Trögt fall till storsegel
Trögt fall till storsegel
Vi har det extremt tungt att hissa sista metern av storseglet på 24 kvm. Trots 4-5 varv på vinchen krävs en riktig ansträngning. Visste jag inte bättre, kunde jag tro att något skulle gå sönder
Inspekterade masten idag och finner inget på kärvar - utan belastning i o f s.
Någon tipsade mig om att fallet kunde vara gammalt, men det är i princip bara wire som belastas på slutet.
Dirken släpper jag först när seglet är uppe, reven lösa, kicken lös.
Seglet är inte orginal, utan ett omsytt segel. Har nu beställt nytt och hoppas att problemet skall försvinna, men jag skulle i så fall inte veta varför.
Inspekterade masten idag och finner inget på kärvar - utan belastning i o f s.
Någon tipsade mig om att fallet kunde vara gammalt, men det är i princip bara wire som belastas på slutet.
Dirken släpper jag först när seglet är uppe, reven lösa, kicken lös.
Seglet är inte orginal, utan ett omsytt segel. Har nu beställt nytt och hoppas att problemet skall försvinna, men jag skulle i så fall inte veta varför.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Linan eller vajern inne i masten kanske ligger runt nåt annat fall, då kan det gå trögt på slutet när de nöter mot varann? Du kanske kan se om det är nån annan lina som är fransig?
Så här hade jag på min båt tills jag bytte storfallet. Det gick inte så trögt som du beskriver men det blev mkt lättare efteråt. Och det gamla fallet var noppigt. Tror det låg runt genuafallet som är wire i överändan.
Det var ganska omöjligt att se inne i masten om jag drog i den nya linan rätt, men jag höll på bra länge och nu funkar det bra. Till likrännan köper jag teflonspray på Clas O.
Så här hade jag på min båt tills jag bytte storfallet. Det gick inte så trögt som du beskriver men det blev mkt lättare efteråt. Och det gamla fallet var noppigt. Tror det låg runt genuafallet som är wire i överändan.
Det var ganska omöjligt att se inne i masten om jag drog i den nya linan rätt, men jag höll på bra länge och nu funkar det bra. Till likrännan köper jag teflonspray på Clas O.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag tror på teflonspray. Selgar en Maxi Fenix (storsegel 21m2) jag måste spraya likrännan varje år. Annars går det trögt. Detta var inte ett problem på vår tidigare båt som var mycket mindre. Travarna kan också gå trögt. Har du genomgående lattor så är det viktigt att man har bra travare som löper bra. Annars blir det trögt.
Med fullattestor behövs inte mycket för att det ska bli trögt..
Har själv en på 22 m2 som är rätt tung på slutet.
Som sagts tidigare så är det teflon i likrännan med jämna mellanrum och en välsmord falltrissa som gäller.
Har en lös travare som jag klistrat den mjuka delen av ett kardborrefäste på som jag mättar med teflosnpray och kör med fallet lite då o då i rännan.
Håller rännan ren och hal.
Har själv en på 22 m2 som är rätt tung på slutet.
Som sagts tidigare så är det teflon i likrännan med jämna mellanrum och en välsmord falltrissa som gäller.
Har en lös travare som jag klistrat den mjuka delen av ett kardborrefäste på som jag mättar med teflosnpray och kör med fallet lite då o då i rännan.
Håller rännan ren och hal.
Du säger inte vad det är för typ av rigg, inte heller vilket fabrikat.
Har man en mastheadrigg och en viss typ av toppbeslag, så kan det gå åt pipan om man återmonterar beslaget fel. Fallen löper då på fel sida om bultarna för toppbeslaget. Det är lätt att fixa, men förmodligen är fallen förstörda pga detta.
Berätta mer så kan vi hjälpa dig bättre.
Har man en mastheadrigg och en viss typ av toppbeslag, så kan det gå åt pipan om man återmonterar beslaget fel. Fallen löper då på fel sida om bultarna för toppbeslaget. Det är lätt att fixa, men förmodligen är fallen förstörda pga detta.
Berätta mer så kan vi hjälpa dig bättre.
Det här är för de flesta en dum fråga, men det kanske är bra att ställa den ändå...
När du hissar seglet, ser du då till att stäva rakt i vindögat med båten? Om man har lite vind i seglet, blir det på det flesta båtar omöjligt att hissa.
Har du travare eller replik? Om du har travare, glider de lätt i rännan? Kanske är det en modell som inte riktigt passar till mastprofilen? Att smörja likrännan med lite teflonspray kan vara en idé.
En sak du kan göra för att testa om det är fallet som kärvar är helt enkelt att belasta fallet (en person kan hänga i fallet och den andra hissa). Då känner du om blocken nyper.
Har det fungerat bra på samma båt med samma segel tidigare?
När du hissar seglet, ser du då till att stäva rakt i vindögat med båten? Om man har lite vind i seglet, blir det på det flesta båtar omöjligt att hissa.
Har du travare eller replik? Om du har travare, glider de lätt i rännan? Kanske är det en modell som inte riktigt passar till mastprofilen? Att smörja likrännan med lite teflonspray kan vara en idé.
En sak du kan göra för att testa om det är fallet som kärvar är helt enkelt att belasta fallet (en person kan hänga i fallet och den andra hissa). Då känner du om blocken nyper.
Har det fungerat bra på samma båt med samma segel tidigare?
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
litelägrelitelångsamare;)
- Guldmedlem
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hallå där! Detta tipsade jag om long ago, andra svaret! Låt bli mitt tips. Haha.Fredrik skrev:Om fallen har tvinnat sig inuti masten kan det också gå trögt att hissa. Detta är värt att kolla, om du har dragit om några fall nyligt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.