Max krängning på kardanupphängd spis?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Max krängning på kardanupphängd spis?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 28 feb 2007, 17:19

Jag satte i kardanupphängd spis för fyra år sen, fick bygga om lite bakom spisen för att få svängrum. Först nu har jag mätt hur mycket den kan vicka vid babordskrängning innan det tar stopp. Ca 47, 48 grader enligt kurslinjalen, är det godkänt?
Spisen, en ENO uppför sig alltid lugnt och har aldrig dörvat i bakväggen vad jag sett i alla fall.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

alander
Trogen medlem

Inlägg av alander » ons 28 feb 2007, 23:28

Har du inte upplevt att spisen går i ändläget efter 4 år så tycker jag det är godkänt. På mässan i Göteborg tittade jag just på kardanupphängningen på Najad 440, seglar man för styrbords halsar tar den spisen stopp vid 10 grader kräning... Inge vidare på en båt för många miljoner och en Force 10-spis som kostar 16.000 kr.
Jakob
OE36 Miranda

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 01 mar 2007, 08:58

Spisen på Eilean är inte heller optimal - för styrbords halsar bottnar den nog vid 25-30 grader. Men å andra sidan, seglas hon med den krängningen seglas hon illa.
Men jag har aldrig upplevt det som ett problem, utan det besvärande är att spisen kommer i gungning, ja nästan självsvängning ibland till havs som gör matlagning svår eller omöjlig.
Vi bytte spis för en tid sedan till en Smev (äckligt namn - låter som benämningen på något sekret som utsöndras) som har en låsning för olika krängningsvinklar och fungerar mycket bra.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 02 mar 2007, 21:34

Jag tror nog att jag kan ha en kastrull på spisen i grisväder utan att klämma åt med de där kastrullåtklämmararmarna och grytan står blickstill på spisen ändå. ENOn var helt oberörd tom på Ravioli cup, kryss i 19 m/sek. Jag lyfte bort spisen nu när jag höll på där och det var nåt ruggigt vad tung den är. Stor blykluns bak.
Om man får självsvängning på spisen kanske man kan barlasta den extra med en gryta invändigt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 02 mar 2007, 22:19

Finns det inte dämpare som skulle kunna funka?
Man kanske tom kan göre en enkel med lite rördelar och en ventil för justering...

Skriv svar