Vad ska båten heta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lisa Bergman
Trogen medlem

Vad ska båten heta?

Inlägg av Lisa Bergman » ons 09 aug 2006, 09:47

Hej,

Har precis köpt en Omega 28 och den saknar namn. Att sätta ett bra namn på en båt är svårt. Kom gärna med förslag.

Funderade ett tag på Amiguita (betyder lilla vännen på spanska) eller Amiga (vän) :?: .

Lisa

Tålamodet

Namn

Inlägg av Tålamodet » ons 09 aug 2006, 09:51

Ett mycket gott råd från mig, ta det lugnt och kalla båten tills vidare för \"båten\" eller vad du vill.
Även om det tar månader är det värt att vänta på att ett namn plötsligt bara sitter där, helt spontant!

Japp

Namn

Inlägg av Japp » ons 09 aug 2006, 10:55

Har inte båten nåt namn, man ska ju helst inte döpa om båtar..

Japp skrockfull

Herr Q

Namnsättningsdiskussion - praktiska överväganden

Inlägg av Herr Q » ons 09 aug 2006, 11:04

Rent principiellt bör båtar ha ett namn, men man kan förmodligen gömma sig bakom ett arbetsnamn tills det rätta dyker upp. Men \"Amiguita\" tycker jag låter utmärkt.

Det är det bra om man har ett eget namn, ett som inte många båtar har (det är inte det lättaste). Det finns många namn som kan bli litet arbetsamma i längden, till exempel \"Carpe Diem\" - ett vanligt båtnamn, finns minst en i varje hamn, ofta flera.

Sedan är det bra om man inte oavsiktligt skapar förvirring med namnet. Ditt andra namnförslag \"Amigo\" är till exempel också en namnet på en båtmodell (Amigo 23, 27 och 32) och att ha en Omega 28 som heter Amigo kan vara litet förvillande. Nu är det så illa (eller bra) att det finns massor av båtar, båtmodeller och båtnamn så man ändå knappast bli alldeles unik. För inspiration kan man läsa igenom SXK:s matrikel - där finns det båtnamn av alla de sorter.

Sedan kan man gärna tänka på att välja ett som du kan uttala i radion och som andra också kan uttala rätt (ifall dom vill dig något). Tänker man så faller också de flesta plumpa eller fåniga namnen bort - vem vill gärna avsluta eller påbörja sina radiosamtal med \"Panko Villa\", \"Costa Mera\", \"Love Boat\" eller \"Morsans Minkpäls\"?

Sedan finns det en hel luskung av båtar som har \"vitsiga\" namn, typ \"Espresso\", \"Balla Ada\" och andra namn. Skall du segla entypsracing må det vara hänt att gå den vägen, annars kan man bli rätt så trött på sådana med tiden. \"Håll-I-Dej\", \"Hummertina\" och andra bottenskott har du förstås bara inte tänkt på (hoppas jag inerligt).

Men det är ju din båt, och det enda namn som gills är därför de namn du vill att båten skall ha.

//HQ

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » ons 09 aug 2006, 11:19

Stod lite om namn i, tror det var, senate numret av Praktisk Båtägare.

Tror det var sju bokstäver och tre vokaler.
Du kan ju titta för inspiration, annars så tycker jag Amiguita låter utmärkt.

S_x

Inlägg av S_x » ons 09 aug 2006, 12:39

finns båtnamnsgeneratorer på nätet. Sök via Google. Börja med engelska.

Båtnamn är svårt, håller med förste respondenten som manade till tålamod.

/S

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Inlägg av Alexander » ons 09 aug 2006, 12:42

Någon kom på den ljusa iden och döpa vår båt till \"Bullen\" vilket den tyvärr heter fortfarande. Man kan ju undra vad som låg bakom det valet?

Piraya 24

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 09 aug 2006, 13:03

Alexander skrev:Någon kom på den ljusa iden och döpa vår båt till "Bullen" vilket den tyvärr heter fortfarande. Man kan ju undra vad som låg bakom det valet?

Piraya 24
det är väl ett passande namn??? :D

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 09 aug 2006, 13:36

Ett tips kan vara att fundera ut något som betyder något speciellt för bara dig/er som äger båten och gör nåt kul av det.
Min fru och jag träffades, förlovade oss och gifte oss den 17:e. Vi gillar Frankrike och gjorde därför om \"sjutton\" på franska (dix-sept) till ett flicknamn som låter likadant, nämligen \"Dizette\". Så kallade vi vår första båt. Litet fånigt i andras ögon kanske, men vi gillade det. Och eftersom den nye ägaren gillade namnet och ville behålla det när vi sålde henne, fick vår nästa båt heta Dizette II.
Har inte sett någon annan båt med det namnet ännu i alla fall och det är ju alltid litet kul...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tor 10 aug 2006, 06:48

Verkligen fin idé på namn!!!

Som någon har läst funderar jag och min syster på att skaffa båt och vi har också namn\"problem\". Men jag kom på i nattens mörka timme ett namn som både betyder något, och som passar som båtnamn.

Men för att inte \"jinxa\" det hela tänker jag inte avslöja det förrän den nya båten är \"avdöpt\" och döpt enlig procedur. Nedanstående länk (som någon i en tidigare diskussion skickade) beskriver hur man skall förfara för att Poseidon/Neptunus/whoever skall vara ok med namnbyte:

http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/rename.htm
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 10 aug 2006, 08:09

En annan fin tradition är att kalla båten efter himmelskroppar eller sjärntecken och -bilder.

I Rostock hade vi t.ex. Vega, Venus, Sirius, Orion, Antares, Atair, Zephir, Pluto, Mars, mm. Min föra båt kallade jag Cassiopeia.

Att kalla båten efter kvinnliga gudar tycker jag också är fin.

Jens K

Inlägg av Jens K » tor 10 aug 2006, 08:18

I somras låg jag bredvid en båt som hade det gamla registreringsnumret BAM 18 och namnet \"Bamiåtta\", det tyckte jag var lite fyndigt. :-)

Min båt hette Diskåvery när jag köpte den, och jag vågar då inte ändra namnet. Fast jag har ändrat stavningen till den rätta egelska och det har gått bra hittills...

bosseblås
Silvermedlem

Inlägg av bosseblås » tor 10 aug 2006, 21:54

En del namN kan bli riktigt kul vid vissa tillfällen. Har sett en i Stockholms skärgård, där namnet var skrivet en bil under vattenlinjen. Den hette
OJ VAD DET LUTAR!

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 10 aug 2006, 23:19

Amiguita är väl bra, men varför inte Märit?

Rudi

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 11 aug 2006, 01:23

Kul att så många tipsat mig om mitt namnbekymmer till min Omega 28. Ska segla hem henne nästa helg, och då får jag väl känna efter ännu mer om Amiguita känns rätt.

Ett namntips från er var Märit och det heter min farmor.... känns lite konstigt.

Lisa :D

Skriv svar