Mantågsnät - 100 eller 50mm-rutor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Mantågsnät - 100 eller 50mm-rutor?

Inlägg av Seglaren » lör 03 jun 2006, 21:44

Inte så racigt kanske men med två småbarn och lågt mantåg med bara en wire på 45 cm höjd kan det fylla sin funktion.

Men varför finns det två maskstorlekar att välja på - får beslutsångest :-) Stora rutor 100 mm räcker ju för att fånga upp barn, varför välja mindre?

har jag missat något eller är det endast en utseendefråga?

Vad säger panelen.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Fredrik

Inlägg av Fredrik » lör 03 jun 2006, 22:48

Använde smårutigt mantågsnät när mina filurer var små och tyckte det funkade bra. Det blir mer vägglikt och de svajande unga får lättare stöd när de sträcker ut sin lilla hand - risken är ju annars att de missar nätet och sticker handen rakt ut i luften.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 03 jun 2006, 23:49

Det finns mer än två storlekar... Som föregående talare säger så blir ett tätt nät mycket vägglikt och ändrar utseendet på båten markant. Ett större nät är lättare att förtöja genom om det nu kan behövas på din båt. Jag har stora hål och är mycket nöjd. Om 2-åringen nu blir olycklig och hellre vill ha ett finmaskigt nät får jag lära mig att leva med det.

Sail-o-matic
Erfaren medlem

Inlägg av Sail-o-matic » sön 04 jun 2006, 16:20

Mitt kontroversiella råd är; Undvik mantågsnät, det blir bara ett ställe till ombord att trassa in saker i.
Jag har inget nät och har inte tappat varken hund eller barn överbord.

Innan det var barn ombord fick jag idén att sätta nät vid fördäck för att förenkla för fördeckaren vid segelbyte, men det blev tvärtom ALLT fastnade och kinkade i nätet, utstickande lattor från genuan, haken på spinnaker gajjarna, förtöjningstampar och när tillslut fördäcks gasten hamnade i nätet så avmonterades nätet med morakniv och sedan dess har jag (och resten av familjen) klarat mig fint.

Skriv svar