Dykare!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bryggseglarn
Rookie

Dykare!

Inlägg av bryggseglarn » mån 20 aug 2007, 13:43

Jahapp! Så har man klantat till det igen! Sumpade en axelremsväska i spat! Dator, GPS och 2st mobiltelefoner plus en massa annat! Att bli av med prylarna kan jag förlika mig med men jag behöver få upp nycklarna! Har ringt till några dykfirmor men alla har fullt upp! Fick tipset att försöka få tag i nån fritidsdykare men tyvärr känner jag ingen!
Alltså går tanken till detta eminenta forum!
-Är det någon som kan tänka sig att utföra ett dyk i Fisksätra (stockholm)nu Pronto?
Jag betalar naturligtvis!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 20 aug 2007, 14:46

Du borde skriva ut hur ev dykare får tag i dig...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » mån 20 aug 2007, 15:12

Hur djupt är det?

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 20 aug 2007, 20:30

Var det vi bryggan, eller hur väl vet du var det är?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 20 aug 2007, 20:47

Flyter väskan?
Varför tappade du den?
Varför hade du inte nycklarna i fickan?
Har du inte flytkork på nyckelknippan?

Sorry, kunde inte låta bli :wink: Tyckte bara det var lite kul att det ställs så många frågor, därmed inte sagt att de skulle vara irrelevanta.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

jepps
Silvermedlem

Inlägg av jepps » mån 20 aug 2007, 21:03

Varför vara dryg och strö salt i såren Seglaren? Sen undrar jag lite försynt hur stor flytkork Seglaren har till sina nycklar om de skall lyfta uppe en väska. Anta för enkelhetens skull att väskan är sfärisk symetrisk (vilket den givetvis inte är, men annars kan vi inte räkna på det) och att då V = 4/3*pi*r^3 låt rå = vätskans densitet, och g = 9.82. Eftersom väskan skall befinna sig i jämnvikt måste tryckkrafterna från vattnet mot väskan resultera i den lyftkraft man kan beräkna genom att multilicera det ovannämda. Min spontana gissning blir att du får sy en extra dyna till din flytkork.

Ps, jag hoppas du får upp dina grejer. Jag tappade en vev i förra helgen i hamnen, men då jag glömde göra min läxa och vara hos :cry: bygghandeln för att köpa kork fick jag snällt ta på mig cyklopet och dyka i!

:lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 20 aug 2007, 21:32

jepps skrev:Varför vara dryg och strö salt i såren Seglaren? Sen undrar jag lite försynt hur stor flytkork Seglaren har till sina nycklar om de skall lyfta uppe en väska.

:lol:
Visst lider jag med bryggseglaren, men lite humor när det är som mörkast har sällan skadat någon. Glimten-i-ögat-smileyn kanske gick dig förbi? Vidare att jag just fann det lustigt att det ställs så många frågor just när han vill ha ett svar, inte lustigt att han tappat en massa dyrbara saker överord. Men som sagt ironin gick tydligen inte fram. Därmed inte sagt att du behöver vara "korkad" och flyta för det :wink: Krig på forum har startats för mindre saker än så. Lätt hänt när tankar ska skrivas och sedan tolkas. Du får tro mig när jag säger att jag inte menar att vara dryg.

Men för att svara på korkstorleken, så skulle jag gissa att en kork i storlek enligt nedan kunnat räckt med lite tur. Den har sina poänger faktiskt. Men därmed inte sagt att jag själv är så förutseende att jag "korkar" allt som kan tappas i sjön. Nästa gång är det min tur, eller din jepps!

Bild

Och ang. bildrättigheter, så nej jag har inte tagit bilden själv. Men har själv ännu några Keysaver i lager (min enskild firma) och lovar att jag har tillåtelse att "låna" bilden. Men nu åker jag väl dit för att göra reklam istället. Låt mig då skynda mig att säga att jag endast har ett par ex. kvar och inte har för avsikt att fortsätta sälja Keysavern då den inte passar i mitt sortiment...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 aug 2007, 06:15

Förtänksamhet, starka nypor och viss sinnesnärvaro kan naturligtvis förhindra att man tappar saker i sjön, men det händer väl alla. Mina egna tapp inkluderar borrskaft, winchhandtag och glasögon samt oräkneliga skruvar och muttrar. Nu är det så dags för sk "goda råd" dessutom, men vattentäta packpåsar (på Biltema, men de finns litet här och där) är inte så dumma att ha. De approximerar dessutom den sfäriskt symmeriska form som Jepps önskar sig för beräkningen :-)

Dessa använder jag för att transportera kamerautrustning och annat ömtåligt i småbåtar (jollen, följebåt etc). Tappar man en väl barlastad vanlig väska är det nog inte så mycket man kan göra annat än att hämta den på lämpligt sätt. Just nycklarna är extra tråkigt att bli av med.

Till lindring av skadan; har Bryggseglaren kontaktat sitt försäkringsbolag? Ibland kan man bli positivt överraskad över hur de ser på saker och ting.
Anders S

bryggseglarn
Rookie

Inlägg av bryggseglarn » tis 21 aug 2007, 09:07

Tack för alla goda tips! Självklart hade jag flytkork på båtnycklarna men nyckelknippan låg ju inuti väskan! Sjönk som en sten!
Ska kontakta Atlantica idag och hoppas dom är glada och tillmötesgående!
Fick tag på en kille plockade upp väskan samma kväll från KTH dykklubb! Hur smidigt som helst! Bra att veta inför framtiden. Nån som vill köpa en beg laptop...?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 21 aug 2007, 09:18

bryggseglarn skrev:Nån som vill köpa en beg laptop...?
He, he! Sätt ut den på Blocket vetja, nytvättad laptop garanterat ren från virus :wink: Grattis till lyckat fiskafänge! Sist jag "fiskade" var också efter "tappade" saker :wink: : http://skota.se/insp/files/3295d5d459e1 ... 0-183.html

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 21 aug 2007, 12:24

bryggseglarn skrev:Tack för alla goda tips! Självklart hade jag flytkork på båtnycklarna men nyckelknippan låg ju inuti väskan! Sjönk som en sten!
Ska kontakta Atlantica idag och hoppas dom är glada och tillmötesgående!
Fick tag på en kille plockade upp väskan samma kväll från KTH dykklubb! Hur smidigt som helst! Bra att veta inför framtiden. Nån som vill köpa en beg laptop...?
Se till att torka ur datorn ordentligt och spruta lite elektroniktvätt eller vad det heter på kretskortet så du får bort eventuelle saltavlagringar så kanske du kan få igång den igen. Med lite tur kanske du kan rädda hårddisken i alla fall om du har något viktigt på den. Den borde klarat sig.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 21 aug 2007, 13:26

Lägg allt i RO-vatten ett par dagar, torka sedan och gör rent.
50% chans att de klarar sig.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 aug 2007, 14:44

Nej, chansen är inte stor.

Laptopdatorer brukar ha batteri, och har därfär alltid "strömmen på". Resultatet brukar bli förödande, både korrosionsmässigt och avseende kretsarna. Men man kan naturligtvis prova.

Sedan har skivminnet en utjämningsventil, så den skall tåla tryckförändringar, och det är sannolikt att denna inte håller så tätt som behövs för att hålla vatten ute, på de djup som det gäller när man måste hämta dykare. Har man ovärderliga data på disken, så ta kontakt med en dataräddningsfirma. Det lär bli dyrt, men de kan ofta lyckas även i omöjliga fall.

"Riktiga män tar inte backup. De skriver om".
Anders S

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tis 21 aug 2007, 15:12

Njäe, Linus Torvalds uttryckte saken såhär:

"Real men don't backup: they just upload their important stuff to the net, and let the rest of the world mirror it."
~~~~~_/)~~~

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 21 aug 2007, 18:10

Jag lyckades dränka en mobiltelefon i överbrytande sjö. Så snart jag kom i hamn plockade jag isär den, rengjorde den och torkade den med kupefläkt. Försöken fortgick ett par dagar. Inget hjälpte.

Tre veckor senare, när jag sedan länge skaffat mig en ny apparat, tryckte jag av nyfikenhet i SIM-kortet i den gamla. Nu gick den, oklanderligt.

Rudi

Skriv svar