Nybörjare vill skaffa båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lina
Trogen medlem

Nybörjare vill skaffa båt

Inlägg av Lina » sön 18 feb 2007, 20:26

Hejsan allihoppa! Efter mycket beslut fram och tillbaka har jag bestämt mig att köpa en segelbåt till våren. Jag har inte så mycket pengar att lägga ut, men har sett en hel del segelbåtar på 6-8 meter för 30-50 tusen kronor och tycker det passar mig jättefint. Jag har dock lite frågor som jag skulle vilja ha besvarade, och hoppas alla snälla entusiaster kan hjälpa mig. Jag har grundläggande segelkunskaper.
1. Vad borde jag tänka på när jag köper en begagnad båt?
2. Hur mycket kan jag förvänta mig att betala för en båtplats runt stockholmsområdet?
3. Hur mycket brukar båtförsäkringen ligga på?
4. Behöver jag något slags färdlicens för att vara ute på sjöss?

Om ni tycker det är något annat jag måste veta, skriv gärna det!

Tack så mycket!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 18 feb 2007, 21:09

Hej'

I det segmentet finns det mycket att välja på:

1. Trailerbara båtar med fällköl/centerbord, du behöver då ingen permanent båtplats. Samtidigt kan du köra över båten till västkusten och segla där.

2. dagseglare, finns många olika både öppna och med liten ruff.

3. långfärdsbåt, med bra utrymme för övernattning och möjlighet till lång segelsemester.

Sedan bör du tänka på hur många är ni som ska/kan segla eller är det ensamsegling.
Båtförsökringar är billiga, tycker jag, säkert <1000:- för en sådan båt.
Behörighetskrav ställs inte på båtar under 4 x 12m, båda måtten måste överstigas, men utbildning är aldrig fel.
Calle

Se gla ut

LinusA
Platinamedlem

Re: Nybörjare vill skaffa båt

Inlägg av LinusA » sön 18 feb 2007, 21:36

Lina skrev:Hejsan allihoppa! Efter mycket beslut fram och tillbaka har jag bestämt mig att köpa en segelbåt till våren. Jag har inte så mycket pengar att lägga ut, men har sett en hel del segelbåtar på 6-8 meter för 30-50 tusen kronor och tycker det passar mig jättefint. Jag har dock lite frågor som jag skulle vilja ha besvarade, och hoppas alla snälla entusiaster kan hjälpa mig. Jag har grundläggande segelkunskaper.
1. Vad borde jag tänka på när jag köper en begagnad båt?
2. Hur mycket kan jag förvänta mig att betala för en båtplats runt stockholmsområdet?
3. Hur mycket brukar båtförsäkringen ligga på?
4. Behöver jag något slags färdlicens för att vara ute på sjöss?

Om ni tycker det är något annat jag måste veta, skriv gärna det!

Tack så mycket!
1. Gör inte som jag iaf å köp första bästa, då blir de skit. Som många här sa till mig: kika på många båtar innan du bestämmer dig så vet du vad du kan få.

2. Bor inte i sthlm.

3. Under tusenlappen hamnar den för ett år, närmare 500 än 1000.

4. Man måste inte ha det, men ett förarintyg är ju bra. Jag seglade min första sommar utan. Nu tar jag förarbevis för fritidsbåt och inser att jag hade haft nytta av de kunskaperna.
Å andra sidan är det mkt lättare att ta till sig innehållet i kursen när man upplevt situationerna i verkligheten innan.
Vissa bolag sänker premien om du har "nautisk kompetens".

Bra val, lycka till!

Lina
Trogen medlem

Inlägg av Lina » sön 18 feb 2007, 21:38

Tack, jag är ute efter en båt med 2-4 sovplatser och det är jag och min pojkvän som skall segla runt i skärgården.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 18 feb 2007, 22:00

Val av båt är helt beroende av dina prioriteringar.
Det finns båtar som är snabba men inte komfortabla, fula men rymliga och en massa andra kombinationer. Ingen har allt.
Berätta lite om dina prioriteringar såsom utseende, komfort och seglingsegenskaper så blir det mycket lättare att komma med förslag.
Du kommer troligtvis få en mängd förslag om vilken båt som är \"bäst\" men ta reda på mer om de intressantaste och försök få se de i verkligheten.

De viktigaste är att när du sedan har valt ut ett par modeller så ska du försöka hitta en i gott skick med fräscha segel. Den kan få kosta lite mer en genomsnittet men det är en god investering.
Nya segel, sprayhood, motor, dynor, uppfräschning av inredning etc kostar mycket och man får inte igen en bråkdel av pengarna vid en försäljning så om den tidigare ägaren gjort dessa inköp så är det bra för dig.

Priset för båtplats kan variera kraftigt. Min plats på en båtklubb som ligger i Mälaren (Skärholmen) är ganska billig tycker jag. Knappt 3000 för sommar- och vinterplats inklusive sjö- och torrsättning.
Kolla runt efter båtplats redan nu för vissa kan ha väntetider på flera år lite beroende på läge, närmare stan betyder längre väntetid.
Försäkringen ligger på 600kr någonting.

Lina
Trogen medlem

Inlägg av Lina » sön 18 feb 2007, 22:09

Tack för svaren. Jag har kikat på lite olika båtar, och självklart så vill man hitta någonting relativt snyggt och fräscht, men inser såklart att jag inte kan få en kanonbåt för 50 tusen. Har sett att det finns flera liknande båtar som denna : http://www.maringuiden.se/data/marinbor ... 1&id=25242. Vad tror ni om en sådan?

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » sön 18 feb 2007, 22:10

Maxi 68 ligger i prisklass mellan 30 - 55 000:-, på Blocket finns ett flertal annonser.
http://www.blocket.se/li?q=maxi+68&ca=1 ... =&pe=&bt=2

Saxat från Maxisidorna:
\"Maxi 68 är nog en av de bästa nybörjarbåten man kan köpa, lätt att segla, inte svår att underhålla och har väldigt fina utrymmen, samtidigt till ett lågt pris.\"
http://www.maxisidorna.com/maxi/data/1

En fördel är att det finns en bra marknad på Maxi-båtarna, så ska ni byta upp er efter några år är den förmodligen lättsåld. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 18 feb 2007, 22:39

Lina skrev:Tack för svaren. Jag har kikat på lite olika båtar, och självklart så vill man hitta någonting relativt snyggt och fräscht, men inser såklart att jag inte kan få en kanonbåt för 50 tusen. Har sett att det finns flera liknande båtar som denna : http://www.maringuiden.se/data/marinbor ... 1&id=25242. Vad tror ni om en sådan?
Kan säkert vara en trevlig första båt, men i så fall för mindre än halva det begärda priset.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 19 feb 2007, 08:06

Som en första båt tycker jag att det är bra att köpa en välkänd modell med ett aktivt klassförbund. Fördelarna är att du alltid kan få hjälp och råd angående just din båttyp, det finns alltid någon som är villig att svara på alla typer av frågor, allt från hur man bäst stuvar ölen i just din båt till vilka svaga punkter som är kända.

Jag kan slå ett slag för IF-båten (som jag har själv), Maxi77 (som har lite större utrymmen), H-båt (lite liten), Comfort 26, Albin Express (Roligast att segla, men kanske lite dyr). 606 får jag också ta med, väldigt rolig segelbåt men ingen ruff.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » mån 19 feb 2007, 09:21

Hej Lina!

Jag var i ungefär samma sits som dig för ett år sedan. Blev frälst året innan och kände att en segelbåt helt klart var något att satsa på. Hade noll koll på båtar och min erfarenhet grundades på fyra dagar ombord på en bekväm 30-fotare.

Mina egna krav på båten var att den skulle vara lättseglad och samtidigt lite rolig att segla. Övernattningsmöjligheter men då priset inte fick sticka iväg så insåg jag att bekvämligheten fick ge vika. Det råd som jag tog till mig var att kolla på välkända båtar. Då får man dels en del exemplar att välja på samt lättare att sälja den dag man av någon anledning vill byta.

Alla modeller har sina svagheter som man bör kolla extra noga på men annars gäller nog samma förfaringssätt som när man köper bil, hus, motorcykel etc. Kolla allmänskicket, lyft på luckor, kika in i håligheter, snoka runt för att få en känsla för hur båten tagits om hand. Finns det inombordare ska den kollas den med. Är den skinande blank så kan den misstänksamme tro att det är läckage som man vill dölja även om säljaren kanske i det här fallet är pedant eller ägnat sig åt boat staging. Åk tillbaka till båten någon dag senare och kolla på den igen från utsidan. Nu kanske den ser annorlunda ut då säljaren inte står brevid dig. Ta med en kritisk kompis som kan se med andra ögon. Fråga de som har platserna runt båten om de vet något om den. Är båtägaren en pedant så vet garanterat båtgrannarna detta. Samma om han är en notorisk slarver.

Jag kollade först på Maxi 68 men var rädd för att den inte var så rolig samt att det verkar finnas problem med rodret på vissa. Ville inte råka ut för det så jag kikade vidare och fastnade till slut för H-båten. Lagom stor/liten för mig och lättseglad med potential för roligare segling. Flera exemplar att titta på och även möjligt att komma över bra begagnade segel för en hyfsad peng.

När du väl hittar \"din\" båt så googla runt så mycket du kan för att lära dig om modellen innan du åker och tittar på den.

Lycka till!

Lina
Trogen medlem

Inlägg av Lina » mån 19 feb 2007, 09:45

Kanon! Känns som jag har fått klarhet på vissa saker och ska fördjupa mig mer i vissa båtar. Tack snälla för alla som har varit hjälpsamma! Kommer väl skriva ett inlägg eller två så får ni hjälpa mig att välja den rätta till slut.

nilsnobbing
Platinamedlem

Fribbe!

Inlägg av nilsnobbing » mån 19 feb 2007, 09:54

Ursäkta om jag kapar din tråd lite, men...

Fribbe, jag såg att du har din båt i Skärholmen och att priset verkat rimligt. Jag funderar själv på att lägga min kommande båt i området men har inte bestämt mig riktigt än. Vet du om det är svårt att få plats?

Är det en Amigo? Du har? Jag har haft en 23:a under några år och seglat kors och tvärs längs kusten. Mycket trevlig liten båt!

Allt gott!

Nils Nobbing

nilsnobbing@hotmail.com

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

maxi 68

Inlägg av Chardonnay » mån 19 feb 2007, 13:39

Vi började med en maxi 68 & var supernöjda med den
rymlig & stabil & lättseglad, ingen raket men det är man ju oftast inte ute efter när man köper sin första båt.
Amigo 23 & IF är också mycket trevliga förstabåter & det finns fler..
Vi hade en becker27 som andra båt & den hade också funkat bra från början fördelar med den var \"riktig båttoa & inombordare\", men den kostar ju lite mer.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

AnnaH
Erfaren medlem

Inlägg av AnnaH » tis 20 feb 2007, 13:46

Hej Lina!

Jag har också precis som du varit på jakt efter en båt nu under vintern. Efter att ha läst på om alla båtar som finns registerade på sailguide mellan 20 och 26 fot, inkl vad ägare tyckt till om dem, fastnade jag för två båtar, dels Ohlson 22 - som fått mycket goda vitsord, samt Birdie 24, som är aningen dyrare, sportigare och snabbare. Det blev slutligen en Ohlson 22. Jag hittade ett exemplar som var kanonfin, som ny. Dessutom med cool plastinredning. Många träinredningar kan kännas så konservativa. Denna båt kan man hotta upp med lite snygga tyger till en riktig designerdröm...

Var kräsen!
Nackdelen med Birdien är att det är halvfabrikat, dvs den första köparen har själv byggt inredningen, därför är nog klassen på inredningen ganska olika från båt till båt. Det har jag fått erfara.

Lycka till!

/Mvh Anna
Anna Haupt

vargen
Trogen medlem

Inlägg av vargen » sön 25 feb 2007, 16:41

Hej!
Hade en liknande plånbok till förfogande och hittade en Arabesque 26 med inombordsdiesel, funktionella segel och bra inredning. Båten är pga sin form mycket rymlig invändigt, men har en ganska liten sittbrunn. Är väl ingen direkt snabbseglare, men mkt robust, trygg och stabil. Är dock inte så vanlig och skicket kan variera mkt då de såldes i halvfabrikat. För mig var det en bra förstabåt som förlät många nybörjarfel.

Lycka till!
Hans

Skriv svar