Vi vet alla vad som gör att vi älskar segling, så det säger jag inte mer om just nu, men hur är det med motorbåtsåkandet.
Det är klart hög fart i motorbåt ger helt andra upplevelser än segling. Men känslan av att vara både liten och stor ute i naturen, känslan av hur livet ombord liksom kör i ett separat spår samtidig som man är mitt i alt, mycket av det här blir ju det samma. Sen har man lite andra utmaningar vid navigation i högre hastigheter. Och man kan klart komma snabbt fram och utforska nya ställen. Man behöver så att säga bara gå ner till bryggan, vrida om nyckeln - och på en halvtimme har man hunnit komma til ställen som kanske skulle ta hela dagen med segelbåten. Och sen hinner man ju hem igen också. Såna dagar kan vara bortimot perfekta för mig. Men som sagt, att segla på cruising blir något annat, lite mera högtid liksom.
Vi har en gammal Nimbus 21 DC med VP V8 och en mycket läcker båt min farfar fick i 1965, det är en tidig vit plastbåt men med mahognydäck och inte så litet Riva över sig.
Här skymtar båda motorbåtarna nere vid bryggan:

Vad tycker ni?