96 Racer - ny båt!
96 Racer - ny båt!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Den skall tydligen finnas med dubbla akterkabiner!
Kanske en båt för mig!
Den är i alla fall väldigt nära drömbåten för mig
Undrar om komforten är bra nog åt min fru?
(Fast vem bryr sig egentligen...)
Tyvärr kommer man väl sist på Lys seglingar de första åren innan Lyset sjunkigt något...
Kanske normalt Lys med asymmetrisk spinnaker???
Kanske en båt för mig!
Den är i alla fall väldigt nära drömbåten för mig
Undrar om komforten är bra nog åt min fru?
(Fast vem bryr sig egentligen...)
Tyvärr kommer man väl sist på Lys seglingar de första åren innan Lyset sjunkigt något...
Kanske normalt Lys med asymmetrisk spinnaker???
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Misstanken är väl att det är ett befintligt skrov (form/plugg??) så huvudmåtten kan man knappast ändra på men frågan är berättigad. Man kan oxå tänka sig att det finns bivillkor vad gäller transporter tex att man vill ha skrovet i en container för att skeppa hem den från något lågkostnadsland men det är givetvis ren spekulation just nu.
Dominant 95: 9,50x2,80mPelleL skrev:Misstanken är väl att det är ett befintligt skrov (form/plugg??) så huvudmåtten kan man knappast ändra på men frågan är berättigad. Man kan oxå tänka sig att det finns bivillkor vad gäller transporter tex att man vill ha skrovet i en container för att skeppa hem den från något lågkostnadsland men det är givetvis ren spekulation just nu.
Hansson 31: 9,60x2,80m
CB 96 Racer 9,70x2,80m
Det kan inte vara en slump, eller?
Sen har vi det där med Lys
Dominant 95 Lys 1,14
Hansson 31 Lys 1,21
CB 96 Racer Lys 1,40! Det är inte rimligt...
Kan man mäta in den med spinnaker och Lys-cert tro?
Håkan

Frågan är:PelleL skrev:och mätbrev lär man nog behöva första året (åren) i alla fall. Det tar lite tid innan nya båtar kommer in i tabellen.
Kommer Lys kommitén godkänna att man mäter in den med spinnaker för att få ett fördelaktigare lys?
Då borde den få ett lys något högre än Hansson 31 (1,21)
De skriv iofs nåt om en matchrace-variant och då har den antagligen spinnaker och kanske sänkt lys?
Håkan

Det finns givetvis inget som hindrar att man mäter in den med spinnaker...om det ger lägre LYS eller inte får man se dåHåkan skrev:Frågan är:
Kommer Lys kommitén godkänna att man mäter in den med spinnaker för att få ett fördelaktigare lys?
Skämt åsido så är det en av de mest grundläggande principerna inom LYS att ALDRIG ge förhandsbesked. LYS är inte en konstruktionsregel.
Jo men mäter man in den med gennaker så kan de hänvisa till att tex J/80 och Melges24 har höga Lys och ge den ett lys på horribla 1,40!PelleL skrev:Det finns givetvis inget som hindrar att man mäter in den med spinnaker...om det ger lägre LYS eller inte får man se dåHåkan skrev:Frågan är:
Kommer Lys kommitén godkänna att man mäter in den med spinnaker för att få ett fördelaktigare lys?![]()
Skämt åsido så är det en av de mest grundläggande principerna inom LYS att ALDRIG ge förhandsbesked. LYS är inte en konstruktionsregel.
Men mätar man in den med spinnaker så borde de ha svårt att motivera ett allt för högt lys när det finns en "likvärdig" båt som Hansson 31?
MEN som du sa; Man vet aldrig...
Håkan