Det följde med en Evinrude 6hp från 1976 i köpet. Har inte gått de senaste fyra åren men gick enligt tidigare ägare problemfritt. Frågan är vad som behövs göras med den för att undvika problem kommande säsong.
Alla jag talat med säger at det brar är att "tanka och köra" men jag är tveksam. Ska naturligtvis fylla på/byta olja och impellern men vad bör man göra i övrigt?
Gammal utombordare
Tändstift skadar nog inte att byta om det finns tecken på slitage. Du kan också göra rent flottörhuset i förgasaren och bränslefiltret som sitter i pumpen (eller i kranen om det är inbyggd tank).
Om motorn inte har elektronisk tändning tändning (CDI-tändning) så är det bra att kontrollera brytarspetsar och kondensator. Om brytarspetsarnas kontaktytor har gropar resp toppar är det ett tecken på att kondensatorn ska bytas. Justera också in rätt gapavstånd på brytarspetsarna.
Går motorn jämnt och är lättstartad så indikerar det att tändsystemet är ok, men det skadar ju inte att kontrollera.
Jag skulle heller inte byta impeller "bara för att" om det inte finns slitagetecken på den. Finns inga tecken till sprickbildningar så kan du gott smörja in den gamla impellern med t.ex. lite vaselin och montera tillbaka den.
Om motorn inte har elektronisk tändning tändning (CDI-tändning) så är det bra att kontrollera brytarspetsar och kondensator. Om brytarspetsarnas kontaktytor har gropar resp toppar är det ett tecken på att kondensatorn ska bytas. Justera också in rätt gapavstånd på brytarspetsarna.
Går motorn jämnt och är lättstartad så indikerar det att tändsystemet är ok, men det skadar ju inte att kontrollera.
Jag skulle heller inte byta impeller "bara för att" om det inte finns slitagetecken på den. Finns inga tecken till sprickbildningar så kan du gott smörja in den gamla impellern med t.ex. lite vaselin och montera tillbaka den.
//Daniel
Jag hade satt motorn i en balja vatten och testat den helt enkelt.
Man kan ju även köra med slang och specialkoppling över vattenintaget.
Var noga med att aldrig köra utan vatten, även om motorn inte blir varm så kör man snabbt sönder impellern.
Det lär ju inte finnas termostat så kylvattnet ska ju komma med en gång.
Man kan ju även köra med slang och specialkoppling över vattenintaget.
Var noga med att aldrig köra utan vatten, även om motorn inte blir varm så kör man snabbt sönder impellern.
Det lär ju inte finnas termostat så kylvattnet ska ju komma med en gång.
Har mekat lite med min evinrude 4 eftersom det mest kom ut vatten när jag skulle tömma ur oljan. Jag bytte båda pboxarna och när jag skulle köpa en ny packning samt impellern så menade omc meken att det är lika bra att byta hela pumpen för det blir billigare. De har ett universalkit för 350 kr, eftersom de gamla pumparna inte har fungerat bra, många motorer har gått varma. Motorerna går men vid längre körning på fullgas så har de tendens att tappa effekt.
Har haft en sådan motor för många, många år sedan. Testa motorn i en balja som skrevs ovan. Om den går -låt den vara.
Den här motorn har variabla munstycken - ett för låg och ett för högfart. Om du gör ren förgasaren, vilket kanske behövs så se till att du får tillbaka de gamla inställningarna på munstyckena (om de är de rätta). Räkna antalet varv från helt indragna. Byt tändstift -kontrollera det undre särskilt - det verkar som om det stiftet kyls bättre och vill därför "klogga igen". Om det kommer kylvatten - rör inte impellern. KOntrollera även startsnöret (om det är snörstart. Beroende på hur man drar (t ex uppåt) kan det nötasrätt hårt.
Den här motorn har variabla munstycken - ett för låg och ett för högfart. Om du gör ren förgasaren, vilket kanske behövs så se till att du får tillbaka de gamla inställningarna på munstyckena (om de är de rätta). Räkna antalet varv från helt indragna. Byt tändstift -kontrollera det undre särskilt - det verkar som om det stiftet kyls bättre och vill därför "klogga igen". Om det kommer kylvatten - rör inte impellern. KOntrollera även startsnöret (om det är snörstart. Beroende på hur man drar (t ex uppåt) kan det nötasrätt hårt.