Franska fendrar....
-
Hans H
Franska fendrar....
Min båt (Beneteau) är utrustad från varvet med fendrar av okänt märke.
Dock så är de av ganska bra kvalitet och inte minst god funktion. Tyvärr har jag bara tre stycken och skulle vilja komplettera med ytterligare (minst en) fender. Beneteaus svenska representant - Blue Ocens Yachts i Råå saluför dock inte dessa fendrar och har ingen aaaning om var att få tag på dem. Beneteaus egen hemsida har ingen \"frågefunktion\" utan man hänvisas till återförsäljarna (dvs BOY)...
Någon på detta eminenta forum som vet var det går att få tag på dem?
Se bifogad länk för bild:
http://www.eyb.fr//fr/image.cfm?numLang ... 2667-1.jpg
Dock så är de av ganska bra kvalitet och inte minst god funktion. Tyvärr har jag bara tre stycken och skulle vilja komplettera med ytterligare (minst en) fender. Beneteaus svenska representant - Blue Ocens Yachts i Råå saluför dock inte dessa fendrar och har ingen aaaning om var att få tag på dem. Beneteaus egen hemsida har ingen \"frågefunktion\" utan man hänvisas till återförsäljarna (dvs BOY)...
Någon på detta eminenta forum som vet var det går att få tag på dem?
Se bifogad länk för bild:
http://www.eyb.fr//fr/image.cfm?numLang ... 2667-1.jpg
-
Hans H
Plastimo
Har också funderat på Plastimo, men i deras nuvarande katalog finns inte modellen med. Blir dock lite misstänksam när man läser beskrivningen av deras nuvarande modell:"Thanks to the new design of the fender's extremities..."Eilean skrev:Bara en vild gissning - fransk båt - franska fendrar -Plastimo?
verkar som om de ev har bytt modell/konstruktion, dvs om det är en Plastimo-fender kanske den inte tillverkas längre.
-
Hans H
smuts
Jo, tanken har slagit mig. Men tyvärr tenderar ju fenderskydd av tyg samla på sig smuts, sand och salt - dvs en mycket effektiv rubbingpasta som gör mer skada än nytta då det gäller att skydda friborden. Att plocka av o tvätta skydden var o varannan vecka känns som ett "icke jobb".Calle C skrev:Köp en fender av motsvarande storlek i din båttillbehörsaffär klä sedan fendrarna med tyg så blir både du och jag nöjda...
Annars går ju problemet att lösa genom att köpa 4st nya fendrar, men då man är lite snål lägger jag hellre pengarna på nåt annat
-
Nils Nobbing
Re: smuts
Problemet går att lösa på fler sätt.Hans H skrev: Annars går ju problemet att lösa genom att köpa 4st nya fendrar, men då man är lite snål lägger jag hellre pengarna på nåt annat
En fender är ingen rolig grej. Hur man än vänder och vrider på saken blir den aldrig kul, bara nödvändig. Varför överhuvudtaget lägga ner tid, pengar och tankekraft på en fender? Saknas EN fender, köp då EN fender. Eller Ibanez... Märke spelar nog inte så stor roll det är hur den används
Nils Nobbing
-
Quasimodo
Allvarliga saker, det här. Att ha tre fendrar av en sort och en ensam av en annan kan vara mer störande än många tror. Men det finns lösningar, vid sidan av att skapa uniformitet genom likadana kläder:
Sälj de tre du har till andra som är samma predikament som du och också känner enfaldens ångest lura bakom hörnet. Använd pengarna till en grundstomme till fyra likadana - men välj en lättkompletterad standardmodell, ty fendrar är förgängliga ting.
Eller; acceptera och bejaka pluralism och mångfald genom att inte bara komplettera med en, utan tre fendrar. Då kan de hänga i jämlik prydnad på var sida båten, och endast den mycket noggranne betraktaren kommer att se att de är olika.
Eller; acceptera NN:s förslag, se en Fender som den brukstingest den verkligen är och köp en vit standardfender att komplettera med. En Mexicofender är i så fall billigast.
Q.
Sälj de tre du har till andra som är samma predikament som du och också känner enfaldens ångest lura bakom hörnet. Använd pengarna till en grundstomme till fyra likadana - men välj en lättkompletterad standardmodell, ty fendrar är förgängliga ting.
Eller; acceptera och bejaka pluralism och mångfald genom att inte bara komplettera med en, utan tre fendrar. Då kan de hänga i jämlik prydnad på var sida båten, och endast den mycket noggranne betraktaren kommer att se att de är olika.
Eller; acceptera NN:s förslag, se en Fender som den brukstingest den verkligen är och köp en vit standardfender att komplettera med. En Mexicofender är i så fall billigast.
Q.
-
Hans H
Re: smuts
Båtar har för mig mer än bara praktisk betydelse - det estetiska värdet är viktigt. Dvs jag bryr mig inte bara om att grejorna fungerar - det skall se bra ut också. Olika och hemska tanke smutsiga fendrar ger ett slarvigt och estetiskt motbjudande intryckNils Nobbing skrev:Problemet går att lösa på fler sätt.Hans H skrev: Annars går ju problemet att lösa genom att köpa 4st nya fendrar, men då man är lite snål lägger jag hellre pengarna på nåt annat
En fender är ingen rolig grej. Hur man än vänder och vrider på saken blir den aldrig kul, bara nödvändig. Varför överhuvudtaget lägga ner tid, pengar och tankekraft på en fender? Saknas EN fender, köp då EN fender. Eller Ibanez... Märke spelar nog inte så stor roll det är hur den används
Nils Nobbing
Båten äger och förvaltar jag med hjärtat, inte hjärnan - så visst, en fender spelar roll (för mig).
Med tanke på alla misskötta, och fula båtar man ser så är jag fullt medveten om att båten bara är en pryl för många.
-
Gäst
kolla på http://www.segelladen.de
men det är i tyskland men de skickar även till Sverige om du har mer att köpa så får du ner fraktkostnad.
men det är i tyskland men de skickar även till Sverige om du har mer att köpa så får du ner fraktkostnad.
glömde hänvisa att betala som EU-betalning, kosta 10kr. Det kommer att står att mottagaren betalar sina avgifter. det blir dock inte aktuellt under 50.000 Euro. Bankuppgifterna hitta du under AGB (som \"allgemeine Geschäftsbedingungen\"). De kräver förskottsbetalning vid leverans utomland och att allt är betalt. Åt andra sidan har man grejerna normalt efter 1-2 veckor.
-
Sail-o-matic
- Erfaren medlem
Om du som alla andra kunder till Blue Ocean köpt din båt till lägre_moms_i_tyskland pris så skulle jag satsa på att leta i där, tror inte fendrar ingår från fabrik.
Förresten så råkar jag ha 4 st fendrar av den där sorten, ge mig ett bud
I min värld kommer skönhet mer från funktion än från estetik och symmetri. Fulländning uppstår när de elementen sammanfaller.
Förresten så råkar jag ha 4 st fendrar av den där sorten, ge mig ett bud
I min värld kommer skönhet mer från funktion än från estetik och symmetri. Fulländning uppstår när de elementen sammanfaller.
-
Gäst
Ja, det vore ju en kosmetisk katastrof att ha, gud hjälpe mig, olika puttifrånkorvar!
Börjar kännas lite som segelsällskapsresan på detta forumet.
SEGLA OCH NJUT, skit i kosmetikan. Ingen annan bryr sig förrän det är dags att köpa DIN båt. Dock tror jag att en avvikande gummikorv sällan ställer till det!
/L
Börjar kännas lite som segelsällskapsresan på detta forumet.
SEGLA OCH NJUT, skit i kosmetikan. Ingen annan bryr sig förrän det är dags att köpa DIN båt. Dock tror jag att en avvikande gummikorv sällan ställer till det!
/L