Måla på galonklätt innertak?
Måla på galonklätt innertak?
Har precis köpt en Swede 55, -76, tillsammans med en annan familj! Vi har mycket att göra invändigt, bl a vill vi snygga till innertaket som är i orginalutförande klätt med någon läbbig galon. Det var säker vitt och snyggt från början, numera är det grått och fult.
Har pratat med en färghandlare och han varnade mig för att använda vanlig färg då man kan få mjukgörarvandring = taket blir kladdigt
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Har pratat med en färghandlare och han varnade mig för att använda vanlig färg då man kan få mjukgörarvandring = taket blir kladdigt
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Hej
Om det är galon i det gammla taket(pvc med mjukgörare) så har mjukgöraren till största del försvunnit idag, innebär att det kommer att spricka. Du har bara två alternativ ett bra och ett dåligt.
Byt ut till nytt innertak, klä om det.
Låt det vara tills det spricker helt och då gör du som ovan.
Om det är galon i det gammla taket(pvc med mjukgörare) så har mjukgöraren till största del försvunnit idag, innebär att det kommer att spricka. Du har bara två alternativ ett bra och ett dåligt.
Byt ut till nytt innertak, klä om det.
Låt det vara tills det spricker helt och då gör du som ovan.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Det går utmärkt att klä med \"galon\", dvs något PVC-material.
Men man gör oftast inte så som man gjorde förr, utan numera limmar man upp PVC-materialet på tunna plywoodskivor (tunna=lätta) och sedan skruvar man fast dessa eller (faktiskt!) sätter upp dem med kardborrefästen. Skivorna gör man i sektioner, och skarvarna täcks med lämplig trälist (teak?, mahogny? ...?)
Ett sätt att göra något \"snabbt\" är att riva ner den gamla mattan, rensa undan kvarvarande gammalt lim (det är jobbigt! Måste göras, hur som helst) och sedan kan man måla med vit färg som temporär lösning. Galonet är ofta med skumbaksida för att hindra kondens, men det är sällan ett problem i däck, som brukar vara i sandwichmaterial.
En bra regel är att man gör \"tillfälliga lösningar\" ordentligt, ty de har en tendens att bli kvar väldigt länge. Men det jobbiga, att rensa bort den gamla matten och limmet måste göras hur som helst.
Men man gör oftast inte så som man gjorde förr, utan numera limmar man upp PVC-materialet på tunna plywoodskivor (tunna=lätta) och sedan skruvar man fast dessa eller (faktiskt!) sätter upp dem med kardborrefästen. Skivorna gör man i sektioner, och skarvarna täcks med lämplig trälist (teak?, mahogny? ...?)
Ett sätt att göra något \"snabbt\" är att riva ner den gamla mattan, rensa undan kvarvarande gammalt lim (det är jobbigt! Måste göras, hur som helst) och sedan kan man måla med vit färg som temporär lösning. Galonet är ofta med skumbaksida för att hindra kondens, men det är sällan ett problem i däck, som brukar vara i sandwichmaterial.
En bra regel är att man gör \"tillfälliga lösningar\" ordentligt, ty de har en tendens att bli kvar väldigt länge. Men det jobbiga, att rensa bort den gamla matten och limmet måste göras hur som helst.
Anders S
Min tro är att kompisen hört om \"spärrlack\", inte spännlack. Spännlack används för att krympa däcksduk av bomull (och att krympa siden till flygplansklädslar). Men att måla PVC är i princip omöjligt, utom med specialfärg. Om du absolut vill prova att måla galonet, tycker jag att du skall leta rätt på sk \"vinylfärg\". Det kan man hitta hos biltillbehörsfirmor, kanske t o m Biltema...
Du bör också tvätta det befintliga galonet ordentligt, med ett lämpligt rengöringsmedel, innan du målar. Kanske du inte ens behöver måla det i så fall?
Du bör också tvätta det befintliga galonet ordentligt, med ett lämpligt rengöringsmedel, innan du målar. Kanske du inte ens behöver måla det i så fall?
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Som tur är är Swede 55ans tak gjort på det sättet, blir dock en hel del skruvandeAnders S skrev:Men man gör oftast inte så som man gjorde förr, utan numera limmar man upp PVC-materialet på tunna plywoodskivor (tunna=lätta) och sedan skruvar man fast dessa eller (faktiskt!) sätter upp dem med kardborrefästen. Skivorna gör man i sektioner, och skarvarna täcks med lämplig trälist (teak?, mahogny? ...?)
Men det var ju bra att det var skivor det handlar om, så du slipper ligga bakfram i kojerna och skava skum och lim från taket. Grattis!
Lim: I första hand det lim vinylfabrikanten rekommenderar. Annars tror jag att lösningsbaserat kontaktlim håller bra. Du kan ju ta ut skivorna i friska luften.
På min förra båt rev jag ner vinylmattan från badrumsväggen (det låter, det...), skrapade och grovslipade och limmade upp vanlig hemma-glasfiberväv, med ett lim- och färgprogram som heter (hette?) Tål-Vägg på plywoodskottet. Det blev mycket bra och hållbart (10 år+). Jag nämner det dels för att det kan vara ett alternativ till att klä plywoodskivorna, dels för att rätt sorts lim inte måste vara lösningsmedelsbaserat - bara det passar till mattan/väven.
Lim: I första hand det lim vinylfabrikanten rekommenderar. Annars tror jag att lösningsbaserat kontaktlim håller bra. Du kan ju ta ut skivorna i friska luften.
På min förra båt rev jag ner vinylmattan från badrumsväggen (det låter, det...), skrapade och grovslipade och limmade upp vanlig hemma-glasfiberväv, med ett lim- och färgprogram som heter (hette?) Tål-Vägg på plywoodskottet. Det blev mycket bra och hållbart (10 år+). Jag nämner det dels för att det kan vara ett alternativ till att klä plywoodskivorna, dels för att rätt sorts lim inte måste vara lösningsmedelsbaserat - bara det passar till mattan/väven.
Anders S
I min båt har jag ett slagt PVC-matta i taket. En lite mjuk variant men utan skum på baksidan. Mattan har \"textilstruktur\" på den synliga sidan som gör mattan svår att rengöra.
Jag tog helt resolut och rollade taket med international interdeck som förblir elastisk.
Det blev faktiskt jäkligt snyggt. Den enda invändningen kanske är att färgen som är gjord för att måla däcket med blir lite sträv (antihalk) men i gengäld så slipper man ett blankt och plastigt intryck.
Jag tog helt resolut och rollade taket med international interdeck som förblir elastisk.
Det blev faktiskt jäkligt snyggt. Den enda invändningen kanske är att färgen som är gjord för att måla däcket med blir lite sträv (antihalk) men i gengäld så slipper man ett blankt och plastigt intryck.
En annan lösning är att blanda fernissa och färg till lagom genomsläpplighet och sedan måla skivorna om det är plywood. Med vit färg får man lite mönster, samtidigt som det är ljust. Och lätt att hålla rent.
- själv avskyr jag den där j-a galonen. Ful från början. Är baksidan skumgum så tar den åt sig både fukt och lukt.
Men fint målad, och vackert inramad så blir det grannt!
/J
- själv avskyr jag den där j-a galonen. Ful från början. Är baksidan skumgum så tar den åt sig både fukt och lukt.
Men fint målad, och vackert inramad så blir det grannt!
/J
Låter j-ligt praktiskt! Finns det ingen risk att du får en skallig familj då? Blir det inte sandpapperkänsla på färgen?fribbe skrev:I min båt har jag ett slagt PVC-matta i taket. En lite mjuk variant men utan skum på baksidan. Mattan har "textilstruktur" på den synliga sidan som gör mattan svår att rengöra.
"Det går mycket fortare att klä en skiva med vinyl än att ytbehandla den och lacka den flera gånger." Så tänker man i (storskalig) produktion.Jojje skrev:Håller med ovanstående talare. Vad är egentligen syftet med PVC-mattorna som sitter i var och varannan båt ? Det blir ju ofelbart sunkigt med tiden. Om man håller sig till en målad yta, så är det ju enkelt gjort att måla om när det börjar se risigt ut.
Så behöver inte vi tänka. Men tycker man att vinylplastklädsel är snyggt så väljer man ju det.
Anders S