Jag gissar att de flesta som var med i år var nöjda med vindstyrkan.
Nån kan väl berätta!
Jag tog bilder från Tjörnbron och från Kyrkesund.
De första ligger nu på hemsidan
http://www.photodaylight.se
Där finns mer från 2006 och några från 2005.
Tyvärr blev det inga från Faerdersejlatsen.
Jag åkte ut till Oscarsborg från Dröbak. Men vinden var så svag att båtarna kom på natten....de snabbaste!
Tjörn Runt i frisk vind
För oss var det tvärtom. Vi seglar Maxi 77 och hade (tyvärr) valt den mindre genuan efter att ha sett vindprognosen och känt på förhållandena vid startområdet. Starten gick bra och vi ledde startgruppen fram tills vi började närma oss tjörnbron. Där droppade vinden till kanske typ 5 m/s i lä av bergen och så fick vi segla fram till kryssen där vinden äntligen fick lite fart. Några 14-15 m/s upplevde vi dock aldrig, men lite drygt 10 m/s var det nog. Härligt att susa förbi många större och snabbare båtar med en liten Maxi 77
Halvvinden på västsidan av Tjörn finns väl inte mycket att säga om, närmsta spåret och full koll på trimmet var väl vad som gällde.
Länsen var som sagt behaglig med vinden rakt bakifrån in i stigfjorden så det fanns många placeringar att tjäna på att skära lite fram och tillbaka eftersom dom flesta verkade nöja sig med att segla plattläns
Halvvinden på västsidan av Tjörn finns väl inte mycket att säga om, närmsta spåret och full koll på trimmet var väl vad som gällde.
Länsen var som sagt behaglig med vinden rakt bakifrån in i stigfjorden så det fanns många placeringar att tjäna på att skära lite fram och tillbaka eftersom dom flesta verkade nöja sig med att segla plattläns