Batteribanken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Willy

Batteribanken

Inlägg av Willy » tor 06 apr 2006, 12:48

Nu har frugan och jag köpt oss en segelbåt.
Min undran är;
Hur skall ett förnuftigt arrangemang se ut, dvs start av motor (inombordare)kontra förbrukningsbatteri(GPS,dator,lanternor mm)
Vore glad ifall någon på enkelt sätt kunde ge mig svar.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 06 apr 2006, 13:07

Hej
Två batteribanker med skiljerelä tycker jag är bäst.
Batteriebank 1 enbart till motorstart och det batteriet behöver inte vara stort. Batteribank 2 skall vara större, räkna med att max förbruka halva batteriets kapacitet till allt annat så är du rätt på storleken som behövs.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 06 apr 2006, 13:27

Detta har diskuterats mycket i olika båtforum på nätet. Titta t.ex. på SXK:s hemsida www.sxk.se och klicka på \"fråga om teknik\" och sedan på \"Forum\" och titta i rubrikerna på inläggen.
Signaturen \"Seawolf\" dvs Magnus Sterky brukar exempelvis förespråka att man har en stor batteribank som gemensamt sköter start och förbrukning, men med ett underspänningsskydd som bryter strömmen till förbrukarna om batterispänningen sjunker under ett visst värde. Detta säkerställer alltid motorstart, samtidigt som tydligen generatorn arbetar effektivare.
Läs även Magnus' bok \"Elsystem för båtar\". Rekommenderas varmt!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » tor 06 apr 2006, 13:57

Din fråga är något ospecificerad för sådant djupt ämne, så det är svårt att veta vilken nivå jag skall svara på...
Det finns förmodligen lika många olika lösningar, som det finns båtar. En idé kan vara att du tar dig an ämnet på djupet, bildar dig en egen uppfattning om vad som är rätt enligt ditt (ert) behov. Sedan gör du en installation enligt det koncept som du kommit fram till och vidhåller vid det. Då kommer det också med största sannolikhet att fungera bra. -Alla har olika behov!

Om du inte vill ändra för mycket, eller har för stort kapacitetsbehov, kan det vara bra att utgå ifrån hur mycket generatorn ger (kan ladda). Därefter anpassar du batteribankens kapacitet, så mottagningen av laddströmmen blir optimal. Dvs laddar fullt på så kort tid som möjligt. Därefter kan du räkna på komplement som solceller etc.

Om du bestämmer dig för 2 batteribanker, kan du gå på Skyllermarks koncept med skiljerelä mellan bankerna.

Alternativet är en bank med ett underspänningsskydd. Ett sådant kan vara t ex Battery Brain

Grundförutsättningen är alltså att göra en förbrukningsbudget, där du lägger ihop hur mycket ström du kommer att förbruka (ta ut ur batterierna) mellan laddningarna. Då ser du också hur stor kapacitet batterierna bör ha. Mer om detta kan du läsa här.

:lol: Sorry att svaret förmodligen ger dig fler frågor, men det gäller väl att börja i någon ände.

Lycka till!
/RR

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 06 apr 2006, 14:10

Ett litet förtydligande,
Två banker är av stor vikt, om det händer något kraftig kortis, ett batteri går sönder(det händer) etc, har du då enbart en bank så blir hela banken kass oavsett hur många och bra batterier där finns.
Värt att tänka på..... :wink:
Calle

Se gla ut

Ingemar
Guldmedlem

Inlägg av Ingemar » tor 06 apr 2006, 22:24

OK Tar det vid den här länken med.

Jag har ett Optima till start och 3st fritidsbatterier (vanliga) till förbrukning
Motorn en Yanmar 8 som startar lätt! en separator skiljer batterierna åt
så att förbruknings batterierna laddas FÖRST.
Det är ju dom som töms mest. har föresten en 90 A generator
så det går ganska fort att ladda upp

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » fre 07 apr 2006, 07:33

Willy kan du inte beskriva din nuvarande installation som Ingmar gjort ovan, då är det lättare att hjälpa till att diskutera vad som kan vara vettigt att åtgärda utifrån kostnader / behov...

:roll: En liten fråga till Ingmar, -är det tillåtet att låta generatorn ladda förbrukningsbanken först?
/RR

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 07 apr 2006, 08:40

Det finns bara ett skäl att ladda startbatteriet fösrt, och det är att det återladdas på en mycket kort stund.
Anledningen är att man i så fall väntar med laddningen av startbatteriet till dess att förbrukarna nått ungefär samma laddningsgrad som startbatteriet, och det kan dröja mycket länge. Startbatteriet tappar spänning för en stund, men återhämtar sig kvickt, och det kan mycket väl hända att om man inte laddar mycket länge, så hinner inte förbrukarna \"ifatt\". Därför laddar man i praktiken alltid startbatteriet först, så det toppas upp innan man kopplar in batterier med lägre laddningsgrad.

Annars är det inget som hindrar att man laddar förbrukarbatterierna först, i princip. Men om man väljer den lösningen kan man lika väl (hellre) välja battery-brain-lösningen. Har man \"bara\" två batterier är lågspänningsvakten nog en sundare lösning, totalt sett, har man tre eller fler batterier kan det vara en annan sak. Då kan man dra nytta av att ett motorstartbatteri är förhållandevis billigt, och håller mycket länge i den tillämpningen - i min (förra) båt gav (motor)batteriet upp efter 10 år, medan förbrukningsbatterierna höll i ca 3-4 år (pga \"dålig batterikultur\", utan tvivel kan man få bättre utbyte än så).

Här har diskuterats värdet av redundans i form av skilda batteribankar. Det är ett bra skäl att separera batterier (för det kan hända saker på förbrukarsidan), men man skall tänka på att motorstart och -laddning är ett system som har fler komponenter än bara batteriet. Till exempel går det i realiteten inte att starta en modern diesel utan startmotor - finns det (mot förmodan) vev och dekompressionsanordning kan det vara tveksamt med plats att veva. Har man bara en generator och en startmotor får man själv bedöma värdet av att ha separerade batterier. Å andra sidan har många en reservdunk i bilen...

Vill man vara litet radikal kan man också köpa en billig tvåtaktsgenerator med batteriladdningskapacitet - en sådan laddar upp ett batteri till startkapacitet på en timme eller så, och kan alltid startas, bara man har den \"rätta knycken\". Priset är som för ett bra batteri, (och jämförbart med en bättre 6-700 W inverter) och har man stuvutrymmet kan det vara en ide om man känner att man vill ha en backuplösning för garanterad motorstart.

//HQ

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » fre 07 apr 2006, 09:23

Herr Q skrev:Annars är det inget som hindrar att man laddar förbrukarbatterierna först, i princip.
-Har för mig att föreskrifterna om el ombord ej tillåter att ladda annat än startbatteriet först. Alltså främst ur en säkerhets- och försäkringssynpunkt. Någon som vet?

:wink: Och visst är det i så fall upp till var och en om man vill kringgå det. Om man har en bank, är det ju bara att kalla den för "startbanken".
/RR

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 07 apr 2006, 10:12

RoundRobin skrev: -Har för mig att föreskrifterna om el ombord ej tillåter att ladda annat än startbatteriet först. Alltså främst ur en säkerhets- och försäkringssynpunkt. Någon som vet?
Har jag aldrig hör talas om! Var har du fått det i från?

Herr Q.

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » fre 07 apr 2006, 10:46

Herr Q skrev:
Har jag aldrig hör talas om! Var har du fått det i från?
-Har för mig att Stefan Skyllermark sade det, när jag talade med honom på en mässa för ett par år sedan. Men jag är osäker om det finns någon regel som föreskriver detta.

Skyllermarks infoblad står det följande:
"Säkerhet etc
Av säkerhetsskäl kopplar vi inte generatorn till förbrukarbanken först. Säkerhet är att alltid se till att startbatteriet är laddat. Därför kopplar vi startbatteriet direkt till generatorn och således inte via någon diod eller relä som kan gå sönder, om oturen är framme. Startbatteriet behöver väldigt lite laddning (mycket mindre än i en bil) men blir ändå inte överladdat därför att spänningen sänks av att förbrukningsbatterierna behöver mycket ström."
/RR

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 07 apr 2006, 10:59

RoundRobin skrev:
Herr Q skrev:Annars är det inget som hindrar att man laddar förbrukarbatterierna först, i princip.
-Har för mig att föreskrifterna om el ombord ej tillåter att ladda annat än startbatteriet först. Alltså främst ur en säkerhets- och försäkringssynpunkt. Någon som vet?

:wink: Och visst är det i så fall upp till var och en om man vill kringgå det. Om man har en bank, är det ju bara att kalla den för "startbanken".
/RR
Hej RoundRobin

Vilka föreskrifter?

MVH
tommy

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » fre 07 apr 2006, 11:15

8) Hej Tommy, ja just det var ju min fråga, vilket ändelsen \"Någon som vet?\" pekar på..

/RR

Användarvisningsbild
RoundRobin
Silvermedlem

Inlägg av RoundRobin » fre 07 apr 2006, 12:07

Ingemar skrev:OK Tar det vid den här länken med.

Jag har ett Optima till start och 3st fritidsbatterier (vanliga) till förbrukning
Motorn en Yanmar 8 som startar lätt! en separator skiljer batterierna åt
så att förbruknings batterierna laddas FÖRST.
Det är ju dom som töms mest. har föresten en 90 A generator
så det går ganska fort att ladda upp
Ok får väl hjälpa Ingemar, i väntan på mer info från Willy...

Det man kan fundera över i din installation är följande:
1) motorns styrka i förhållande till generatorns kapacitet
2) Generatorns storlek och förbrukningsbankens storlek
4) Förbrukningsbankens vikt i förhållande till båtens vikt

Kommentarer:
1) En generator på 90A tar ca 3.5 Hk från motorn. Ganska mycket i förhållande till motorns styrka. Motorn kan ju behöva mer kraft för båtens framdrift i t ex motsjö.
2) Generatorns storlek är inte optimal för förbrukningsbankens förmåga att ta emot all ström. Antar att den är 225Ah (3x75). Optimalt vore att ladda en bank på minst 350Ah, om man ser till generatorns storlek. Generatorn åker alltså runt och latar sig!
3) Och då kommer man in på det här med vikter. Antar att båten har ett lätt deplacement, med syfte på att motorn inte är så stor. Det är väl knappast aktuellt att lägga till ytterligare två batterier i förbrukningsbanken, om ens plats finns?

Om man resonerar enligt ovanstående borde din främsta åtgärd vara att byta till en 60A generator. Laddningskapaciteten skulle då kvarstå, men med mindre kraft från motorn.

Ur viktmässig synpunkt skulle jag överväga en batteribank, med ett stort förbrukningsbatteri. Förutsatt att båten har lågt deplacement.

/RR

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 07 apr 2006, 14:19

Jag vet inte om Ingemar egentligen behöver hjälp, men en liten kommentar kan vara på sin plats för övriga som kanske uppfattar RR:s råd som vederhäftigt:

En generator om 90 nominella ampere drar ingalunda några 3.5 HK från motorn. Den maximala elektriska effekten är ca 90A * 12V = ca 1080W. I gammaldags HK motsvarar det ungefär 1,5 hk, inte 3,5. Skulle generatorn inte belastas till max (det gör den ytterst sällan) förbrukar den proportionellt också mindre kraft från sin drivmotor (Yanmarn).

Nominellt har generatorn (i Ingemars exempel) en viss överkapacitet i förhållande till batteribankens storlek, men den laddar så mycket som batterierna tar emot, varken mer eller. Alla moderna generatorer är spänningsreglerade, inte strömreglerade.

Det är därför ett helt orimligt råd att byta bort en 90A-generator mot en 60A. Särskilt orimligt är det om man gör det i tron att man skulle få bättre effektivitet i batteriladdningen eller mer kraft från motorn. Generatorns effektupptagning minskar dessutom till obetydliga värden i den stund batterierna är laddade (eller, isolerade från laddningskretsen) - däremot ger en sådan kraftig generator möjlighet att ladda batteribanken mer effektivt, speciellt om man kör motor kortare perioder.

//HQ

Skriv svar