-Erik
-
Calle C
Hej Steen
Nej, jag har nog varit i de flesta hamnarna.
Vill igentligen höra andras åsikter
Som exempel så hamnade jag mycket på 60 talet, men se på Anholt, Saeby etc idag.
Calle
-
Calle C
Hej Hans-Erik
En fullriggare har minst tre master med råsegel.
Tack, för en fin skildring av hamnar. Fri öl, jo jag tackar.
Calle