Maxpower till solcellen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Maxpower till solcellen

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 03 jan 2008, 22:48

Satt och sökte överallt på Maxpower solcellsregulator. Fick det intrycket att de nog är väldigt bra att ha, fast kommentarerna var lite blandade. Som det är nu har jag bara en diod mellan solcellen och de tre 75 amp förbrukarna. Den här gången gav jag fan i den sedvanliga långbänken och skickade efter en från Hjertmans direkt mens den var nån hundring billigare.
Men det kunde ju vara kul att höra lite åsikter i alla fall!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 04 jan 2008, 00:54

Hej Herr Nilsson !

Ang MaxPower har jag bara bra att säga om!!!
Själv köpte jag en sådan i våras och satt in mellan solpanel och elcentralen i vår segelbåt. Funkar helt galant ! Jag har inte behövt ansluta till landström en enda gång förra året trots 4 veckors semestersegling i Östersjön!
Måste också nämna att min solpanel är på 54 W, har totalt 200Ah i 2 batterier. Använder utombordare som motor utan laddning. Använder en standard laptop pc för navigering, max 2 timmar /dag, ett Isoterm kylskåp som går dygnet runt samt lite lampor inombords, mestadels till matlagning och lite kvällsbelysning i kojen innan man somnar.
Solpanelen har jag monterat på ett s.k. Noa fäste på akterpulpit så jag kan rikta panelen rakt mot solen och även ställa mot öster innan man somnar för kvällen.

Jag har en digitalvoltmeter monterad i båten för att ha koll på spänningsnivån i batterierna och har har sett någon gång att nivån har sjunkit till 12,3 volt vid läggdags (motsvarar ung 50% kvar av kapaciteten) men på morgonkulan vid 9.30 - 10 tiden har spänningen gått upp mot 13,8 volt igen. Solen går ju upp lite tidigare än vad vi brukar göra under våran semester :D

En superbra investering du har gjort i alla fall !
Bara att gratulera dig och välkommen in i MaxPower gänget !!!

/Lars

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » fre 04 jan 2008, 01:09

De jag känner som har Maxpower är mycket nöjda.
Den har tydligen fler features än vad bara en diod har :)

Den dag jag skaffar solpanel(er) så blir det en Maxpower också.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 04 jan 2008, 01:20

Det där låter ju bra. Jag har även köpt en NOA-stolpe till solcellen, som den sitter nu längst bak på båten kan jag bara vinkla om den uppåt eller rakt bakåt. Så ligger jag med bredsidan mot söder missar jag en hel del. Redan som det är nu orkar solcellen hålla igång Isotermkylen hela sommarn. Men ibland vill man ju döna lite stereo osv.
Det är ändå en och annan som hävdar att solcellen ger mest utan regulator och har man bara kylen igång kokar aldrig batterierna. När jag hade bara ett förbrukarbatterir fick jag fylla på vatten ett par ggr på sommarn, inte sen när jag hade tre. Fast jag tror på Maxpowern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » fre 04 jan 2008, 01:32

Det är klart att solpanelen ger mest utan något "skydd". Förlusten med en bra regulator är dock försumlig, maxpower har en verkningsgrad på minst 90% och drar på tomgång bara 6mA.

Jag förstår inte hur du vågat ha enbart en diod som skydd för ditt batteri :D

Här kan du läsa mer om din nya leksak http://www.napssystems.se/stc/attachmen ... xPower.pdf :)

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 04 jan 2008, 01:58

Gäst #2 skrev:Det är klart att solpanelen ger mest utan något "skydd". Förlusten med en bra regulator är dock försumlig, maxpower har en verkningsgrad på minst 90% och drar på tomgång bara 6mA.

Jag förstår inte hur du vågat ha enbart en diod som skydd för ditt batteri :D

Här kan du läsa mer om din nya leksak http://www.napssystems.se/stc/attachmen ... xPower.pdf :)
Hej igen,
glömde nämna en annan bra "feature" MaxPower regulatorn har;
Du kan ansluta antingen ett vanligt syra batteri eller ett bly-gelé batteri genom att bygla några stift inuti regulatorn som då bestämmer vilket.
Meningen med detta är att regulatorn ska tillåtas ge lite högre spänning till ett bly-syra batteri respektive hålla en något lägre spänning för ett bly-gelé batteri. Som du förstår så funkar det inte så bra att blanda dessa batterier i systemet som regulatorn håller koll på.

Utöver detta har den också en temperaturvakt. Den mäter yttertemperaturen liksom laddningsregulatorn i en bil gör. Funktionen av detta gör att den tillåter ett blybatteri att ladda med en något högre laddspänning vid lägre temperatur eller motsatt hålla en lägre spännng vid högre yttertemperatur. Alltså bör regulatorn ligga i närheten av din batteribank.

Sen ett installationspåpekande: använd alltid grova kablar mellan solpanel-regulator-batteri så undviker du spänningsfall överhuvudtaget. Använd gärna 4 kvadratskabel hela vägen.

/Lars

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 04 jan 2008, 02:14

Om solcellen ger mest utan regulator är det ju ren lögn när de skriver att man får ut mer laddning, upp till 35%? Kan de verkligen gå ut så hårt med detta utan att bli fällda på något vis?
Ni som vet att det bara är bluff har ni testat och gjort mätningar själva?

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 04 jan 2008, 07:59

Att Maxpowern kan ge mer än då man kör panelenströmmen rakt ner i batteribanken beror på att Maxpowern fördelar effekten om mellan spänning och ström (P=UxI).

Exempel: Antag att solpanelen ger 42 watt. På 14 volt ger detta 42/14=3 ampere. Om batterierna inte kan ta emot 14 volt utan bara 13 så sägs regulatorn omfördela effekten så att strömmen blir 42/13=3,23 istället.

Jag hade en MaxPower och 44 watts panel på den förra båten och var mycket nöjd med systemet. Jag har dock inte utfört några mätningar som bevisar att MaxPowern gör just ovanstående men landströmskabeln har legat ganska orörd...

Niklas S
Faurby424 Alinde[/quote]

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 04 jan 2008, 10:27

Hur kan man "göra om" spänning till ström? Kan man "göra om" andra storheter också?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 04 jan 2008, 10:48

Grattis Guitar

Max Power är så bra som det sägs.

Dessutom skyddar den dina batterier mot sulfatering vilket innebär en betydligt längre livslängd för dina batterier.

Jag har haft min 3-4 år.
Calle

Se gla ut

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 04 jan 2008, 10:50

"Göra om" kanske inte var rätt uttryckt, omfördela kanske är bättre :D

Om du menar hur det sker elektroniskt inne i själva apparaten - ingen aning! Säkert har väl kretskort, kondensatorer, dioder och annat pillipill-elände med saken att göra :o

Hur det kan ske rent fysiskt: Elektrisk effekt är ju en produkt av spänning x sström P=UxI (åtminstone så länge vi håller oss till likström). Om du får en viss effekt från en solpanel, P (Watt) och minskar U (Volt) så får du ju ett större I (Ampere).

Samma sak gäller sambandet effekt=Vridmoment x varvtal. Om en bil har en viss motoreffekt och skall köra upp för en backe kan den ta sig upp endera genom att köra på en hög växel (lågt varvtal) men måste då ge mycket vridmoment. Alternativt kan den växla ner och går på ett högre varvtal, men behöver då inte ge så stort vridmoment för att komma upp lika fort.

//Niklas S
Faurby 424 Alinde

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 04 jan 2008, 15:07

cruisaren skrev:Att Maxpowern kan ge mer än då man kör panelenströmmen rakt ner i batteribanken beror på att Maxpowern fördelar effekten om mellan spänning och ström (P=UxI).

Exempel: Antag att solpanelen ger 42 watt. På 14 volt ger detta 42/14=3 ampere. Om batterierna inte kan ta emot 14 volt utan bara 13 så sägs regulatorn omfördela effekten så att strömmen blir 42/13=3,23 istället.

Jag hade en MaxPower och 44 watts panel på den förra båten och var mycket nöjd med systemet. Jag har dock inte utfört några mätningar som bevisar att MaxPowern gör just ovanstående men landströmskabeln har legat ganska orörd...

Niklas S
Faurby424 Alinde
[/quote]

Jag har gjort mätninga som visade att regulatorn höjer laddströmmen i nenlighet ned vad reklamen säger. En solcellspanel ger ju i regel över 17 volt

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 04 jan 2008, 21:02

toaen skrev:
cruisaren skrev:Att Maxpowern kan ge mer än då man kör panelenströmmen rakt ner i batteribanken beror på att Maxpowern fördelar effekten om mellan spänning och ström (P=UxI).

Niklas S
Faurby424 Alinde
Jag har gjort mätninga som visade att regulatorn höjer laddströmmen i nenlighet ned vad reklamen säger. En solcellspanel ger ju i regel över 17 volt

tommy[/quote]

Spänningen(v) höjs och amp(a) minskar
Calle

Se gla ut

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » lör 05 jan 2008, 00:34

Har fortfarande svårt att köpa detta resonemang. Då borde det gå att "hushålla-effektivisera" med energin när man tar ut den också? Varför finns det inte nån finurlig maxpower för det? HUr hög blir spänningen maximalt med en Maxpower från en solpanel? Vad är det som omvandlas nu då? Ström till spänning eller tvärtom? För att höja laddströmmen måste väl spänningen öka för att övervinna inre resistansen i batteriet? Eftersom effekten inte ökar (evighetsmaskin) så måste väl i så fall strömmen minska? :?:

RobbanS
Trogen medlem

Maxpower

Inlägg av RobbanS » lör 05 jan 2008, 09:53

Genom att använda en transformator så kan man omsätta Högre spänning till lägre spänning + högre ström (Och tvärtom). Maxpower-regulatorn måste innehålla någon form av switchat aggregat med tanke på storlek och vikt.

Som Calle nämner så lämnar dom flesta solpaneler runt 17 Volt. Ett blybatteri ska helst laddas med en konstant spänning på runt 14,4 Volt (Lite beroende på temperatur), och då har vi alltså en överspänning som kan omvandlas till mer ström...

Hade själv en Maxpower-regulator i min förra båt, och den fungerade till full belåtenhet. Nu har jag bytt båt och inte fått på någon solpanel på den än, men när det blir dags så blir det nog en maxpower-regulator där också.

Visst är det så att det skulle kunna gå att energihushålla med en transformator om det är så att förbrukaren vill ha en lägre spänning än vad batterierna ger. Men, det är en ganska komplicerad process att omvandla likspänning. Det går bara att transformera växelspänning så därför måste likspänningen i båten omvandlas till detta innan transformeringen. När det gäller de vanliga förbrukarna i en båt så är oftast detta inget problem. Mer avancerade förbrukare som radioapparater och instrument mm. innehåller ofta själva någon form av spänningsomvandling. De flesta elektronikkomponenter jobbar på 5 volt eller lägre spänning.

/Robert

Skriv svar