Efter tre båtsäsonger (var den torraste av landkrabbor dessförinnan) har jag lärt mig att göra på följande vis.
Rundradion, (löjligt ord, men det stod faktiskt så i VHF-kursens lärobok) d.v.s vanlig radio har sina sändningar land och sjö. Mycket bra att ratta in t.e.x. den sena kvällsändningen, en slags helig gudstjänstlik ritual under spänd förväntan och absolut tystnad innan man går och lägger sig a.l.t. ger sig iväg på nattsegling.
Mobilen fick jag också användning för på Gotland i somras när vi väntade in bättre väder för hemseglingen. Finns vädertjänster för sjöväder på WAPpen. Går också att ringa SMHI och få en talprognos om man är mer blind än döv. Detta kostar någon krona per gång.
Min barometer är snygg att se på, Brukar stolt tumma på den kärleksfullt där den hänger på ruffväggen och den får mig ibland att känna mig lite som en sjöman.
Nu visar den ej korrekt. Därmed är den och enbart en prydnad tills vidare. Får sätta min tillit till mitt gamla väderknä som brukar strama svagt när trycket faller.
VHF, jodå. Sprakiga sändningar på fasta tidpunkter. Både på svenska och engelska. Detta är internationell standard och gäller i hela världen, fast inte på svenska då rå.
Har man,som jag ett abbonemans med t.e.x. Sjöassistans kan man ropa upp Sthlm Radio närhelst man vill och störa dem med allehanda frågor. Typ, finns det någon scysst restaurang i den där gästhamnen m.m. eller sjöväderprognos på egen begäran. Mest för att få valuta för de 500 spänn det kostar och för att se om VHF.n funkar. Man känner sig trygg med VHF (om man har täckning) Den är inte så bra på en handburen alla gånger.
Navtex har jag aldrig provat.
Fråga båtgrannen är bra.
Kom ihåg. Prognoserna stämmer inte alltid alls. Ta dem som en mer eller mindre kvalificerad gissning. Fick själv erfara detta då vi under den ovan nämda gotlandsseglingen till sist gav oss iväg hemåt efter en prognos som lovade 2-5ms sydost. Perfekt nattsegling! Det blev över 10, hög sjö, och en svettig natt i beckmörkret i min lilla 6,5 metersbåt. Syrran och hennes kille låg i fosterställning i förpiken och hade svår dödsångest.
Jag själv? Jo, jag kliade mig lite i skäggstubben där jag nu satt alena i sittbrunnen med rodret i hand, vinden pep i flerstämmig kör genom vanten, tummade lite på min fina barometer, skrockade förnöjt och blåste ut den ljumma pipröken genom näsborrarna. Långt borta i horisonten började landsorts fyr blinka, var gång båten befann sig på en vågtopp...
Oj, vad det här blev långt, och jag märker att jag börjar lämna ämnet. Tack för ordet!
Annars är det väl just det där andra \"vädret\" du anspelade på som spelar en utav huvudrollerna, i alla fall på min lilla skuta
Sam