Har solcellen sabbat batterierna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Har solcellen sabbat batterierna?

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 19 jan 2008, 18:57

I dag körde jag igång värmaren, radion och lite lyse på de tre 75-ampare jag laddade fulla i förrgår och sen stängde av strömmen till laddaren. Redan efter typ 20 minuter var lyset märkbart sämre och när jag mätte med instrumentet i cigguttaget som är direktkopplat till batterierna hade jag bara 12,0 volt. När jag så knäppte på sökarlampan på 50 watt sjönk spänningen genast ett skutt nedåt 11 nånting fu#%¤ng volt.
Jag provade alla celler nyss med syraprovare, den flöt lätt upp till grönt överallt, lika på startbatteriet. Men likt förb verkar de vara kass.
Jag har för mig att jag köpte batterierna försommaren 2006. Ev ett år tidigare. Och dyr som f-n var de på OK, nåt på 800 spänn styck.
Kan det vara så att när jag skaffade bra 25 amp CTEK-laddare som verkligen laddar tvärfullt, att solcellen utan regulator sen har överladdat och sabbat batterierna i förtid? Jag tog bort solcellen i dag och har den här hemma och har utan resultat försökt googla fram hur många watt den ger. Den är gjord av Solec international Inc California. Model S-40, sen står det ett nummer; 2296. Den är 107*33 cm och indelad i 30 i "rutor". Är det nåt jag också borde byta ut? Jag hittade solcellsföretaget på Google, deras nuvarande 40 wattare heter nåt annat och var mindre än den här och med bara 18 "rutor".
http://www.aurinco.com/solar-electric_se.html
Jag har redan köpt en Max-Power regulator som jag ska montera.
Är det någon vänlig själ som kan säga vad det är för solcell jag har?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » lör 19 jan 2008, 19:35

Varför i hela fridens namn kör du utan regulator????

Det är ju jordens drag i en modern solcell. Vår 44 wattare laddar med nästan 4 ampere kontinuerligt vid fullt solsken. Kolla på en vanlig billaddare hur den går. Några ampere initialt, sen sjunker den ganska fort.

Nåväl, hoppas batteriet går att rädda. Vad kostar en regulator på Kjell & co? 300 spänn?
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 19 jan 2008, 19:47

mja, jag erbjuder mig inte att reda ut dina affärer och gamla inköp. Men lite överslag och gissningar kring solcellernas laddningsförmåga kan man ju göra:

Har du solpanel som är några år gammal skulle jag gissa att strömstyrka och effekt inte är direkta problem.

Vad som kan inträffa är att solpanelens tomgångsspänning (alltså fullladdade batterier) kan vara bra mycket högre än 13-14 V (är gasgränsen 14,x V?). Detta kan medföra problem. Det är just för detta som man har en regulator till solpanelerna (inte för att de levererar för hög effekt eller för hög strömstyrka).

Har du haft otur så har en cell i ett batteri gett sig, och sedan har det med tiden medfört problem för de andra batterierna. Oftast anses hela battpacken vara körd när ett batteri gett sig, även om man ju kan försöka se om något av batterierna har vettig kapacitet kvar. (Men det är kapitalförstöring att //-koppla in nya batterier tillsammans med gamla).

Många här tycks köra med billigaste tillgängliga batterier (a la Biltema). Kanske är vettigt. Har läst att många blivit besvikna på Tudors marinbatterier de senaste åren, det finns de som påstår att batterierna bara fungerat 2-3 säsonger.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 19 jan 2008, 19:50

Jag har nyss köpt en Maxpower regulator som ska monteras. Och solcellen ska upp på en vridbar NOA-stolpe...

När jag fick lägre spänning i cigguttaget mätte jag aldrig direkt på batterierna, det är lite bök att komma åt dem. Men ibland har jag funderat på om den gamla röda jordbrytaren från -85 kan ge spänningsfall? Det är en sån som har en löstagbar röd plastnyckel.

Om en cell pajar brukar väl syraprovaren visa det tydligt? Det har jag varit med om förr i alla fall, den flöt inte upp mer till början på det gula området. Sen såg jag då att det bubblade mindre i det hålet när laddaren var på.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 19 jan 2008, 20:01

så som du beskriver det är det troligen som minst ett batteri har kraftigt reducerad kapacitet.

Lätt att mäta sig fram till vilket det är - ladda upp, ladda ur tex med hjälp av din värmare (den drar väl några A?) och ladda upp igen. Ett batteri i taget. Samtiidgt tar du tiden hur lång tidet det tar att gå från 13.x V till ..10.5 (eller 11) V, resp 10.5 (..) till 13.5V. Ur det räknar du lätt ut kapaciteten i Ah.

Men själv menar jag att det är meningslöst, du blir nog tvingad att byta rubbet. Men det är aldrig fel att mäta lite, det kan ju finnas felkällor (fast just strömbrytaren ... kanske, men troligen inte).

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 19 jan 2008, 20:08

Har du kollat elektrolytnivån? Det kan tänkas att det har gasat så mycket att nivån har sjunkit drastiskt. I så fall fyll med destillerat vatten och ladda. Tyvärr är den del av plattorna som legat över nivån skadade, men en del kapacitet får man i alla fall tillbaka. En regulator rekommenderas på det varmaste.
Jag hittade en mailadress, så du kan fråga om data.
solec@solecintl.com
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Har solcellen sabbat batterierna?

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 19 jan 2008, 21:08

Guitar Nilsson skrev: Jag provade alla celler nyss med syraprovare, den flöt lätt upp till grönt överallt, lika på startbatteriet. Men likt förb verkar de vara kass.

Jag har redan köpt en Max-Power regulator som jag ska montera.
Är det någon vänlig själ som kan säga vad det är för solcell jag har?
Jag citerar mig själv, jag har redan skaffat regulator och även mätt syrahalten.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 19 jan 2008, 22:04

Vad jag ville säga är att om batterierna har överladdats en längre tid så sjunker elektrolytnivån pga gasning dvs H2O blir gaser och syravikten stiger och indikerar "falskt laddningstillstånd". Kolla att elektrolyten når väl över plattorna.
Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 19 jan 2008, 22:18

Jag har kollat nivån då och då, den har aldrig varit för låg. I startbatteriet däremot var det på gränsen nu, så jag fyllde på där...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 jan 2008, 22:55

Är din solcell kopplad utan regulator är den kanske kopplad utan diod också? Då laddar solcellen ur batterierna under mörker. (Nyare solceller lär ha integrerade backdioder, så man snackar inte så mycket om det här längre).

Annars finns det en liten fälla: Moderna laddare toppar upp batterierna när de känner ett spänningsfall. Sedan känner de på batteiet emellanåt och startar om toppningen efter att de känt av att spänningen gått ner en aning. Skulle man ha något tillkopplat på batterierna kan laddaren tro att det är lägga att dra på laddning, och så laddar den på, kanske för fullt. Detta upphör, men det kan dröja - smarta laddare är inte så jättesmarta alla gånger.

En annan fundering: Varför behövde du ladda för några dagar sedan? Normalt (jag vet att du häckar en del i båten) vilar batterierna lugnt under vintern och man behöver inte toppa dem mer än högst emellanåt. Kan de ha varit ordentligt urladdade och stått så, länge? Man kan (kanske) rädda en sådan bank genom att ladda svagt och länge, men det är inte kemi i så fall, utan tur&trolleri. Det är gratis att prova, dock. Å andra sidan borde det problemet borde inte uppstå med en frisk solcell.

Jag hade verifierat att solcellen verkligen laddar,
om den inte gör det, att den inte drar ur batterierna,
att ingen förbrukare står "till" bakom din rygg
och till slut gett batterierna chansen via långsam laddning i flera dagar.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 19 jan 2008, 23:09

Solcellen har funkat tills idag när jag tog bort den, eftersom radion går om jag stänger av baägge batteribankarna, brytaren har ett offläge också.
Och den har en diod ikopplad, vet precis var den sitter.
Och jag är i båten nästan varje kväll och drar på alla förbrukare som finns och laddar då förstås samtidigt.
Det enda raka vore att skaffa en sån där batteritestare från Biltema, fasst det känns inte kul att lägga 400 kr på en sån. Och inget Biltema finns det här heller...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 jan 2008, 23:40

Det gäller att vara supermetodisk och kolla allt och när man letar för fjärde gången så hittar man det som alla trodde var omöjligt eller otänkbart eller osynligt. Man skall inte ha några fördomar alls då man felsöker - börja från början och sluta i slutet - det finns inget annat sätt. Vad det kan vara kan man bara gissa. Det är väl ingen dum ide att testa batterierna, men det har ju inte med problemet att göra. Testning rättar inga fel, som bekant.

Du kan testa samma sak som med en kapacitetsladdare genom att köra startmotorn (utan att starta, förstås). Då kör du starten i tio-femton sekunder eller sår. Sedan mäter du spänningen - den kan vara 9 volt eller så utan problem. Men den kommer tillbaka till 12.5 eller litet däröver på en liten stund - en minut eller så, om batteriet är friskt. Du kan testa enskilda batterier i banken genom att lägga loss de andra.

Dröjer det till nästa dag (dvs mer än några minuter) innan batterierna kommer tillbaka så är batteriet illa skadat, och enda chansen (den är inte stor) är att ladda det länge och sakta. Den chansen har du eftersom du kan fylla på vatten - man skall ladda fullt, och sedan ihärdigt gnugga på med låg ström i många dagar. Vatten måste ersättas. Funkar inte det är batteriet slut.
Anders S

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » sön 20 jan 2008, 00:48

Jag är kass på el men tror Anders S har helt rätt. Solcellerna har dragit ur batteriet nu när det varit så mörkt. Närmsta månaden blir det lite ljusare och de kommer funka fint igen. Men för all del skaffa en regulator!!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 20 jan 2008, 10:47

jofred skrev:Jag är kass på el men tror Anders S har helt rätt. Solcellerna har dragit ur batteriet nu när det varit så mörkt. Närmsta månaden blir det lite ljusare och de kommer funka fint igen. Men för all del skaffa en regulator!!
Nja, det stämmer inte. Eftersom jag är i båten och mixtrar nästan varje dag och alltid har CTEKen på när jag är där kan de inte ha blivit utsugna av solcellen, som även har en diod som ska hindra at strömmen går bakvägen.

En fråga till Anders S, och alla andra med förstås: Att testa startmotormetoden kan jag ju göra, men är det bra att köra startmotorn på enbart ett fritidsbatteri? Jag brukar starta den på förbrukarna, men då är alla tre med, parallellt, förstås.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 20 jan 2008, 12:22

Gitarr, du kan göra det mer eller mindre komplicerat och jobbigt.

Det är nu ganska stor sannolikhet att dina batterier inte mår så bra. En enstaka urladdning via en stor förbrukare är inte sååå farligt, men visst, det kan vara dödskyssen för ett dödsmärkt batteri om vi nu skall dramatisera.

Anders metod är helt utmärkt, snabb och enkel. Den ger en del info, snabbt.

Tidigare föreslog jag en lite mer omständig metod: mät både ur- och uppladdning. Ger lite mer info, men mer jobb, tar längre tid. Garanterat ofarlig. Har du tid och ork så mät igenom alla batterierna, kolla vilken kapacitet som finns kvar i varje.
- visar det sig att ett batteri är kass och de andra bra kan du ju köra en säsong med två batterier. (Men blanda inte nya och gamla ...)

Självklart är det viktigt att ta reda påhur det kunde bli så här. Anders har skrivit en hel del om möjliga anledningar, det går ju att undersöka utefter detta.

För egen del tror jag att man skall vara försiktig med laddare, hur intelligenta de än sägs vara. Anslutes när batterierna laddats ur en del, inte slentrianmässigt, och aldrig längre än till fulladdning.
Kolla krypströmmar
Kolla (mät!) solpanelen ström & spänning vid olika förhållanden, också då den inte kan alstra spänning men då spänning ligger på (typ natt med batteri på).

Du menar ju att du mätt densitet (? för det är väl inte syrahalten?) och att det ser bra ut, men ändå har problem. Densiteten är enkelt att mäta, men trubbigt. Har du tex kortis i en cell kan densiteten vara ok ändå .... men en dålig cell kör ner kapaciteten i hela batteriuppsättningen (och på sikt ändrar sig densitet osv)

Skriv svar