Nån annan som kör motorbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PC
Platinamedlem

Nån annan som kör motorbåt?

Inlägg av PC » mån 30 jul 2007, 20:44

Det skulle vara roligt att veta om här i detta trevliga forum finns flera som också kör motorbåt och tycker om det ved sidan om seglandet? Själv gillar jag sånt här också:

Bild

Vi vet alla vad som gör att vi älskar segling, så det säger jag inte mer om just nu, men hur är det med motorbåtsåkandet.

Det är klart hög fart i motorbåt ger helt andra upplevelser än segling. Men känslan av att vara både liten och stor ute i naturen, känslan av hur livet ombord liksom kör i ett separat spår samtidig som man är mitt i alt, mycket av det här blir ju det samma. Sen har man lite andra utmaningar vid navigation i högre hastigheter. Och man kan klart komma snabbt fram och utforska nya ställen. Man behöver så att säga bara gå ner till bryggan, vrida om nyckeln - och på en halvtimme har man hunnit komma til ställen som kanske skulle ta hela dagen med segelbåten. Och sen hinner man ju hem igen också. Såna dagar kan vara bortimot perfekta för mig. Men som sagt, att segla på cruising blir något annat, lite mera högtid liksom.

Vi har en gammal Nimbus 21 DC med VP V8 och en mycket läcker båt min farfar fick i 1965, det är en tidig vit plastbåt men med mahognydäck och inte så litet Riva över sig.

Här skymtar båda motorbåtarna nere vid bryggan:

Bild

Vad tycker ni?

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » mån 30 jul 2007, 21:30

Näe, jag gillar inte motorbåtar någe vidare. Kanske att wakeboard och sånt kan va kul, men jag har aldrig testat.
Motorbåtar borde bara nyttjas av fiskare och sjöräddningen ;)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 30 jul 2007, 21:43

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en motorbåt.

Å andra sidan skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha en segelbåt utan en redig inombordmotor. (Bortsett från min lilla spririggade bohusjulle som jag har aktersnurra och åror på.)

Efter sommarens katastrofala seglingsemester börjar jag på att funder på en motorseglare.

Man får inte va sämre karl än att man kan ändra sig.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 30 jul 2007, 22:05

Min första båt var en Alnö Kabin som gick i hela 18 knop, gillade aldrig det, bytte till 6-knops snipa efter en sommar, hade den i 14 år, swen blev det segelbåt. Ett tag skaffade jag en 12 hk snurra till jollen, tänkte att även jag måste väl gilla när det går undan. Men nej, 20 knop i 270 cm båt kändes som 40 knop och gav inte mig nånting alls. Skakigt jobbigt oväsen och på öppet hav är det ju helt livsfarligt att inte ha segel.
Inget för mig.
Är det inte så att seglaren tycker om att vara på havet, medan motorbåtsåkaren inte alls gillar det, fort som fan iväg dit man ska, sitta och glo där en bra stund, sen vråla hem så fort som möjligt så den pina en färd på havet ju är blir så kortvarig som möjligt? Jag vet några som brukar säga att tex Söderhamnsfjärden är ett rent helvete att åka igenom, 25 knop är alldeles för sakta.
När jag seglar där ser jag alltid något nytt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 31 jul 2007, 16:34

Kör motorbåt året runt, seglar på sommaren.
Det går så trögt att segla i isen.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 jul 2007, 16:47

Okej, jag kan ju erkänna att jag gillar även segel-lösa båtar. Ångbåtar alltså, som tex S/S Drottningholm, den som hette Saltkråkan i Tvserien med Melker och Tjorven.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tis 31 jul 2007, 21:40

Har segelbåt, långsamtputtrande (5,5 knop) snipa med stödrigg, liten snurrebåt med en 5-hästare o en rigg på o gummibåt med 25-hästare på. Gummibåten används mest när jag fort vill komma mellan två punkter i fint väder, snurrebåten vid fiske o turer i viken, annars är det väl ungefär fifty-fifty mellan motor- o segelbåt. Motorbåten är bekvämare vid längre turer i skitväder, segelbåten roligare för övrigt. Tycker inte att det ena behöver utesluta det andra, men har svårt att fatt tjusningen med att åka fort med en bullrande motor o en båt där man behöver njurbälte. Men alla motorbåtar är ju inte sådana.

G.

fritzfelix
Rookie

Inlägg av fritzfelix » sön 05 aug 2007, 07:07

Du som åker motorbåt, buller, avgaser, bränslepengar.... tänk dig, att få UPPLEVA sjön, mjukt, tyst,BILLIGT bränsle å inga avgaslukter..... 8)

Min segelmentor sa alltid: det finns två kategorier av sjöfolk, de som är rädda för sjön och ska så snabbt som möjligt mellan två punkter, de åker motorbåt, medan vi som älskar sjön, seglar.....Ligger det måhända något i detta uttryck????

Jag åkte motorbåt förr....flipper 850 men kom tackolov på bättre tankar :twisted:
Tänk på miljön....SEGLA

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 05 aug 2007, 09:10

fritzfelix skrev:
Min segelmentor sa alltid: det finns två kategorier av sjöfolk, de som är rädda för sjön och ska så snabbt som möjligt mellan två punkter, de åker motorbåt, medan vi som älskar sjön, seglar.....Ligger det måhända något i detta uttryck????

Jag åkte motorbåt förr....flipper 850 men kom tackolov på bättre tankar :twisted:
Det skrev jag ju alldeles nyss.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » sön 05 aug 2007, 10:23

Intressant ämne! Mitt största "problem" med att åka motorbåt är motorljudet som jag tycker väldigt illa om. Slår av motorn så fort det bara går i segelbåten.

Annars har jag haft en snipa som i fart väl var ung som en segelbåt runt 30 fot men dels gungar det så dant och dels hade jag mycket svårt att vänja mig vid att inte slå av motorn och påbörja den eg båtfärden :)

hej/Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 aug 2007, 17:55

Klart att en motorbåt får duga, om det inte finns en segelbåt till hands. Betänk Sven Barthels ord; "Segelbåten är frihetens instrument", och en motorbåt kommer inte alldeles på efterkälken den heller, jämfört med de flesta andra fortskaffningsmedel. Sedan (tycker jag) ligger det mycket i att med en segelbåt blir färden själva ändamålet med resan, medan motorbåten naturligtvis är mer praktisk för färder mellan A och B.

De flesta tillämpar ju en sorts kombination - det är inte många som renlärigt avstår från motor, tror jag.
Anders S

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » mån 06 aug 2007, 18:29

Jag gick från Arholma ner till Rådmansö idag (med min motorbåt) o roade mig med att konstatera två saker:

1. Av de segelbåtar jag såg (ett hundratal) gick drygt hälften för motor trots bra vind.

2. Av de segelbåtar som seglade gick de flesta (i varje fall de som gick åt samma håll) fortare än jag.

För övrigt: Nu har sommaren börjat, åtminstone här i Roslagen.

G.

PS
Till saken hör kanske även att det huvudsakligen var dyra, fina, stora segelbåtar som gick för motor medan de små, enkla, billiga seglade...
DS

Skriv svar