http://www.edmansails.com/crossrad.htm
Vad säger panelen om detta?
Svante
Edman är en mycket skicklig segelmakare och seglare för den delen. Har har dock fokuserat på mindre båtar och Dacron. Han har inte lokaler för stora segel, han kunde exempelvis inte sy en stor till min Ravage på 37m2.Svante skrev:Jag väntar som sagt på offerter på genua (c:a 29 m2) i laminat från både Quantum och Gransegel. Men så fick jag ett tips från en aktiv kappseglare om Edman och blev lite nyfiken. Vad jag kan förstå på ert resonemang så blir min genua för styor för att blanda in ren Dacron och ska man tvunget hålla ner priset sä väljer man minst Dacronlaminat (Pentex alá vävtapet).
Det bekräftar väl lite vad jag tänk med.
Sen sa även tipsaren att man syr rullgenuan på vanligt sätt utan revfunktionen. Alltså utan kompensator, han påstår att man förlorar mycket prestanda med det insytt. stämmer det. Jag skulle vilja ha rullgenuan revbar utan att förlora prestanda.
Svante
Men hur är det med livslängden? För dem som seglar långfärd är ju livslängden en oerhört viktig faktor och det stora flertalet har sina segel 10 år eller långt mer och en oerhörd massa sjömil. Seglen sitter dessutom uppe årvis i sträck. Kan de 'moderna' alternativen matcha dacronen i detta avseende?matsa skrev:varför köpa dacronsegel som är lika osmidiga som tunn plåt, när det finns otroligt mjuka och smidiga kevlarsegel som går utmärkt att vika och tål att skrynklas. dessutom håller dom ju formen grymt mkt bättre. det där snacket om att "på en sån liten båt så behövs inte nåt bättre än dacron" håller inte. /m