\"Vinterförvaring\" i sjön.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ronnieb
Trogen medlem

\"Vinterförvaring\" i sjön.

Inlägg av ronnieb » tor 23 sep 2004, 09:04

Får inte tag i någon plats på land i vinter, så båten får nog ligga i tills i vår.
Har en liten segelbåt, seacat.
Är det något speciellt man bör tänka på ?
Har hört talas om några slags slingor man kan använda, vet någon mer om detta ?

Tim Svensson
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Tim Svensson » lör 08 jan 2005, 19:51

Nu svarar jag nog några månader för sent då isen möjligen ligger tät runt Din båt. Är ingen expert på området men kan dela med mig av en betraktelse jag gjort. I den stad där jag förvarat mina båtar under årens lopp finns några varv och i princip alla fritidsbåtar tas upp på varven och klubben.

Man kan dock se några båtar som ligger i året runt, från mindre motorbåtar till stora \"fina\" segelbåtar (runt de 40-foten). Dessa båtar tillhör varvsägarna och dess personal ... Ibland har de \"vispar\" liggande för att hålla isen borta och ibland förlitar de sig troligen på att riggen som står på håller en liten glipa mellan båten och isen. Jag tror inte att dessa båtägare låter båtarna ligga i av försumlighet utan för att vattnet är ett sunt element ...

Slutsats av betraktelsen? Min egen teori är att båtbranschen driver på att man ska lyfta upp båten varje år ... i sig inte konstigt att de vill det - det rör sig om stora pengar varje och en säker inkomstkälla. Tror m a o inte att det är nödvändigt att lyfta upp då det kan medföra risker i sig ... om det sköts av icke fackfolk troligen större risker än att låta båten ligga kvar i sjön.

Medveten att man ska ta drivis etc etc med i beräkningarna så detta får ses som en \"privat betraktelse\" ;).

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Vinterförvaring i sjön

Inlägg av carlnilsjonas » lör 08 jan 2005, 20:31

Hej på er!

En bekant till mig med båtplats i Limhamn, Malmö, lät sin Accent ligga i sjön året om i några års tid. Enligt denne (civilingenjör i konstruktion till yrket) fanns egentligen inga bekymmer med detta. Bortsett givetvis från att man ändå måste lyfta upp båten då och då för att göra rent skrovet och bottenmåla.

Nu har han till sist fallit till föga och båten ligger i vagga denna vinter, men jag tror det mest handlar om att han gjort lite mer omfattande arbete med en del bottengenomföringar.

Detta inlägg får också stå som en personlig betraktelse. Vår egen båt står på land, och jag har inte tillräcklig erfarenhet för att bestämt ge några råd i endera riktningen.

allt gott!

Jonas
Senast redigerad av 1 carlnilsjonas, redigerad totalt 0 gånger.

tussen

vinteförvaring

Inlägg av tussen » lör 08 jan 2005, 22:16

Jag låter min båt ligga i året runt sedan flera år, ser till att genomföringarna är fyllda med glykol.
Annars låter jag den frysa fast i isen om det blir isvintrar inga problem där jag ligger.
Denna vinter vetefn om det blir ngn is.
Fördelar tidig segling slutet av mars o sedan vårkanten underbart, samt jag har inte märkt på ngn mer slitage på min båt för han ligger i än förr när jag tog upp den varje år.
Så var inte rädda för o pröva men har ni utanpåligande roder , ta den det över vintern annars inga problem.
Mvh

Skriv svar