Rester av tulpaner på hela kölen, är det kört?
Rester av tulpaner på hela kölen, är det kört?
Dök på den nya 707:an ikväll och blev något förvånad då HELA= varenda cm2 var täckt av havstulpaner. Inte en enda på skrovet men som sagt ca 7 mm tjockt lager ut från hela köl och bulb. Skrapade med en spackelspade och slipade sedan med en slipsvamp. MEN hela kölen är fortfarande rejält skrovlig eftersom roten av tulpanerna inte gick att få bort. Ytan är således rejält kass.
Min fråga är nu hur mycket detta kan göra på farten ? Är det överhuvudtaget lönt att ställa upp i söndagens kappsegling och förvänta sig bra resultat ?
/Dan
Min fråga är nu hur mycket detta kan göra på farten ? Är det överhuvudtaget lönt att ställa upp i söndagens kappsegling och förvänta sig bra resultat ?
/Dan
- RoundRobin
- Silvermedlem
Re: Rester av tulpaner på hela kölen, är det kört?
Dan, det kommer du inte veta om du inte är med??? Jag tror nog att det värsta har du fått bort. Med tanken på att hajar och valar har en sträv och något skovlig yta är det kanske tom av fördel. Jag skulle prova och om du skulle segla bort dig så har du alltid något att skylla på.Ravage skrev:
/Dan
/Peter
Peter (du skrev det själv..),MiniMe skrev:Dan, det kommer du inte veta om du inte är med??? Jag tror nog att det värsta har du fått bort. Med tanken på att hajar och valar har en sträv och något skovlig yta är det kanske tom av fördel. Jag skulle prova och om du skulle segla bort dig så har du alltid något att skylla på.Ravage skrev:
/Dan
/Peter
Klart vi skall vara med, det är givet oavsett vad. Matsa kommer ner och seglar med. Skall bli kul att vara 3. Det som är synd är att vi inte ger båten en chans att visa vad den går för. Vill se hur vi går jämfört mot expresserna på ren båtfart och höjd. Men det blir inga rättvisa resultat om vi har taskig botten. Frågan är bara hur mycket det kan göra.
/Dan
Hej Dan, varför sitter du inne vid datorn? Du borde var ute vid båten och skrapa!Ravage skrev:Dök på den nya 707:an ikväll och blev något förvånad då HELA= varenda cm2 var täckt av havstulpaner. Inte en enda på skrovet men som sagt ca 7 mm tjockt lager ut från hela köl och bulb. Skrapade med en spackelspade och slipade sedan med en slipsvamp. MEN hela kölen är fortfarande rejält skrovlig eftersom roten av tulpanerna inte gick att få bort. Ytan är således rejält kass.
/Dan
Jag kan berätta om när jag tidigare seglade X-99 i Gbg, vi var topp 3 i Sverige och var vana vid att komma högt upp i listorna på mindre tävlingar. (Ta detta inte som skryt utan bara info vilken koll skepparen hade)
Vi seglade i Marstrand en tidig vår (3v efter sjösättning) skepparen lovade vattenslipa botten innan lördagens race men hann inte detta. Vi seglade alltså med en hård färg som jag inte vet hur den såg ut innan sjösättning. Efter lördagens race låg vi delat sist av 5st X-99 och var väldigt missnöjda med farten tills skepparen kläcker ut sig att botten ej är slipad. I det sista racet vred vinden så sista bogen blev halvvind och då höll vi på att bli omseglade av en X-79 som startade 10min efter oss! Inte kul... På kvällen var det bara att köpa mackor och öl samt hänga upp båten i närmaste kran och slipa, slipa, slipa. Söndagens resultat blev 1-1-2 om jag inte minns fel och en 2:a plast totalt. Mao botten påverkar MYCKET, nu var jag själv med och målade botten men kommer inte ihåg hur den såg ut. Vår slutsats var också att botten påverkade inte så mycket i lättvind <2knop eller mellan/hård vind >5knop men däremellan tappade vi säkert en halv knop mot övriga båtar...
Det behövs nog inte tilläggas att efter detta sköttes slipningen utan protester från någon...
Om detta kan översättas till en 707:a vet jag inte men varför chansa? Du har ju andra båtar...
Äntligen sover mina små, själv hemma hela dagen...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Det blöir ändå inte riktig rättvis. Jag antar att Expresseglarna har seglat sina båtar ett tag. Båttypen 707 är rätt nytt för dig. Om du ser det från andra sidan att om du spöjer de så finns ytterligare potential så går det kanske lättare. Du är väl inte den personen som kastar in handuken innan matchen har börjat???Ravage skrev: Klart vi skall vara med, det är givet oavsett vad. Matsa kommer ner och seglar med. Skall bli kul att vara 3. Det som är synd är att vi inte ger båten en chans att visa vad den går för. Vill se hur vi går jämfört mot expresserna på ren båtfart och höjd. Men det blir inga rättvisa resultat om vi har taskig botten. Frågan är bara hur mycket det kan göra.
/Dan
Jag själv kommer väl meka med trailern. Jag vill vara med på Byxelkroken iår. Det kommer vara roligt och spännande att se hur Mustangen beter sig på havet. Från Västerås kommer dessutom en båt till. Det är en 33' One Off -IMS-racer som vissa här i stan är "underlyst". På sista tisdagssegling fick vi reelt stryk.
Tack för svaret Håkan!Håkan skrev:Hej Dan, varför sitter du inne vid datorn? Du borde var ute vid båten och skrapa!Ravage skrev:Dök på den nya 707:an ikväll och blev något förvånad då HELA= varenda cm2 var täckt av havstulpaner. Inte en enda på skrovet men som sagt ca 7 mm tjockt lager ut från hela köl och bulb. Skrapade med en spackelspade och slipade sedan med en slipsvamp. MEN hela kölen är fortfarande rejält skrovlig eftersom roten av tulpanerna inte gick att få bort. Ytan är således rejält kass.
/Dan
Jag kan berätta om när jag tidigare seglade X-99 i Gbg, vi var topp 3 i Sverige och var vana vid att komma högt upp i listorna på mindre tävlingar. (Ta detta inte som skryt utan bara info vilken koll skepparen hade)
Vi seglade i Marstrand en tidig vår (3v efter sjösättning) skepparen lovade vattenslipa botten innan lördagens race men hann inte detta. Vi seglade alltså med en hård färg som jag inte vet hur den såg ut innan sjösättning. Efter lördagens race låg vi delat sist av 5st X-99 och var väldigt missnöjda med farten tills skepparen kläcker ut sig att botten ej är slipad. I det sista racet vred vinden så sista bogen blev halvvind och då höll vi på att bli omseglade av en X-79 som startade 10min efter oss! Inte kul... På kvällen var det bara att köpa mackor och öl samt hänga upp båten i närmaste kran och slipa, slipa, slipa. Söndagens resultat blev 1-1-2 om jag inte minns fel och en 2:a plast totalt. Mao botten påverkar MYCKET, nu var jag själv med och målade botten men kommer inte ihåg hur den såg ut. Vår slutsats var också att botten påverkade inte så mycket i lättvind <2knop eller mellan/hård vind >5knop men däremellan tappade vi säkert en halv knop mot övriga båtar...
Det behövs nog inte tilläggas att efter detta sköttes slipningen utan protester från någon...
Om detta kan översättas till en 707:a vet jag inte men varför chansa? Du har ju andra båtar...
Äntligen sover mina små, själv hemma hela dagen...
Men det inger inget speciellt hopp
Men skit samma, jag tänker satsa på att göra det bästa av läget på söndag.
/Dan
Du har så rätt!MiniMe skrev:Det blöir ändå inte riktig rättvis. Jag antar att Expresseglarna har seglat sina båtar ett tag. Båttypen 707 är rätt nytt för dig. Om du ser det från andra sidan att om du spöjer de så finns ytterligare potential så går det kanske lättare. Du är väl inte den personen som kastar in handuken innan matchen har börjat???Ravage skrev: Klart vi skall vara med, det är givet oavsett vad. Matsa kommer ner och seglar med. Skall bli kul att vara 3. Det som är synd är att vi inte ger båten en chans att visa vad den går för. Vill se hur vi går jämfört mot expresserna på ren båtfart och höjd. Men det blir inga rättvisa resultat om vi har taskig botten. Frågan är bara hur mycket det kan göra.
/Dan
Jag själv kommer väl meka med trailern. Jag vill vara med på Byxelkroken iår. Det kommer vara roligt och spännande att se hur Mustangen beter sig på havet. Från Västerås kommer dessutom en båt till. Det är en 33' One Off -IMS-racer som vissa här i stan är "underlyst". På sista tisdagssegling fick vi reelt stryk.
Det går inte att byta båt varenda gång eller att ha minst 2 nya segel per runda.Inte om man förväntar sig att det skall bli bra resultat. Hade vi vunnit som vi betér oss hade de sagt mer om motståndet än om oss.
Motståndet är bra i Råå hamn, många båtar är bra har bra besättning. Kul!
Lycka till på byxelkroken !
/Dan
Calle,Calle C skrev:Dan
Du har aldrig tänkt på att spela golf....
Taskigt sagt..!!!, inte alls.
Du skulle må bra av att koppla av med något annat ett par timmar och glömma allt vad båtar heter. ta ett break från prestationen med kappesegling och njut, lev.
Sen........
Det är båtarna som gör att jag orkar allt annat....
/Dan
Kan tro att det verkar som jag jagar resultat men så är det inte, då hade jag gjort det enklare för mig. Är bara nyfiken på mycket och vill ha många saker i luften. Ibland blir det för mycket men hellre det än att sitta och feta till mig i TV soffan. Förstår att det låter som jag är pressad i en betraktares ögon. Men det är lugnt, har ganska högt till tak. Det enda jag tycker är lite synd är att inte hinna se vad 707:an går för innan den packas in för vintern.Calle C skrev:Det var bra
Som åskådare verkar du lite för belastad för att nå resultat.
Man känner sig själv bäst, men tänk till lite emellanåt i all välmening.
Att blåsa rent i huvudet emellanåt är bara av godo och du uppnår bättre resultat.
Men det är lugnt, jag kan ju alltid börja spela golf med orange vinterboll
Tack för omtanken avsett vad. Hade du känt mig privat hade du vetat att seglingen bara är en del av allt annat i livet, men en viktig del.....
Ha det gott /Dan